View : 14 Download: 0

INDIA의 MIRROR WORK을 이용한 의상 디자인

Title
INDIA의 MIRROR WORK을 이용한 의상 디자인
Other Titles
(A) Study on Modern Clothing Design through Indian Mirror Work : With Special Reference to the Lotus Flower Patterns of the Tile
Authors
한연희
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
INDIAMIRROR WORK의상 디자인와당 문양연화문
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
복식은 개인의 사상, 감정, 예술성을 나타내는 시각적 표현형태이자 한 시대의 문화적 양식에 뿌리를 둔 경험적 산물이며 그것은 각기 그 문화권속에서 독특하게 형성된 고유의 전통과 문화를 반영하고 있다. 그러나 오늘날 복식에 나타난 민속적인 고유의 특징은 산업화로 인한 대량생산과 대중전달매체의 발달에 의하여 점차 보편화되어가며 일부는 소멸되어 가고 있다. 이에 본 논문은 인도의 전통민속복식의 표현양식 중 독특한 자수기법인 Mirror Work의 특징을 연구함으로써 문화적 다양성으로 인한 복식 표현의 차이점에 대한 이해와 관심의 폭을 넓히고 복식에 있어서 민속예술 표현에 대한 미래지향적인 발전과 가능성을 제시하기 위한것이다. 본 연구의 이론적 배경으로 첫째, 인류역사와 더불어 나타난 장식(裝飾)의 욕구는 원시사회에서는 종족이나 신분의 상징과 의식(儀式)을 위한 치장으로서, 또한 미(美)적으로 신체를 아름답게 보여주기위한 목적으로 시작되었음을 인식하고 장식의 발달과 변천과정을 동해 전통을 형성한 민속예술과 복식과의 관계를 고찰한다. 둘째, 인도의 민속예술은 그 사회생활의 일부이자 신(神)에 대한 경외심의 바탕에서 비롯되었음을 인식하여 민속자수의 한 방법으로서 Mirror Work에 대한 사회문화적 측면에서의 고찰과 Mirror Work이 주로 발달한 지역의 자수를 중심으로 그 특성과 방법을 고찰한다. 세째, 자수의 표현구성은 사용재료와 기법, 형태와 문양, 색상으로 이루어짐을 인식하여 특히 인도에 기원을 두고 우리나라 전통와당(瓦當)문양의 주형태로서 발달한 연화문(蓮花紋)의 조형적 특징을 고찰한다. 작품은 Mirror Work의 표현방법과 와당의 연화문양의 접목을 통하여 민속적 미의식을 표현하는 현대적 감각의 복식디자인으로 연구·제작하였다. 이러한 연구과정을 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 전통민속예술의 분야는 복식에 있어서도 다양한 방법으로 표현되어 왔으며 현대복식에도 미적인 응용 가치면에서 발전의 여지가 많음을 인식한다. 둘째, 복식의 장식적 측면에서 Mirror Work은 그 독특한 표현방법과 장식예술의 공예적 이미지를 통해 복식의 독자적인 조형성을 추구할 수 있다. 세째, 수공예적인 기법을 이용하므로 미적가치추구의 면에서, 예술적인 의상 디자인을 개발할 여지가 많다. 네째, 고유 전통문양의 미와 Mirror Work의 조화는 비즈장식을 비롯한 다양한 재료의 사용으로 현대복식에 있어서 기능과 미적인 측면을 공유한 부가가치가 높은 미래지향적인 디자인을 개발할 수 있다. 이상의 결과로 Mirror Work은 그 독특한 표현방법과 다양한 재료로써 현대복식으로 형상화 되었으며 실제 작품제작을 통하여 앞으로 민속적 이미지 표현의 응용에 대한 가능성을 제시하였다.;Dress and its ornament are a way to visually express any individual's thought, emotion, and artiness and an empirical product rooted in any cultrural style of an era, and therefore, they do well reflect the characteristic tradition and culture peculiarly formed in their cultural sphere. However, the folk-like and peculiar features appeared in dress and its ornament nowadays are becoming gradually universalized and in part, becoming extinct for the mass production due to industrialization and the development of mass comm. media. The present study is to widen unterstanding and concern on the different points of the expression of dress & its ornament due to the diversity of culture and then, suggest future-oriented development and the potential on the expression of a national or people's art concerning modern dress & its ornament, through researching into a peculiar embroidery technique among Indian traditional and folk-like expressional modes of dress & its ornament, Mirror Work. For the theoretical backgrounds of the present study: first, in consideration of that the desire of ornament or dressing appeared with human history had been originated with the purpose of symbolizing any tribe or identity, or decorating any ceremony, and also appealing the human body beautifully, the relations between the people's art and dress & ornament through looking into the development of ornament and its transitional process were studied. Second, in consideration of that Indian folk art has been based on a life-style, the people's awing mind to God, study in the aspect of its society and culture and on the features of the region where Mirror Work has been well developed was implemented. Third, in consideration of that the expressional composition of embroidery consists of materials, technique, form and pattern, and color, the formative characteristics of the lotus flower's patterns of both Indian and Korean tiles were studied on. The work for the present study was researched and produced as a way to the design of dress & its ornament of modern senses which should express our own sense of beauty through grafting the expressional methods of Mirror Work and the lotus flower pattern of the tile. Results from such a study are as follows: First, it was recognized that in the field of traditional folk art, dress and its ornament also have been expressed in variety, therefore, there is the much potential of development in the aspect of applying its aesthetic value even in modern dress & ornament. Second, in the aspect of the decoration of dress t its ornament, Mirror Work is considered to be subject to pursuing the individual formativeness of dress & its ornament through its peculiarly expressional method and the technological image of decorative art. Third, it was recognized that by utilizing the technique of handicraft, there is the potential of developing artistic, clothing design in the aspect of pursuing aesthetics. Fourth, it was found out that by using various materials including 'Beads' decorative materials, the harmony of the beauty of the traditionally peculiar patterns and Mirror Work can devote itself to developing future-oriented design, which shares both the functions of modern dress & ornament and the aspect of beauty. With so far studied results, it was suggested that Mirror Work could be symbolized or formalized as modern dress & its ornament by its using of the peculiarly expression method and materials, and through actual production of works, could be applied to the expression of future folk-like image, as itself suggesting a limitless poptential of application.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE