View : 25 Download: 0

잡지의 표지 디자인에 관한 연구

Title
잡지의 표지 디자인에 관한 연구
Other Titles
(The) research about cover design of magazine : With economic magazine
Authors
이정재
Issue Date
1987
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
잡지표지 디자인경제 전문지잡지 디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
한 권의 잡지가 완성되기에는 기획, 편집, 제작등의 과정을 거쳐 이루어지고 좋은 잡지로 되기 위해서는 충실한 내용의 기획, 편집은 물론 그래픽 요소들의 표현 방법이 현실적인 범위 안에서 내용과 어울려져야 한다. 그렇게 하여 표지의 가치성과 통일을 이룰 때 살아있는 훌륭한 잡지로 존재 될 것이다. 잡지를 일반지, 전문지, 특수지의 내용별로 분류하였는데 이번 연구 논문에서는 급증하고 있는 추세의 전문지를 중심으로 하였다. Ⅱ장에서는 우리나라 잡지의 현황을 알기위해 간략한 잡지사와 등록 현황을 통해 잡지의 발전상을 살펴보았다. 잡지의 종류 중에서 주간지와 전문지에 대한 내용을 잡지협회의 자료를 통해 서술하였다. 또 우리 잡지계의 실정 및 문제점을 제시하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 고찰한 현황과 문제점을 바탕으로 표지디자인을 위한 기본 연구를 하였다. 그 내용은 표지의 역사와 의의, 잡지에 있어서의 표지의 특징, 인쇄와 종이의 선택, 편집의 방향등을 제시하고 디자인을 위한 레이아웃, 일러스트레이션, 색채에 대한 연구를 하였다. Ⅳ장에서는 현재 발행되고 있는 경제전문지인 「이코노미스트」지를 대상으로 실제 작품을 제작 제시하였다 우리나라 잡지계가 아직은 체계적인 면모를 갖추지 못하고 편집인들의 인식부족으로 훌륭한 표지디자인이 이루어지지 못하고 있으나 대중에게 직접적으로 어필하는 시각 전달 매체로서의 표지의 중요성을 깨닫고 전문 디자이너들의 창조적인 노력에 힘을 기울여야 할 것이다.;A Magazine is made up to undergoes a process of planning, editing and a work of it. Then the graghic factors as well as a substantial planning and editing have to mix with main content in realistic boundary, so we make it to be a live good magazine in uniting the content to a value of cover. In as much as the cover is important in it, the purpose of this thesis, overcoming a work of cover till now, trying to make a newly design and freeing itself from a standard from of cover, is to dis-tinguish the cover and the other step by step. I classily magazines into general, special and professional one but in this thesis concerntrate to study and research the professional one that have had a tendancy to increase suddenly. In chapter Ⅱ for searching the present condition of the Korean magazine I will see it how to develop with the history and details, and then among many describe the content of weekly and special magazine through the data of the Korean magazine association. Additionaly I do present the condition and problem in Korean magazine circle which is depression, competition intensification, inflow in foreign one and situation in cover design. In chapter Ⅲ I have the fundamental study for cover design with the problem and situation to be considered in chapter Ⅱ, the content is the history and significance of cover, the characteristic of one in magazine, editorial side and layout for design, color, and the study for illustration. In chapter Ⅳ I present a realistic work to a special magazine "ECONOMIST" which is published now with production intent and unfolding process. Korean magazine community don't have still systematic side, and can't make a good cover design due to editor's scarcity for acknowledge. In order to solve the big problem that cover production in magazine is standard, it in important to overcome a traditional form and to study, so find out new format and recreate a unique representation. After do that we can distinguish the present one and the foreign one. The graphic designer do their best to create work of it in waking up to the significance of cover as a visual medium that the magazine appeal to the masses directly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE