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입체적 사고에 의한 SHOW WINDOW 공간의 이미지 표현 방법 연구

Title
입체적 사고에 의한 SHOW WINDOW 공간의 이미지 표현 방법 연구
Authors
이혜경
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
입체적 사고Show window 공간이미지 표현실내디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
<이전원문누락> to display goods and do not have a precise concept in the view point of formative arts. The aim of this study is to analyze the show window display in the view point of formative arts and psychology and represent new show window image by the way of three-dimensional consideration. The four types of show window image are proposed to be suitable for each season, spring, summer, autumn and winter, respectively. The process for designing show window display beaed upon the formative art and psychology is as follows 1. 2-Dimensional Image Formation Step the image motif of each season was chosen by the lassification of image according to image language. The key lenguages are a mystery of new blown life for spring, the sea running high for summer, the knowledge beyond existence for autumn, and a dream retrospecting the past, respectively. 2. 3-Dimensional Space Rearrangement Step the image motif extracted for each season was rearranged according to formative arts. The lasic bools for motif rearramgement in a 3-Dimensional It·ay are piling, selling up and accumulation of motif which represent each season. 3. Design Step for Show Window Display 2-Dimensional motif and 3-Dimensional space chosen for each season are introduced to design the show window display in the base of fourmative arts. The main point of design is a dynamic and attractive feeling which can deserve a human interest. The principle of vision should be applied in to the disign of show window display in order to maximize the dynamic feeling of desplay. To clarify the concept of show window display, the 2-dimensional and 3-dimensional image chosen for the concept should be desolved in the design of show window display on the base of formative art, psychology and the principle of vision.;상품이 대량생산 체제로 생산될 때에는 상품의 소비는 상품제조자에 의해서 조절되었으며 소비자의 성향은 단조로왔었다. 근대의 소비자의 성향은 복잡해 졌고 소비자의 욕구를 만족시키기 위해서는 고품질 및 다양한 상품이 요구되게 되었다. 게다가 Show Window Display의 역할은 단순한 상품의 진열이 아니라 심리적으로 소비자의 구매를 유발시키는 공간예술화 되었고 도시 가로환경의 심리적 기능을 확대시키게 되어 도시문화 환경을 구성하게 되었다. Show Window Display가 수요자의 흥미를 유발시키는 중요한 역할을 함에도 불구하고 근대에는 상품을 진열시키는 기본적인 역할에 중점을 두고 있으며 조형원리의 관점에서는 정확한 개념을 가지고 있지 못하다. 이 연구의 목적은 Show Window Display를 조형원리와 심리학의 관점으로 해석하며 3차원적 사고방법에 따라 새로운 디자인을 표현하는데 있다. 봄, 여름, 가을, 겨울 각 계절에 적합한 네 가지 형태의 디자인이 제안되었다. S.W.D를 조형원리와 심리학적 근거에 바탕을 두고 디자인하는 과정은 다음과 같다. 1. 2차원적 이미지 형성 단계 : 각 계절의 이미지 모티브를 이미지 언어에 따라 이미지를 분류하여 선택하였다. 사계절에 대하여 각각 key word를 1개씩 선택하였다. 봄의 경우에는 솟아오르는 생명력의 신비, 여름의 경우에는 거품을 뿜는 바다, 가을의 경우에는 삶의 영역 넘어의 지식, 겨울의 경우는 과거를 회상하는 꿈을 선택하였다. 2. 3차원적 공간재구성 단계 각 계절별로 추출된 이미지 모티브를 조형원리의 원칙에 따라 3차원적으로 재구성하였다. 3. Show Window 공간디자인 단계 2차원적 인 모티브가 3차원적 인 공간을 조형원 리의 원칙에 따라 Show Window Display를 디자인하는 작업에 적용하였다. 디자인을 하는데 있어서 가장 중요하게 고려된 점은 사람들의 흥미를 끌 수 있는 역동적이며 활동적인 느낌을 줄 수 있도록 디자인하는 것이다. 따라서 본 연구의 결론은 다음과 같이 요약할 수 있다. Show Window Display의 역동적인 느낌을 극대화시키기 위해서는 시각원리가 반드시 응용되어야 한다. 또한 Show Window Display의 개념을 명확히 하기 위해서는 앞에서 전술 한 바 있는 2차원 및 3차원적인 이미지가 반드시 디스플레이의 개념에 맞도록 선택되어야 하며 선택된 이미지는 Show Window Display의 디자인을 구성할 때 포함되어야 한다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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