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마케팅 戰略으로서의 CIPD에 관한 硏究

Title
마케팅 戰略으로서의 CIPD에 관한 硏究
Other Titles
(A) study of CIPD as Marketing Strategies
Authors
이현
Issue Date
1989
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과제품디자인전공
Keywords
마케팅전략CIPD
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
1980년대에 접어들면서 국내기업들을 둘러싼 주변 환경은 급격한 변환기를 맞이하게 되었다. 다변하는 世界經濟動向 속에서 多國籍企業 양상과 국가간의 국제무역 증대 등 기업환경이 변화, 확대되고 또한 종업원이나 소비자의 意識構造가 변화됨에 따라 기술혁신은 물론이고 굿 디자인(Good Design)의 창출로 보다 우수한 제품을 개발하여 경쟁력을 높일 필요성을 느끼게 되었다. 이제 기업은 디자인을 단순히 기업의 下部構造에서 이루어지는 지엽적이고 소극적인 활동이 아닌, 최고 경영진의 적극적인 이해와 참여하에 기업 경영전략의 일환으로, 能動的이며 綜合的으로 이루어지는 과정으로 인식해야 하게 되었다. 그와 함께 디자인은 기업의 차별적 이미지 형성을 위한 디자인 정책을 수립하고, 제품의 기획과 생산라인을 유기적으로 연결, 통제하여 과학적이고 합리적 제품생산과 시장 확대를 위한 기업의 통합적 이미지체계를 정착시켜 나가야 한다. 1970년대 중반에 국내에서는 은행을 중심으로 CI도입이 활발하게 이루어져 왔으나 이는 단순히 시각적인 표현물의 통합체계에 그치는 것이었다. 그러나 본래 CI 시스템은 그 기업의 심볼(Symbol)이나 로고타입(Logotype)등의 표면적 外形 전시물의 동일화로 이루어지는 것이 아니며, 본격적인 CI는 그 기업의 經營哲學과 企業理念, 생산기술과 기획, 디자인이 일치되어 一貫性있고 統一性 있는 製品政策에 의해 그 제품의 形態, 品質, 價格, 서어비스 등 總體的 제품개념으로 나타날 때 완성되는 것이다. CIPD(Corporate Identity through Product Design)는 이러한 제품을 통해 일관성 있게 나타나는 기업이념이 소비자와의 커뮤니케이션 공감대를 형성하여 기업 이미지 체계를 형성하고 기업에 대한 신뢰성을 높여 市場擴大를 이루어 나가게 하는 기업 경영정책의 일환으로 정착해 나가야 한다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 기업에 있어서의 제품의 의미와 신제품 개발정책의 일반적 개념과 CIPD의 개념, 마케팅 정책 차원에서의 CIPD의 필요성을 정립하여 국내기업에서의 CIPD 도입의 필요성에 대한 인식을 提高하고자 하는 것을 취지로 삼았다.;From the beginning of 1980s, the Korean business corporations came to face changing circumstances in an acute pace. In the altering world economic trends, in addition to the change of business environment such as the situation of multi-national corporation and the increase of international trade, the consciousness of employees or consumers was transformed. Therefore, the expansion of the competitive ability of corporation was really required through the development of better products by technological innovation and more of good design. In this situation, corporations began to recognize 'design' as an important and comprehensive project at the level of administrative strategies under the attentive participation of supreme administrative members and accordingly, no more minor of passive business simply accomplished in the subordinate departments of the corporation. And moreover, corporation should set up design policy' for the discriminative image making along with the establishment of comprehensive image system for the scientific and rational production and marketing expanse by way of the organic connection and control between production project and production-line. In the midst of 1970s, CI was introduced lively into Korea mainly through banks, but this was only no more than a comprehensive system of visual expression. CI system is not just a unification of outward exhibitions such as corporation symbol or logotype, Essential CI can be completed through the shape, quality, price and service of each product produced under the coherent and unified production policy by which administrative philosophy, corporation ideas, producing technologies, planning and design can be accorded. CIPD (Corporate Identity through Product Design) should be settled gradually as a part of corporational administrative policies by which corporation idea which is coherently realized through products can build up corporational image system through the consensus of communication with the consumers, and also by which market share can be increased by improving trust toward the corporation. In this perspective, the gist of this thesis is to stimulate the recognition of the necessity of taking in of CIPD in Korean corporations by way of defining the meaning of products in corporation, the general conception of the development policy of new products, the conception of CIPD and the necessity of CIPD in the level of marketing policy.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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