View : 14 Download: 0

중등학교 기초평면디자인 학습 방안에 관한 연구

Title
중등학교 기초평면디자인 학습 방안에 관한 연구
Other Titles
(The) study of learning method on basic plane design in middle school
Authors
나정분
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
중등학교기초평면디자인학습방안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The ability to make a form is output through perceptive and emotional thought of humanbeing. And it has always been suggested what course leads man to such ability. Even though a number of researchers has suggested many ways of gaining such ability, and those ways could not be beyond the level of theory, many problems in practising this has been in schools as a Lot of these show us, and thus even systematic learning of basic formation in which should be dealt with significance has been neglected by little understanding, lack of sense of form and color as a basic of forming, and scene arrangement. In the area of art education, the basic plane formation should not be restricted in the demension of design, but be accepted as a foundation of all plane formation. And it has been occupied important position as a structure of artistic objects. This study attempt to increase the ability to make a form by training the ability of recognition and observation. And it aims to measure the effect of education by gradual experiment, learning of basic plane formation in educational scene. For this study, I performed the connected class according to learning guidance table by experiment planning and created geometric form by intellectual structure of thought which persuit simple shape from complex shape is used for method of simplified nature. In order to find more clear effects of this experiment, I selected the second grade of girl students at I middle schools located in Kyunggido and comparison. And it is valuated 3 stage by top, middle and bottom part through the manufactured works after experiment. The valuation three demension of form, scene arrangement and color. The results from the experiment showed that the experiment's ability of expression is superior to comparison's. Therefore, teachers should make an effort for the increase of student's forming ability and have new understanding of forming class and also keep trying to find new way of learning for the student's interest in the field of artistic creation.;조형 능력이란 인간의 지각적, 감성적 恩考에 의하여 형성되는 것으로 이를 발전시키기 위해서는 어떠한 과정을 거쳐야 하는가의 문제가 항상 거론되어 왔다. 이를 위한 방안으로 많은 연구자들이 새로운 방안들을 제시하고 있으나, 학교 현장에서 이를 실천하기란 매우 어려운 실정이다. 그리고 미술 교육에서 중요하게 다루어져야 할 기초 조형에 있어서 조형에 대한 恩考의 부족, 형태나 색채의 기본 원리에 대한 이해 부족, 화면 구성에 대한 종합력의 결여는 문제점으로 등장하고 있다. 미술 교육에 있어서 기초평면 디자인교육의 목적은 디자인 경험을 통하여 조형 기능을 육성하는 창의성을 기르는 것으로, 형, 색의 기본 요소를 좀더 효과적으로 융합, 조합시키는 지각과 감정을 발전시켜 예술 전반에 대한 조형 능력을 신장시키고자 하는데에 있으므로 모든 조형 활동의 기초 과정으로서 중요한 위치를 차지하고 있는 것이다. 본 연구는 지능적 사고, 관찰의 훈련에 따른 기초 조형 능력을 고양시키기 위한 시도로서 교육의 현장에서 기초평면 디자인학습에 대하여 단계적 실험을 거쳐 그 학습에 따른 교육 효과를 측정하고자 하는 데에 목적이 있다. 이 연구를 위하여 문헌을 참고로 복잡한 자연 형태로부터 간결한 형태를 추구한 인간의 이지적인 恩考 體系에 의해서 창조된 기하형을 자연형의 단순화 도구로 사용하고, 단계적 학습 지도안에 따라 연계 학습을 실시하였다. 실험 대상은 경기도내 3개 시지역 공립학교의 2학년 여학생 300명을 선정하여 실험군과 비교군으로 나누어 수업을 진행하였다. 평가 방법은 실험 후 제작된 작품을 통하여 표현력 중심으로 형태, 화면 구성, 색채 등 3개 영역에 걸쳐 상·중·하·3단계로 평가 하였다. 그 결과 실험군 학생들의 표현 능력이 조형 단위로서의 형태-색채는 물론 화면 구성에 이르기까지 비교군 학생들보다 편차 + 10의 향상도를 보여 주었다. 그러므로 교사들은 학생들의 조형 능력을 신장시키기 위한 노력으로, 체계적인 기초 조형 학습의 중요성을 재인식하고, 학생들이 미술 창작 활동에 흥미를 갖고 임할 수 있도록 다양한 학습 방법을 모색해 나가야 하겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE