View : 38 Download: 0

兒童敎育을 위한 Illustration 硏究

Title
兒童敎育을 위한 Illustration 硏究
Other Titles
(A) Study of Illustration for Children's Education
Authors
박선민.
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
아동교육ILLUSTRATION일러스트레이션광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
성장기에 있는 어린 아이가 지닌 습관적 행동이나 잘못 인식된 개념은 평생토록 인간을 항상 따라 다니게 된다. 이런 점에서 현실적으로 눈에 보이는 실적만을 추구하는 지식습득 뿐 아니라 도덕교육 및 바른습관 형성의 중요성을 인식해야 한다. 그러나 현재 시행되고 있는 교육이 지식습득에 급급하고 그림책의 대부분이 전래동화이거나 상상적 내용이 주종을 이루고, 옳고 그름의 판별력을 요구하는 교육내용이다. 물론, 어린이의 호기심, 모험심을 불러일으킨다는 점에서 상상적인 내용이나 환상적인 표현을 다룬 전래동화나 창작동화도 필요하며 교육적인 효과가 크다. 인간은 오감(五感)중에서 시각에 의해 대략 85 %의 정보를 수용한다고 한다. 따라서 개념의 형성은 청각매체를 통해서 보다는 형체의 지각에서 더욱 분명하기 이루어지며 또한 인지효과가 크다는 것을 의미한다. 그러므로 어린이의 경우 언어를 사용하여 개념이나 내용을 설명하기 보다는 시각을 통한 교육으로 내용을 설명하고 전달하는 것이 교육효과가 높다고 볼 수 있다. 또한 어린이의 특성중에 하나는, 보이지 않는 것, 예를들면 충치균(蟲齒菌)이나 세균(細菌)을 언어로 설명하여 이해하기란 매우 어려운 일이다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 파악하고 시각을 통한 교육으로서 아동교육을 위한 일러스트레이션이 나가야 할 방향을 제시하는데 연구의 목적이 있다. 아동교육을 위한 일러스트레이션의 연구를 위해 이론적 배경으로 아동교육 및 인지발달에 따른 형태·색채지각과 아동교육으로서의 일러스트레이션 역할에 대하여 문헌을 통해 살펴보았으며, 우리 나라 및 외국의 그림책에 나타난 교육적 효과와 문제점을 분석하였다. 본 논문에서는 아동교육의 중요성을 인식하는 의미에서 일차적으로는, 교육방법으로 언어를 사용하는 것보다 시각언어를 사용하여 교육의 효과를 높히고자 하였고 이차적으로는, 간접경험을 통하여 사실적인 것을 충분히 이해하고 어린이에게 도움이 되는 현실적 상황에 중점을 두었다. 작품제작은 언어로서 설명하기 어려운 보이지 않는 것을 시각화(視覺化)하여 어린이의 이해를 돕고, 한 화면안에 옳은 행동과 그릇된 행동을 비교하도록 일상생활 장면을 소재로 하여 교육적 메세지(message)를 전달하고자 하였다. 그리하여, 한 화면안에 이야기가 드라마(drama)처럼 펼쳐지는 화면구성으로 어린이와의 교육으로서 커뮤니케이션(communication)이 가능하도록 제작하였다. 본 연구 결과 아동교육을 위한 일러스트레이션에서 요구되는 것은 다음과 같다. 첫째, 어린이의 연령 및 학습능력을 고려하여 제작하여야 한다. 둘째, 교육목표가 명확하며 내용이 이해하기 쉽고 정확하게 전달한다. 세째, 현실적 상황에 주안점(主眼點)을 두어 표현한다. 네째, 어린이의 관심과 흥미를 자연스럽게 교육내용으로 유도한다. 다섯째, 시각 훈련에 도움을 주어 심미안(審美眼)과 미적기능에 도움을 준다. 이상과 같이 아동을 위한 바람직한 교육매체로서 일러스트레이션을 위해서는 무엇보다도 어린이를 사랑하는 마음과 근본적인 이해가 필요하며 따라서 어린이에게 풍부한 교육효과를 기대할 수 있을 것이다.;The habitual behaviors of children who are growing up always go with for all his life, but sometime if hiden afterward. In this fact, we must recognize the moral education and the importance of formation of good behaviors as well as to learn knowledges that pursue visible actual results. But now, the education carry into effect be absorbed in to learn knowledges, and most of illustrated books are traditional fairy tales or composed with imaginary contents and demend the judgement that good or wrong. Of course, it is necessary that traditional fairy tales and original fairy tales deal with imaginative matter and fantastic expression because these arose children's curiosity and adventurous spirit. And it is necessary for education. It is that the men accept almost 85% of information by sense of sight among the five sense. It means the cognitive effect is great by one sight than one hundred hearing by auditory sense. So, it takes great educational effect that explain and delivery the matters by sense of sight through education than explain the notion and the matter by the language, in case of children. Also, the one of the feature of children is unvisible notion there is very difficult to understand by explaination of words, for example; decayed tooth gern and bacillus. This study has purposes that understanding these problems and present the direction to proceed to the illustration for children's education as education through the visual sense. This study look about the form and sensibility of colour and the role of illustration as children's education through the book of illustration. And analysis the effect of education and problems on illustration books published in Korea and foreign countries. In this study, first, use the visual language than language as a method of education for effect of education and second, lay emphasis on condition of reality and the children understand abandantly the fact. In the production, I tried to help to understand for children through the vision that to be hard to explain by language, and delivery educational message use to contrast good behavior with wrong behavior through scene of daily life in one picture. So that, I tried to be possible in this production that get in-to communication with children used a composition of a picture that the story developed. As a result of this study, the things which are required for childrens' education are as followes: First, to be produced consider children's age and learning ability. Second, to be easy to understand and to delivery the matters exactly, and educational objects are clear. Third, to be expressed that depend on condition of reality. Fourth, to be led that children take taste and interest in educational matter, naturally. Fifth, to be helped that children have aesthetic sence and function of beauty by visual education. As mentioned above, it is necessary that we love children and have basic understanding to children for illustration as ideal educational medium, as the result, we can expect that abandant effect of education to children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE