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기업이미지 제고를 위한 전시홍보관 디자인에 관한 연구

Title
기업이미지 제고를 위한 전시홍보관 디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE DESIGN OF CORPORATE PAVILION DESIGN FOR THE CORPORATE IMAGE PROMOTION
Authors
박용희
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
기업이미지전시홍보디자인실내디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
Today, social condition and environment surrounding corporate is changing rapidly. Corporate want to build an original area raising in characteristic image. So, in new aide of management strategy, they are studying repeatedly with sale strategy that between corporate and consumer are able to communicate directly. Also, because of equalizing of technology and quality in recent industrial structure, each corporate intends to maximise reputation, recognition, favorable impression toward society in order to hold adventageous position of sale and belief competition. Corporate pavilion, as a abstract and direct communication means than print material or media, have benifit point making concern and sympathy of consumers. This article is the study of the design dh corporate pavilion for the corporate image promotion that upgrade corporate image and make direct contact corporate and the masses. This study purpose that corporate pavilion give physical spreading effect and social role, upgrade corporate policy and confidence of manufactures, publicize corporate image related sale promotion ultimately. This study was progressed by below ways, 1. This study systematized purpose and background and method of study and limited its physical area. 2. This study progressed by marketing communication theory in order to consider propriety, and cognition of theme, and explained corporate publicity and image. 3. This study did theoretical consideration of exhibition design as a related theory for display and publicity design. 4. This study investigated cases of domestic corporate pavilion to be concrete purposes and effects of design, and analyzed them. 5. This study developed application process making use of theoretical study and case analysis. Applicated corporate is 'H' group, synthetic chemistry, machine, energy corporate. This study developed interior design after making design standard based by analysis of space corporate image. Results of above description were evaluated by standard of information deliverance, space efficiency. formation. This study make a effect that corporate purpose by systematization of corporate pavilion as a channelof communication route between corporate and customer. As a result, this study is suitable research process that make confidence about corporate, promote image. upgrading and proper corporate culture.;오늘날 기업을 둘러싼 사회여건이나 시장환경이 변화하고 있다. 기업은 개성있는 이미지를 부각시키면서 독자적인 영역을 구축하고자 한다. 이에 새로운 경영전략 측면에서 판매전략을 소비자와 직접적인 커뮤니케이션 방법으로 연구를 거듭하고 있는 실정이다. 또한 오늘날의 산업구조가 기술과 품질의 균등화를 이룸에 따라 각 기업은 사회에 대한 기업의 지명도, 인지도, 호감도를 극대화 시키는 것이 그 기업의 판매 및 신뢰 경쟁에 유리한 고지를 접하게 되었다. 이러한 수단으로서 인쇄물이나 전파매체를 이용한 대중전달 수단보다 더 구체적이고, 직접적인 커뮤니케이션 방법으로서 기업의 전시 홍보관은 소비자에게 관심도와 공감대론 형성시켜주는 이점을 지니고 있다. 따라서 본 논문은 기업이미지 향상 및 제고를 목적으로하고 기업과 대중과의 직접접촉이 이루어지는 마아케팅 커뮤니케이션 수단으로서의 기업 전시홍보관 디자인에 관한 연구이다. 연구를 진행함에 있어서 기업 전시홍보관이 기업의 사회적 역할과 제환경의 심리적 파급효과를 주면서 기업정책과 제품에 대한 신뢰도를 향상시키고 궁극적으로 판매촉진에 연결되어 기업이미지를 홍보하는 것을 그 목적으로 한다. 이상과 같은 본 연구는 다음과 같은 방법으로 진행되었다. 1. 연구의 목적 및 배경과 방법을 체계화 하였으며 그 물리적 범위를 한정하였다. 2. 본 논문의 타당성과 주제인식을 위한 이론적 고찰을 마케팅 커뮤니케이션론, 기업PR론과 기업이미지 이론을 중심으로 진행한다. 3. 전시홍보관 디자인을 위한 관련이론으로서 전시디자인에 관해 이론적 고찰을 하였다. 4. 디자인의 효과와 목적을 구체적으로 하기 위해 국내의 기업 전시홍보관 사례를 조사, 분석을 통해 알아보았다. 5. 이론적 연구와 사례분석을 토대로 적용과정을 전개하였다. 대상기업은 종합화학 기계 에너지 생산 기업인 'H'그룹으로 정하였다. 대상공간에 대한 분석과 기업이미지 분석을 기초로 디자인 기준을 설정하고 실내환경 디자인을 발전시켰다. 6. 이상의 연구로 얻어진 결과는 정보전달성, 공간효율성, 조형성의 평가기준에 의해 평가되어 진다. 기업 전시 홍보관에 관한 본 연구를 체계적으로 정립함으로서 기업과 고객간의 상호 교환적인 커뮤니케이션의 장으로 인식되고 기업이 목적하는바를 얻게되는 효과를 가져올 수 있다. 따라서 이와같은 연구는 기업에 대한 신뢰성을 형성하게 하고 올바른 기업문화와 이미지 제고를 촉진시키는 합목적적 연구과정이라 할 수 있다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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