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납방염에 의한 4계절의 표현에 관한 연구

Title
납방염에 의한 4계절의 표현에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on four Seasonal representation by Batick
Authors
김곡미
Issue Date
1992
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
납방염4계절표현계절이미지
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
태초 이래 자연은 인간에게 끊임없는 감동을 주었고, 자연에 대한 인간의 찬미는 예술을 통해서 이루어졌으며, 자연은 인간의 조형적 창작찰동의 소재로서, 작가들은 자연속에서 미를 발견하고 체험한 이미지를 형상화 해 왔다. 특히, 20C이후 작가들은 자연을 있는 그대로의 표현이 아닌 보다 독특한 자기 표현으로 자연의 미를 표현해 왔고, 이러한 방법은 사람들이 보단 자연을 이해하는데 많은 도움을 주고 있다. 이에 본 연구자는 생동하는 자연경관으로 표출된 계절적 이미지를 순간적으로 포착하여 납방염이라는 표현기법을 이용하여 자신의 감성적인 요소를 시각화해 보는 것에 목적을 두었다. 즉, 계절적 경관을 있는 그대로 재현하는 과거 고정관념의 형태로 부터 벗어나 대상과 내면세계를 개성적으로 표현하는 독창성을 중요시 하고자 했다. 이를 위한 이론적 배경으로 미술의 역사와 4계절의 관찰 및 표현방법에 대해 연구해 보고 자연과 예술과의 관계를 복합된 이미지로 표현하고자 했으며, 이러한 이론적 연구를 바탕으로 7점의 작품제작 및 분석을 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자연에 대해서 인간 내부에 존재하고 있는 무한한 감정과 상상의 이미지를 추상적으로 시각화하는데 있어서 계절적 표현에 관한 이론적 근거와 기틀을 마련할 수 있었다. 둘째, 자연경관의 계절적 표현은 시시각각으로 다르게 나타나므로 자연을 보는 시각에 따라 인간은 자연을 이해할 수 있는 예리한 직관을 가져야 한다. 셋째, 자연의 계절적 이미지를 연구자의 체험과 주관에 따라 변형하여 표현하는 과정에서 염색이라는 기법을 통하여 염료와 표현기법의 특성으로 보다 독특한 기법과 양식의 표현가능성을 알 수 있었다. 본 연구자는 이러한 연구와 조형활동을 통해, 자연의 계절적 이미지를 표현하는데 있어 다양한 표현이 가능하며, 보다 차원 높은 작품활동을 창조해나갈 수 있을 것이라 생각된다.;From the beginning of the world, Nature has made deep impression on man infinitely, who admire it, in return, by way of art. Artist have found beauty in Nature itself as subject matter for formative creative-working and enshaped experinenced image. Especially, post-20th century-artist, represent natural beauty with peculiar selfexpression, not as it is, of which way helps man to gain better understanding on Nature. The purpose of this thesis is mainly based to envision self's emotional elements by use of Batick as way of representation, catching seasonal image momentarily laid as vivid natural scene. Namely, I intend to put emphasis upon originality to represent an object itself and inner-world with original character beyond trite fixed idea of reviving seasonal scene as it is. As theoretical background, I will study art history, sharply observe four season and research transformed way of representation and try to express the relationship between. Nature and art with compound image. The summary for consequency with seven works and their analysis based on above theoritical study is as followings. First, I get firm stand and theoritical background on seasonal reprensentation in envisioning abstractly immmense feeling and image on imagination being in man's inner-world. Second, it is rational to pocess acute intuition for man to understand Nature depending on viewpoint on Nature because diversal representation on natural scene vary constantly. Third, I fully comprehend about the possibility of representation on style and peculiar technique with knowledge of dyeing, while I am trying to transform and represents seasonal image of Nature according to individual experience and subjective viewpoint. I came to the conclusion diversal representation on seasonal image of Nature is available and able to approcah to high level of creative working if we can get updated technique and study it through their research and formative working.
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디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
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