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歷史學習에서의 Simulation Games 適用可能性 探索

Title
歷史學習에서의 Simulation Games 適用可能性 探索
Other Titles
SIMULATION GAMES RESOURCES DEVELOPED FOR HISTORICAL INSIGHT
Authors
李福卿
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Keywords
역사학습시뮬레이션 게임적용가능성역사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
일찌기 우리 나라 歷史敎育界에서는 입시 준비식 暗記敎育에서 벗어나 探究授業이 注目되어 왔고 이 方面의 연구 성과가 나타나고 있다. 그러나 歷史를 올바르게 理解하는 過程에서 학생들이 相互關聯하여 參興하는 動的인 歷史學習에 관한 시도는 없었다. 따라서 本 硏究에서는 歷史學習에서의 Simulation Games라는 模擬參與 學習의 適用 可能性을 探索하는데 그 目的이 있다. 그 구체적인 목적은 첫째, Simulation Games의 槪念 및 敎育的 效果에 대한 考察, 둘째, 歷史學習에서의 Simulation Games의 適用 可能性에 대한 理論的 探索, 셋째, 이를 토대로 Simulation Games 模型 및 資料를 예로 提示하였다. 세가지 문제점에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 종래의 歷史敎育 方法인 口話를 통한 學習, 資料를 통한 學習 探究學習에다 Simulation Games 學習을 添加하였다. 둘째, 歷史的 恩考力을 伸張시키는 方案으로서 歷史意識을 높이는 수업과 학생들의 思考力 發達段階에 따라 자연스럽게 歷史를 理解하는 方法을 提示하였다. 셋째, 학생들의 歷史的 思考를 剌戟시키는 Simulation Games 模型을 提示하였다. 이 模型은 학생들의 歷史的 思考力을 伸張시키고, 合理的인 推理를 할 수 있도록 提示하였다. 뿐만 아니라 Simulation Games를 자주 실시 함으로써 학생은 자연스럽게 歷史的으로 思考하는 연습을 할 수 있다. 점진적으로 게임의 수준을 높여서 歷史的 思考力이 擴大 深化시킬 수 있는 기회를 提供하여야 한다. 넷째, 歷史的 思考力 伸張을 위한 Simulation Games 모델을 근거로 高等學校 2학년 학생을 대상으로 3·1운동에 관한 資料 開發을 예로 提示하였다. 이 資料는 歷史的 事象의 內在的 意義를 파악하고, 과거와 오늘의 다름을 理解하며, 앞으로 갖추어야 할 態度와 精神姿勢를 培養하는데 중점을 두었다. 이상과 같은 결과로 미루어 볼 때 Simulation Games는 모든 敎科 領域에서 適用되어질 수 있다기 보다는 實生活의 경험을 통해서 歷史的 價値, 態度, 思考力 伸張을 要求하는 敎科內容에서 보다 효율적으로 活用될 수 있을 것이다.; 국 영문초록 수록;For a long time ago, we have been placing importance not on memorizing educational materials for passing the entrance exam but on the investigative study in the teaching of history and the fruit of this research is worthy of close attention. But attempts for students to participate in the actual study have not been for the right understanding of history. So the purpose of this thesis is to extend historical insight through sham participation, in so 'Simulation Games' Concretely, the purpose presents. First, a study of methods to improve historical understanding and the teaching of history. Second, a theoretical study for the application of 'Simulation Games' in history class. Third, a model of 'Simulation Games' based on the above. There are four results of these studies. First, they add 'Simulation Games' to the old methods of teacher's explanations textbooks and research. Second, it presents a method by which students can understand history natually through steps of thought. Also it presents a way to expand consciousness of history in order to increase historical insight. Third, it produces 'Simulation Games' that stimulate student's thoughts. There games are developed to expand students' historical reasoning processes and clear thinking. Through these games, the students become naturally accustomed to using historical thinking patterns. Many chances must be given to the students to play these games, so that historical understanding can be enlarged and deepended. Fourth, the model for expanding historical understanding is followed in a 'Simulation Games' model about the March 1st, Independence Movement for the second year of high school. This model grasps the inner historical significance and show the difference between past and present. It gives emphasis not only on attitude, but also on the mind to be cultivated. Simulation Games can be applied effectively in a curriculum that requires historical values and expansion of insight through actual experiments rather than in traditional, passive classroom study.
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교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
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