View : 83 Download: 0

베르나르 베르베르의 소설 '개미'의 시각 표현 연구

Title
베르나르 베르베르의 소설 '개미'의 시각 표현 연구
Other Titles
(The) Study on Visual Message in 'Ants' by Bernard Werber
Authors
홍승완
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
베르나르 베르베르개미시각표현광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
'Ants' written by Bernard Werber is a novel through which a new way of thinking of the new generation is well represented with the adoption of a whole new angle and approach. This work carries scientific information based on author's close examination on ants as well as philosophical messages about the universe where all the creatures exist including human beings. In addition, author succeeded in getting high level of completion in this novel by way of employing dramatic elements of detective story, which makes the story a lot more interesting. Otherwise 'Ants' had to remain a trivial of a rigid and prosaic subject. And its very particular way of development makes it difficult to confine this work to a conventional category in a simple manner. First, I tried to make out the whole picture of the story, analyzing the plot and subject because literary interpretation has to be preceded in order to visualize the novel. In this way I came to realize that the story develops in multi-phased angle resulting from the combination of three plots : human world, ants' world and author's world full of scientific and philosophical knowledge. Such three - dimensional structure is delicately designed to accomodate authors outlook on the world and on the universe saying that we can possibly broaden our perspectives when approaching matters even in a slightly different way. Second, the study on the characteristics and role of visual messages was more than helpful in that it served to be a theoretical background in the process of turning a literature into visual messages. Due to its characteristics, it can expand the description boundary far beyond the language through images. On the basis of the literary interpretation and the visual message, I constructed six visual messages, which will best present the features of the novel and author's thought. As describing tool, I relied on computer which is supposed to be the most powerful in establishing vague images in a clear-cut way. The concept of space is introduced to effectively visualize multilateral view point and three-dimensional structure of the novel. All the elements of the novel are presented through a layout free from conventional rules in order to persuade that scientific and philosophical contents are encountered each other in a whole new consciousness. Geometrical line drawing by computer and its mechanical digital effect are adopted to emphasize scientific aspect in the novel. I hope this visualizing process will be a help in understanding the novel 'Ants' in terms of literary art and visual language as well.;베르나르 베르베르에 의해 쓰여진 '개미'는 신세대 작가의 신세대적 사고방식이 작품 전반에 걸쳐 전개되어 있는 새로운 시각, 새로운 방법으로 진행되어진 소설이다. '개미'는 작가의 세밀한 개미 관찰을 통한 과학적 근거에 기초를 두고 인간과 모든 생물체가 살고 있는 우주에 대한 해박한 철학적 지식이 포함된 과학적이고 철학적인 내용들이 광범위하게 전개되어 있다. 아울러 자칫 경직되고, 무미건조해질 수 있는 주제에 소설의 필수조건인 흥미를 유발시킬 수 있는 추리소설의 극적인 요소들을 첨가시킴으로써 작품의 완성도를 한층 높여 주고 있다. 이와 같이 독특한 방식으로 전개되어 있으므로 간단하게 특정소설의 범주로 분류하여 규정지을 수 없는 특징을 가지고 있다. 소설 '개미'를 시각화하기 위해서는 무엇보다 문학적 해석과 접근이 선행되어야 하므로 이 소설의 구성요소 및 주제를 파악하고 전체적인 줄거리를 개괄해 보았다. 이러한 분석을 통하여 이 소설은 일반적인 소설의 구성과는 다른 인간세계와 개미세계, 그리고 과학적이고 철학적인 내용들인 3가지 플롯이 서로 결합하여 이야기를 이끌어 가는 3중구조의 다각적인 시점을 갖고 있으며, 이 3차원적인 구조는 작가의 중심사상으로 까지 연결되어 「다른 사고 방식으로 문제에 접근하여 우리의 관점의 영역을 넓히는 것」 이라는 작가의 세계관 내지는 우주관을 대변해 준다는 점을 발견하게 되었다. 또한 문학 작품을 시각언어로 형상화 하는 과정에서 이론적 배경으로 시각언어의 특징과 역할에 대해서도 살펴봄으로써 시각언어는 인간이 가지고 있는 시각의 특징으로 인하여 시각 자체만으로 지각될 수 있는 범위를 넘어서 인간의 감성과 상상력이 결합되어 언어가 표현할 수 있는 그 이상의 의미까지도 이미지화 시켜서 표현의 영역을 확대시킬 수 있다는 점도 파악하게 되었다. 이러한 문학적 해석과 시각언어의 특성을 바탕으로, 이 소설의 구성상의 특징 및 작가의 중심사상을 잘 표현해 줄 수 있는 내용을 6가지 발췌하여 시각언어로 표현해 보았다. 이 소설의 전체적인 이미지를 가장 효과적으로 표현해 줄 수 있는 수단으로는 창조적인 작업과정에서의 모호한 이미지를 명확하게 정립시킬 수 있는 막강한 기능을 가진 컴퓨터를 도구로 삼았다. 소설이 가지고 있는 다각적인 시점과, 3차원적인 구조를 시각화하기 위해 작품 전체에 공간감을 부여하고, 과학적이고 철학적인 내용들이 시공을 초월하여 새로운 의식세계에서 만나고 있음은 작품에 들어가는 모든 요소들이 고정된 규칙에 구애받지 않는 자유로운 layout을 통해 표현하였다. 또한 소설속의 과학적인 단상들의 모습을 보여주기 위해 컴퓨터의 기하학적인 line drawing과, 기계적이고 디지탈적인 효과를 이용하였다. 이와 같은 일련의 작업과정을 통하여 소설 '개미'를 문학작품으로서만이 아닌 시각언어로 시각화함으로써 더욱 많은 사람들이 이해하는데 도움이 되었으면 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE