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형태의 변형을 통한 공간이미지 연구

Title
형태의 변형을 통한 공간이미지 연구
Other Titles
(A) Study on the Space Image through the Transformation of Form
Authors
원미진
Issue Date
1992
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
형태변형공간이미지Asiana Airline
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
The expression mode gets to appear diversely according to the individual internal language, original power and truth etc. Thus, this study was made, for the transmission of new image through the essence of object, the purpose of deducing equal one sense impression from the new inter pretation about object. For this, intentionally transformed configuration about the object which lost the original individuality was suggested. In addion, the new image to keep the feature of time and space alive with the abstract form and color formed through the optional transformation based on the new angle was groped. The principle of form transformation as this abstract expression enables one to create the space image to be able to sympathize the imagination and experience together. This theory suggests the new possibility about the use of space image and color transformed by the abstract consciousness as the early trial and understanding of the abstract expression based on internal inevitability and of the modeling space of Georges Braque. In addition, for the new work like above, Asiana Airline which is showing the oriental vision and the color of korean characteristic on the whole was selected as the concrete object. In conclusion, this study emphasizes the new meaning of space image expression, creating the new space image in addition to the way of space plane-figuration, in its space and korean characteristic image expression through an example of Asiana Airline.;표현양식은 개인의 내면적인 언어, 근원적인 힘, 진실성 등에 따라 다양하게 나타나게 되므로, 본 연구는 대상의 본질을 통한 새로운 이미지의 전달을 위해 사물에 대한 새로운 해석으로 대등한 하나의 감각인상을 표현함을 목적으로 한다. 이를 위해 본래의 개성을 상실한 사물에 의도적으로 변형된 외형을 제시한다. 또한 새로운 각도에 의한 임의의 변형을 통해 이루어진 추상적인 형태 및 색채로서 시공간적 특성을 살린 이미지의 공간의 표현을 모색해 보았다. 이러한 형태변형의 원리는 상상과 경험을 함께 공감할 수 있는 공간 이미지의 창출을 가능하게 하는데, 이 이론은 내적 필연성에 의한 추상적인 표현과 죠르주 브라크의 조형공간의 개념에서 일찌기 시도되고 이해되어진 것으로, 추상적 의식으로 변형된 공간 이미지 및 색채 사용에 대한 새로운 가능성을 제시한다. 아울러 위와 같은 새로운 작업을 위해 동양적 시각과 한국적 색채를 전반에 띠고 있는 아시아나 항공(Asiana Airline)을 구체적 대상으로 선택했다. 결론적으로 본인의 작품은 아시아나 항공이 갖고 있는 한국적인 공간적 이미지를 표현하는데 있어 입체주의 공간의 평면화 방식에서 다시 새로운 의미의 면의 표현으로 공간적 이미지를 창출하여, 새로운 의미로서의 공간 이미지를 표현하는 것이다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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