View : 620 Download: 0

기하학적 형태에 색채조화를 응용한 복식 디자인

Title
기하학적 형태에 색채조화를 응용한 복식 디자인
Other Titles
(The) design of dress and ornaments applying color cordination to geometrical shape
Authors
황정호
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
색채조화복식 디자인기하학적 형태기하학 문양의상디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
기계화 문명화된 현대사회에 있어서의 복식디자인은 생활의 향상과 더불어 인간의 자기욕구 충족과 필요성에 의해 보다 실용적이고 세련된 감각의 독창성을 갖는 디자인을 추구하게 되었다. 기하학적인 형태는 이러한 미적인 요구에 보다 충실할 수 있는 합리성·단순성·명확성·객관성등의 요소로 인해 시각전달이 빠르고 설득력과 정돈성이 강한 형태이다. 또한 형태를 창조하는데에 있어 매우 편리하고 합리적인 형태이다. 따라서 본 연구는 이러한 기하학적 형태중 가장 기본적인 형태인 원과 삼각형과 사각형을 설정하여 기하학적 형태의 의미를 분석하여 본인의 기하학적 형태에 대한 인식을 바탕으로 복식디자인에 응용하여 보았다. 단순한 형태이지만 한낱 형태에 그치지 않도록 색채조화를 응용하여 순수성과 자율성을 갖고 있는 새로운 형태와 색채로서의 무한한 개발 가능성을 제시함에 그 목적을 두었다. 이와같은 목적을 위하여 기하학적 형태의 특징 그리고 기하학적 형태의 기본형태인 원과 삼각형과 사각형에 대하여 알아보고, 색채조화에서는 색채 조화의 일반론과 배색의 일반적 개념에 대하여 연구 분석하였다. 이를 토대로하여 8점의 작품을 제작 분석하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 시각은 가장 지각하기 좋은 형태를 좋아한다는 시지각의 필요조건으로서 기하학적 형태의 구조적 간결성은, 오늘날 기계화된 이 시대를 이해하는 형태로서 적합하다고 볼 수 있다. 둘째, 기하학적 형태와 형태의 만남에 있어서 절제있는 구성으로 조형미와 합리성을 가능케 하는 새로운 형태로서 작가의 창조적 의도에 따라 무한히 개발가능한 소재로서 나타났다. 셋째, 울크레이프라는 소재는 탄력성이 있어 주름이 잘 지지 않고 봉제하기 쉬운 직물이므로 평상복으로 적합하며, 같은 색상의 다른 직물과 비교하여 볼 때 염착성이 좋으므로 색채조화의 효과를 더욱 높일 수 있었다. 이와같은 결론을 토대로 복식디자인에 응용함으로서 개성있는 기하학적 형태와 색채조화의 배합으로 새롭게 창조되는 순수한 작품을 시도할 수 있는 기초자료를 제시할 수 있었고, 의류생산업체에 참고자료가 되기를 바란다.;The design of dress and ornaments in the mechanized and civilized modern society got to pursue the aim of modeling nature to have the originality of more practical and refined sense by human own desire satisfactoriness and necessity. Geometrical Shape is the shape that the visual transmission is fast and the persuasion and arrangement nature are strong, by the elements such as rationality, simplicity, clearness, and objectivity etc to be able to be more faithful to this aesthetic demand. In addition, it is very convenient and rational shape in creating the shape. Thus, the purpose of this study is to suggest the infinite development possibility as the new shape to have purity and autonomy, with color harmony in the center, so that even the simple shape may not stop in only shape, by trying to reflect the establishment of circle, triangle and square which are most basic shapes among these geometrical shapes and the analysis of meaning of geometrical shape to the design of dress and ornaments, on the basis of the recognition about my geometrical form. For this purpose, the author tries to examine the general concept of geometrical shape, the feature of geometrical shape, and circle, triangle and square which are the basic elements of geometrical shape, in the theoretical background of geometrical shape, and tries to examine the generality of color harmony, and the base and feeling of coloration, in the color harmony and coloration. On the basis of this, the author could come to the following conclusion by manufacturing and analyzing 8 pieces of works. First, today, the structural conciseness of geometrical shape as the shape to understand this mechanized period is the necessary condition of visual sense that the sense of sight likes the best shape to feel. Then, the geometrical shape can be regarded as what corresponds with this condition, with the stimulus itself. Third, it was the proper method that the mass production is possible, by supplementing the monotony which can be seen in the expression of geometrical shape in the course of manufacture with the color harmony and using the material, woolen fabrics which can be obtained easily. On the basis of this conclusion, by making this study as the moment of start, through the continuous study and effort about future shape and color, more refined and deep work will be able to be created.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE