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단청문양을 이용한 현대의상디자인 개발에 관한 연구

Title
단청문양을 이용한 현대의상디자인 개발에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Development of Modern Fashion Design by the use of Danchung : concentrated on the fashion marketing strategy
Authors
이성숙
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
단청문양의상디자인패션마아케팅마케팅단청디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
Modern fashion industry is very sensitive to vogue because it is perceptive industry intending to individuslization, instead of mass production, it is inclined to the production of variety, not quantity. And customers are trying to express his(or her) pride and personality through fashion. In the process of creation to meet these desire of our times, designers have made an endless effort to come up with a new idea besides, they need still more research and endeavor to connect satisfying customer's want withe the aim of enterprize which maximizes profit. This study pursuits the direction of improvement on new, modern clothing design suitable for practical life by introducing and applying the original image of Dancheong mark to taxtile and clothing as one way to generate a new idea for design. Moreover, the significance of this study is this ; it deploys marketing strategy in fashion-industry rationally and developes a clothing design that is faithful to strategy. This research of mine not only transforms our traditional mark, Dancheong, into a modern clothing design, but also suggestes a way to make a design that can heighten additional value and inform the world of our culture. In doing so, this research also contributes to the broadening of material range and shows the new possibility that a Korean design can be the most international one.;현대 패션산업은 개성화를 지향하는 감각산업으로서 유행에 민감한 산업이다. 그러므로 대량생산보다는 다품종 소량생산 지향으로 기울어지고 있으며 소비자는 개인의 자존심이나 개성을 패션을 통하여 주장하고 표현하고자 한다. 이러한 시대적 욕구를 총족시키기 위한 창조과정으로서 디자이너들은 새로운 아이디어 창출을 위해 끊임없이 노력하고 있으며 더우기 소비자 욕구를 총족시키면서 기업의 이윤을 추구하는 산업으르 연결시키는 데는 상당한 연구와 노력이 필요하다. 본 연구는 디자인을 위한 새로운 아이디어 창출의 한가지 방법으로 단청문양의 독창적인 이미지를 직물 및 의상에 도입 · 응용함으로써 현실적 적합성을 갖춘 새로운 현대 의상디자인 개발의 방향을 추구하게 된 것이다. 또한 패션산업의 마아케팅 전략을 합리적으로 전개하고 그에 따른 의상디자인을 개발하는데 연구의 의의가 있다. 본 연구자의 작품에서는 우리나라의 전통인 단청문양을 현대 의상디자인에 적용하여 개발할뿐만 아니라 우리의 것을 세계에 알려 부가가치를 높일 수 있는 디자인 개발 방안을 제안하였다. 그리하여 의상디자인 소재개발에 기여하였고 패션의 새로운 취향의 디자인을 개발하여 국제성을 지닐 수 있는 새로운 가능성을 제시하였다.
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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