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酒煎子의 造形性 開發에 關한 硏究

Title
酒煎子의 造形性 開發에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON DEVELOPING THE FORMATIVENESS OF THE KETTLE : with in Emphasis on the Age of W. Kandinsky Bauhaus
Authors
鄭求任
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
주전자조형성W. KandinskyBauhaus
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
酒煎子는 일찌기 인간들의 생활에서 필요에 의해 '실용성'을 목적으로 제작되어진 用器이다. 이러한 주전자가 오늘날에 와서는 산업발달로 다양한 소재를 이용한 제품들로 대량생산되고 있다. 한편 경제적 향상은 전반적인 생활 공간에 '새로움'을 추구하는 의식을 낳았으며, 이런 경향은 단순한 실용의 범위를 벗어난 장식적 요소로서 독창적 디자인 개발을 요구하기에 이르렀다. 이런 관점에서 본 연구는 무한한 창조와 새로움을 추구하는 현실을 직시하고, 기존의 고정화된 틀에서 벗어나 자유롭게 디자인하여 인간의 내면적 욕구에 대한 만족감을 최대한 부여할 수 있는 酒煎子의 造形性을 開發하는 것에 그 目的을 두어 표현해 보고자 한다. 본 연구에서는 특히 예술창작에 새로운 지평을 열어 현대미술에 지배적인 영향을 끼친 추상미술의 선구자인 칸딘스키(W.Kandinsky)의 회화작품을 모티브로 하여 전개시켜 나간다. 칸딘스키가 '추상 (Abstraction)'을 그림의 주제로 하여 현실의 대상들을 그대로 재현하지 않고 그 對象을 통해 감동되어진 내면의 세계를 조형적 요소인 點, 線, 面, 形, 色으로 표현하였듯이 본 연구자도 칸딘스키가 幾何學形態들로 화면을 구성했던 바우하우스 시기의 작품을 통해 보고 느꼈던 감동을 입체적이고 공간적 陶磁物인 주전자에 접근시켜 보았다. 그러므로써 칸딘스키가 조형적 요소들을 이용하여 정신세계의 만족감을 극대화 시키려한것과 같이 본 연구자도 부분부분의 형태로 이루어진 주전자의 특성에 도입시킴으로서 시각을 통한 정신세계의 만족감을 주고자 하였다. 硏究方法은 이해를 돕고자 우리나라의 주전자를 시대별로 구분하고 그 특징을 서술하였다. 또 칸딘스키의 추상회화에 관한 고찰에서도 기본개념 및 작품에 의한 시대적 구분을 하여 서술하였고, 특히 연구작품의 디자인 이해를 증진시키고자 칸딘스키와 본 연구작품과의 관계를 서술하였다. 作品製作 方法에 있어서는 연구자가 의도하고자 하였던 주전자 형태의 조형적 특성을 최대한 살리고자 석고틀을 이용한 泥奬注入成形을 택하였다. 燒成은 작품에 따라 1차는 850℃ 에서, 2차는 1220℃로, 3차는 830℃ 내외로 하여 모두 酸化燒成하였다. 結果的으로 본 연구를 통하여 평면적인 회화작품을 바탕으로 해서 입체적인 조형물을 도출해 냄으로서 디자인 창출분야의 확대를 부여 했으며, 나아가 예술적 가치가 부여된 공간조형물을 통해서 정신적 세계의 새로운 경험을 일으킬 수 있는 기회로 삼고자 하였다.;Kettles are the receptacles that have been manufactured with the purpose of practical utility according to the necessity prceived a humankind from time immemorial. These kinds of kettle have been mass-produced with the products using diversified materials through industrial progress as of the present age. In the meantime, a series of economic enhancem ment have even produced a consciousness pursuing a 'newness' in overa ll space of life, such a trend have been even reached to require the development of unique design maximizing an ornamental effect that was extricated from the sphere of simple utility at last. This particular study observed from such a view point was inte nded to express with setting its aim at developing the formativeness of kettles that would be able to provide a satisfactory feeling for the inner desire of human through freely designing as getting rid of the fixed frame of the existing theory with envisaging the reality squarely which would pursue an infinite creation and a newness. In this study, it is intended to thorize on the motif of pictorial works by W. Kandinsky who was a pioneer of abstract art affecting a dominant influence over the contemporary fine arts through opening a new horizon in the creation of art in particular. As expressed by Kandinsky in the formative elements such as dots, lines, phses and colors for describing the inner world that was filled with emotion through adopting 'abstraction' as the theme of picture without reproducing the objects of reality by themselves but through its object, the researcer Intended to make an approach the particular impression that was viewed and felt through the works of Bauhaus age composing pictures with the geometrical forms of Kandinsky on the kettles which are cubical and spatial ceramic weres above all. Therefore, at Kandinsky wanted to maximize the satisfaction of spiritual world by utilizing the formative elements, this researcher also intended to render the satisfactory sensation of spiritual world through the sense of vision by inducing them into the characteristic of kettles that are composed with the forms in parts and parts. The method of this study divided the kettles of our country into the classification of age in order to help one's understanding and thus described their respective features. Especially, in order to increase an understanding for the design of study works a description was made on the relationship between the works of Kandinsky and those of this researchre. As for the method of manufacturing the works, a series of plastic from of transformative injection using plaster frame in order to maximumly make the best use of formative peculiarity of kettle form intended by this researcher have been chosen. The plasticity, depending on its operation, the first oxidization was plastered in more or less than 850℃ and the second in 1220℃ and the third in more or less than 830℃ have been all oxidized with plasticity. This study, as the finding and result, expressed the kettles as the materials of common sensation that would arouse a new experience of spiritual world through the operation process of designing device after all.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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