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dc.contributor.author김미숙-
dc.creator김미숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:29Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:29Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000031571-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176046-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031571-
dc.description.abstractAs for the mass media in general, they are 4 media which are being spoken for by TV, RADIO, newspaper and magazine. However, while these 4 media have many merits, it is not a long time historically since they appeared. In addition, their role is limited as one directional communication means. Thus, event got to appear as a method for solving many problems (The limit of the transmission and expression of image or goods and service that enterprises intend to transmit to the consumers, and the differentiation of goods etc.) being generated in case of passing through the existing 4 media. Event is a new communication means to be able to satisfy the need and desire of transmitters and recipients as the definition which is referred to as a chain of large event executing by making the object participate, through carefully thought-out prearranged plan, with the clear purpose of enter prise profit which is public benefit. However, while the need of comprehensive operation is required according as the interest about event is increasing and the nature is changed from the former goods sale-centered nature is changed from the former goods sale-centered nature to the nature of image transmission, the event is not being made into practical use due to the lack of history, experience and public nature of event. Thus the purpose of this study is to prepare the imaginary space to understand the event space and to reflect the desire of consumers or the PR will of enterprise about goods or enterprise image, with the space production of publicity of enterprise image by expanding and subliming the event concept. So, to sumnmarize the process and result of environment design of event is as follows: First, under the basic idea of human (consunmer), society (enterprise) and culture (communication), the purpose and range of study were defined and the method was described. Second, the general study on the term and concept of event was made, and there was the study on the environment of enterprise event to be able to raise the image of enterprise, and further, to being the effect of sales promotion and to offer the meeting with the new culture through goods. Third, for the concrete plan of environment design of event, the systematic approach was tried, grasping the physical, administrative marketing-like, and aesthetic general concept. - As a physical environment, the correlation of environment, luxurious culture, and human was examined from the viewpoint of communication. - As a administrative marketing-like environment, for the maximization of enterprise image and goods sale, that is, that of profit, through the study on the type of consumers, the life style of liver and the CIP of enterprise, the application in the new environment was groped. Fifth, the optimum design program was suggested, on the basis of the above-surveyed and analyzed contents and theoretical background. New two-way communication place was prepared, about the planning of practical enterprise event, the character grasp by the analysis on goods and object, and the plan of audio-visual media and place etc., for the plan of event space. Sixth, appropriateness was examined, by manifesting the propriety of this study result and evaluating whole processes synthetically.;일반적으로 매스미더어라고 하면 TV, Radio, 신문, 잡지로 대변되는 4대 매체이다. 하지만 이들 4대 매체는 많은 장점을 갖추고 있는 반면에 역사적으로 그다지 오래 되지 않았을 뿐만 아니라 그 역할에 있어서도 일방향성의 커뮤니케이션 수단으로 한정되어진다. 따라서 기존의 4대 매체를 통할 때 발생하는 여러 문제(기업이소 비자에게 전달하고자 하는 Image나, 상품, 서비스의 전달과 표현의 한계, 비용, 상품의 차별화등)을 해결하기 위한 방법으로 이벤트가 등장하게 되었다. "이벤트는 공익, 기업이익의 뚜릿한 목적을 가지고 치밀하게 사전 계획되어 대상을 참여시켜 실행하는 일련의 대형행사"라는 정의와 같이 전달자와 수신자의 필요와 욕구를 충족시켜 줄 수 있는 새로운 커뮤니케이션 수단이다. 그러나 이벤트에 대한 관심이 고조되고 있으며 그 성격 또한 종전의 상품판매 위주에서 이미지 전달의 성격으로 변화된데 따른 포괄적인 운영의 필요가 짙어지는 반면에 이벤트의 역사, 경험, 대중성이 부족한 것으로 인해 실용화되지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 이벤트 개념을 확대 승화시켜 기업의 이미지 홍보의 공간 연출로서 이벤트 공간을 이해하고 상품이나 기업 Image에 대한 소비자의 욕구나 기업의 PR의지를 반영할 가상적인 공간을 마련하는데 그 목적을 두었다. 이에 이벤트 환경디자인의 과정과 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, "인간(소비자), 사회(기업), 문화(커뮤니케이션)"의 기본 이념아래 연구 목적 및 범위를 정하고 방법을 기술하였다. 둘째, 이벤트 용어와 개념에 대한 일반적인 고찰을 하였고 기업의 이미지를 높이고 더 나아가 판매증진 효과를 가져다 주며 소비자에게 상품을 통한 새로운 문화와의 만남을 제공해 줄 수 있는 기업 이벤트 환경에 관한 고찰이 있었다. 세째, 이벤트 환경 디자인의 구체적 계획을 위해 물리적 경영마케팅적, 미학적인 일반개념을 파악하면서 이벤트 환경에서 체계적 접근을 시도하였다. -물리적 환경으로 환경, 사회문화, 인간의 상호 관련성을 커뮤니케이션의 관점에서 보았다. -경영 마계팅적 환경으로 기업의 이미지와 상품판매 즉 이윤극대를 위해 소비자의 행태, 생활자의 라이프 스타일, 기업의 CIP에 대한 고찰을 하여 새로운 환경에서의 적용을 모색하였다. 네째, 최근에 행해졌던 한국, 일본의 이벤트 사례들을 분석하여 이벤트의 기획 및 실시에 따른 문제점을 파악하였다. 다섯째, 앞서 조사, 분석된 내용과 이론적 배경을 바탕으로 최적의 디자인안을 제시하였다. 이벤트 공간 계획을 위해 실제적 기업 이벤트를 기획하고 상품 및 대상에 대한 분석으로 인해 특성파악 커뮤니케이션의 강화를 위한 시청각적 미디어 및 장소의 계획 등을 새로운 투웨이(Two-Way) 커뮤니케이션 장을 마련하였다. 여섯째, 본 연구 결과의 타당성을 밝히고 전 과정을 종합 평가하여 적합성을 검토하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 범위 및 방법 = 2 Ⅱ. 이벤트에 대한 일반적 고찰 = 4 A. 이벤트의 개념 = 4 B. 이벤트의 분류 = 16 Ⅲ. 기업의 마케팅 환경 전략을 위한 이론적 배경 = 23 A. 물리적 접근 = 23 B. 경영마케팅적 접근 = 37 C. 미학적 접근 = 47 Ⅳ. 이벤트 사례 분석 = 49 Ⅴ. 이벤트 환경 디자인 = 62 A. 디자인 전제 = 62 B. 디자인 계획의 전개 = 69 C. 이벤트 환경 디자인 = 79 Ⅵ. 결론 = 109 참고문헌 = 111 ABSTRACT = 115-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4311671 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject기업-
dc.subject이벤트-
dc.subject환경디자인-
dc.subject실내디자인-
dc.title기업 이벤트를 위한 환경디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Environment design of the Corporate Event-
dc.format.pagevi, 116 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공-
dc.date.awarded1991. 2-
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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