View : 711 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author林世玉-
dc.creator林世玉-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:24Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:24Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000031697-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176031-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031697-
dc.description.abstract자연의 모든 사물은 생존의 원리속에 그리고 개체와 개체의 공생을 위한 거대한 구조의 질서속에 우리가 "음악적"이라고 할 만한 요소들을 내포하고 있다. 좀더 의미를 확대해 본다면 자연 그것 자체가 음악의 세계이며 하나의 교향곡인 것이다. 그것들은 색채·형태·질감·움직임 등의 시각적 요소와 자연의 음향과 같은 청각적 요소들이 共時的으로 작용하여 우리에게 "음악적 이미지"를 느끼게 한다. 그러나 이 "음악적 이미지"는 우리에게 객관적이고 구체적인 모습으로 전달되지 않고 매우 포괄적이고 부정형한 상태의 심리적, 정서적 반응으로 전달된다. 따라서 이와 같은 "음악적 이미지"를 시각적으로 표현한다는 것은, 사물의 형태를 그대로 재현하거나 보다 음악적 이라고 느낄 수 있는 사물을 그럴듯 하게 모사(Imitation)하는 것이 아니다. 음악적 이미지의 시각적 표현은 인간의 선험과 후천적 체험이 작용하여 이루어지는 복합적인 감각과 이를 다시 종합화 할 수 있는 인간의 이성등의 내적 에너지가 밖으로 표출된 '직관'이라는 인간만이 가지고 있는 정신작용을 통하여 사물의 객관적인 외형이 아니라 사물이 내포하고 있는 음악적 요소의 본질적인 면을 음악적, 시각적으로 객관화 시키는 일이다. 그런데 개인의 직관을 가지고 자연의 사물에 내재되어 있는 음악적 요소의 본질, 즉 우리가 그것을 받아 들일 때 "음악적 이미지"를 우리에게 전달해 주는 '전달체로서의 음악적 요소의 본질'을 파악한다는 것은 매우 어려운 일이다. 더욱 그것이 객관적 사물의 시각적 재현이 아니라 개인의 심리·정서적 반응에 의한 '추상적 형상'에 의한 시각 표현일 경우에 빠지게 될 지도 모르는 主權主義的 함정, 혹은 唯我論的 폐쇄성은 자칫 '본질'이 아닌 자신만이 느낄 수 있는 음악적 표현으로 전락할 위험을 늘 가지고 있는 것이다. 사실, 자연에 내재된 음악적 요소의 본질적인 면을 추상적 형태에 의하여 시각적으로 표현하는 작업에는 다분히 자의적인 판단이 작용 할 수 밖에 없다. 즉, 음악은 언어적 성질상 자연으로 부터 음악의 질서를 통하여 표현되며 시각 언어인 회화, 그래픽은 어느 정도 미적 질서의 구조속에 구속받고 있다. 이와 같은 시각언어가 자연의 구속 상태에서 완전히 벗어 났을 때 생기는 '비지시성'과 '추상성'이 자의적 판단을 개입하게 하는 것이다. 이는 각각의 언어적 차이에서 오는 것이다. 본 연구자는 상술한 바와 같은 오류를 될 수 있는 한 피하고자 "음악적 영감의 시각적 표현"이라는 논제를 설정하고 이를 위한 이론적 배경을 고찰하여 서술하였고 그 이론들과 본 연구자의 정서적 직관과 내적 필요성을 근거로 하여 Art Poster 11점을 제작하였다. 이러한 과정에서 청각 언어인 '음악'과 시각 언어인 '미술'의 간격을 좁힘과 넓힘이 예술의 영역을 넓힐 수 있다는 점을 깨달을 수 있었다. 그런데 과학적 객관성의 입장에서 볼 때 이러한 일련의 노력은 개인의 예술성과 주관에 의한 개성의 바탕위에서 인정될 수 있는 것이지 결코 검증 가능한 것은 아니라는 것이다. 바로 이점이 본 연구의 한계인 것이다. 본 연구자는 이러한 한계를 인식하면서 본 연구에서는 그것이 객관적 과학과 주관적 예술의 차이에서 오는 것임을 나타내고자 했으며 예술이 일정한 정도의 주관성을 본질적으로 가질 수 밖에 없는 당위성을 강조해 보았다.;All sorts of living things in nature involve the musical elements in the principal of existence and the order of cosmos for symbiosis. In other words, nature itself is the world of music, a symphony. Their visual elements, colors, forms, substances and movements and their auditory elements, all kinds of sounds in nature work simultaneously, so we can feel "the musical images" through them. But this musical images are not delivered through objective or tangible forms, so we cannot help showing the psychological and emotional response very inclusively or vaguely but not clearly. Therefor to represent the musical images by visual signs is not to represent only the forms of objects as they are or to imitate the things which we can feel musical. To represent the musical images by visual signs is not to express only the appearances of objects but to visualize or objectify the essence of the musical elements. And this is possible only by the "intuition" and human compound senses ; intuition is men's mental ability from men's inner energy or reason and it can integrate the human compound senses ; the human compound senses are formed by both transcendental cognition and postnatal experiences. But it is very difficult to understand the nature of musical elements as a agency which deliver the essence of musical elements, the musical images with intuition. All the more, when the visual signs are not the objective representations but the abstract forms out of individual psychological or emotional reactions, it is easy for us to run into the danger that we are too subjective and narrow-minded to understand the nature, and we fall into our own private feelings. Actually, it is natural that subjectivity is involved with the work which express the essence of the musical elements by abstract forms. That is to say, music is represented by the order of the language in nature, and the visual languages, painting and graphic are restricted to the order of aesthetic structures. When this visual languages escape from the restraint of the nature, the abstractness is produced and this make the subjective judgements involve. This comes from the differences of languages. In ordor to avoid this mistake, I decided "A study on the representation of muscial inspiration by visual signs" as a title and descibe the theoretical background and then produce 11 pieces of art poster on the basis of emotional intuition and inner necessity. In this process, I can realize that to make the distance between the auditory language, 'music' and the visual language, 'fine art' be close or far each other can other can enlarge the area of art. When we think at the point of view of scientific objectivity, these efforts can be rewarded only on the basis of the individuality formed by individual's art and subjectivity and can not be verified. This is the limit. I realize this limit and tried to tell that this limit comes from the difference between the objective science and subjective art, and emphasized the natural fact that art has subjectivity.; 국 영문초록 수록-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 理論的 背景 = 3 A. 시각과 청각의 관계 = 3 B. 예술에서의 정신적 세계 = 5 1. 예술에 있어서 정신적인 것에 대하여 = 5 2. 예술과 영감 = 8 C. 추상표현 = 10 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 16 A. 작품제작 = 16 1. 작품형성 = 16 2. 표현재료 및 방법 = 17 B. 작품분석 = 18 Ⅳ. 結論 = 39 參考文獻 = 42 ABSTRACT = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3374633 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject음악적 표현-
dc.subject음악적 이미지-
dc.subjectArt Poster-
dc.subject음악요소-
dc.subject음악적 영감-
dc.title音樂的 靈感의 視覺的 表現-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleArt Poster를 中心으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE REPRESENTATION OF MUSICAL INSPIRATION BY VISUAL SIGNS : Centering On the Art Poster-
dc.format.page46 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 생활미술학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE