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dc.contributor.author이현주-
dc.creator이현주-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000030180-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175914-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030180-
dc.description.abstract시각전달 매체로서의 패키지 디자인은 오늘날과 같은 대량 生産體制에서 그 중요성이 더욱 부각되고 있으며, 商品의 保護, 運搬機能으로만 생각되었던 의류제품의 패키지도 제품의 高級化에 따라 디자인이나 素材面에서 고급화 추세를 보이고 있다. 이는 패키지가 소비자들에게 브랜드 이미지를 전달하는 등 P.O.P.로서의 역할이 부각되고 있기 때문이나, 그 수용 과정에 있어 해외 도입브랜드에 치중하여 국내 브랜드에 대하여는 개발이 부진한 현상을 보이고 있다. 本 論文을 쓰게 된 동기는, 이와 같은 국내 의류제품 패키지의 개발이 부진한 상황에서 그 개선방향을 모색하는데 있었다. 그러므로 본 연구는 의류제품 패키지의 1차적 기능 이외에 P.O.P.로서, 또는 기타 부가가치를 만들어 낼 수 있는 기능성을 지니도록 개선방향을 모색하고, 우리나라 이미지에 부합되는 패키지 개발의 가능성을 탐색하는데 그 目的이 있다. 여기서 의류제품의 전 품목을 다루기는 너무 광범위하고, 해외 브랜드에 의존한 고급화 현상이 남성복에서 많이 나타나고 있으므로 그 범위를 남성 정장의류로 한정하였다. 패키지가 가질 수 있는 부가가치 중 가장 적극적인 기능은 S.P活動으로서의 P.O.P.역할이므로 Ⅱ章에서는 패키지의 색채효과를 通해 시각을 유도하고 제품을 기억시키며 재구매를 유발하는 기능 및 일러스트레이션, 文字, 形態의 새로운 表現이나 변화로 강한 이미지를 부여하는 기능 등 패키지를 P.O.P.로서의 기능으로 다루었다. 이와 같이 패키지가 2차 기능을 수행하도록 디자인하기 위해서는 소비자 연구와 Marketing Research를 통한 조사자료가 뒷받침되어야 한다. 그러므로 Ⅲ章에서는 소비자들의 의복행동 및 패키지에 대한 의식조사 등 소비자 연구실태를 앙케이드 조사자료를 이용하여 알아보았으며, Ⅳ章에서는 남성 의류업계의 패키지, 현황과 문제점을 시장조사와 해당 메이커 판촉실과의 면담 등을 통해 조사하였다. 현재 남성의류업계는 캐주얼 붐으로 정장의 침체현상이 나타나고 있으나, 고정적인 정장인구를 대상으로 고급시장을 겨냥한 브랜드가 많이 늘어 가고 있다. 그런데 대부분의 고급 브랜드는 해외 브랜드에 의존하여 지나친 고급화 경향을 나타내고 있으며, 정장의류의 경우 패키지가 고급 이미지를 부여하는데 큰 역할을 하기 때문에 패키지 자체도 고급화 경향으로 흐르고 있다. 그러나 이러한 현상은 포장재면에서 많이 나타나며 디자인면에서는 외국 브랜드의 Oriqinalty를 전적으로 도입하고 국내 브랜드는 부수적으로 처리하고 있다. 해외 브랜드 도입의 이유는 첫째, 제품의 고급화를 추구하고 둘째, 수출 경쟁력을 제고하기 위함이며 세째로, 소비자들의 외제 구매 성향에 부응하기 위한 것이라 한다. 조사결과 소비자들이 의류제품을 선택할 때는 색상, 디자인, 품질을 우선적으로 고려하며, 해외 브랜드를 선택하는 이유는 품질이 좋다고 생각하는데 있으므로 무조건적인 외제 선호사상을 가지고 있지 않다고 볼 수 있다. 또한 섬유, 의류제품의 경우 우리제품에 대한 인식이 높으므로 국내 브랜드 개발의 여지에 긍정적인 반응을 보여주고 있다. 지금까지의 연구를 바탕으로 Ⅴ장에서는 국내 브랜드의 컨셉트를 지니고 P.O.P.의 기능성을 고려한 패키지 시안을 제시하였다. 브랜드 설정에 있어서, 본 연구에서 다루는 품목은 특히 우리말 이름으로 소구되기 어려운 특성을 지니고 있으므로, 국내 브랜드로서 세계시장에 진출할 수 있으며 정장의 이미지를 잘 나타내 주는 브랜드名을 선택하였다. 여기서 제시된 패키지의 기본 개념은 P.O.P.로서의 부가가치를 지니는 것이므로, 캐릭터를 이용하여 지시감각과 통일성있는 방향감각을 주고, 기존 형태에서 약간의 변화를 주어 시각효과 및 기능성을 고려하였다. 또한 표면의 섬유질감 표현을 통하여 한국적인 분위기를 간접적으로 표현하고 따뜻한 인간미를 느낄 수 있도록 시도하였으나, 한국적인 분위기라는 개념과 그 표현 방법은 앞으로도 광범위하게 연구되어야 할 분야이므로, 結論에서는 국내 브랜드 제품 패키지의 국적있는 디자인이 요구되는 점을 강조하였다.;The package design as a media to transmit vision, its importance is getting more extracted in the mass production system, as today, and the package of clothing, which had been considered only as protection of commodities, and function of conveyance, now, showing such tendency of superiority in the fields of design and material, according to superiority of manufactures. It's because of the role as P.O.P., transmitting brand image to consumers has extracted, and showing inactive progress of its development for the local brand, while attaching weight to the importing brand from abroad in the course of recipience. The motive of this thesis is to grope for improving course in the state of inactive progress. Therefore, this study aimed at fumbling for advancing directions, as a P.O.P., in addition to the primal function of package for clothing, or, to enable retaining such capability possible for producing additional values, and to grope for possibility of developing package, correspond to the image of our country. It's limited to men's full-dress, due to the phenomenon of superiority appeared mainly in men's wear, depending on overseas brand while the range is too wide to deal in this study with entire items of clothing. Because of the most positive function is the role of P.O.P., as a S.P. operation, among additional values that the package could have, in chapter Ⅱ, dealt the package with the function as a P.O.P., skills giving a strong image, through new expression, or variation of form, letters, illustration, and the skill, causing re-purchasement, memorizing productions, and catching eyesight through the color-effect of package. As the foregoing, to design for the package should perform the 2^(nd) function, a study on the consumers and marketing research should be backed up through the investigated data. Therefore, in chapter Ⅲ, examined into the actual condition of consumer's study, and investigation of consciousness for the package and clothing behavior of the consumers through enque^te, an investigation-data, and in chapter Ⅳ, research on the matters and present status of package in men's clothing business world through interviews with sales promotion offices of the applicable makers, and the marketing research. Although there appeared atagnant phenomenon on the full-dress, due to the boom of casual-wears, in men's clothing business a great deal of brand is in its increasement, now, marking to the superior market for the regular formal dress population. However, most of high brand shows the brand of overflowing superiority, depending on overseas brand, and in the case of formal wear, for the package effects a great deal of role, in bestowing high-grade image, the package, itself is on such current toward superiority now. But, the above phenomenon take place on the material of package, and in the design, take advantage of the originality of overseas brand, and the local brand is incidentally disposed. The reason for importing overseas brand, first, to pursue after the superiority of manufactures, second, to step up exporting competition, and third, to conform with consumer's purchasing property of foreign-made. According to the result of research, in selecting produced clothing, the consumers intend to prefer color, design, and quality to others. The reason to pick out overseas brand is to understand it to be good quality, and not owing to absolute preference conception of foreign-made. In the case of textiles, and produced clothing, showed positive reaction on the rooms of local brand development, for the high understanding on our productions. On base of the studies accomplished, so for, in chapter Ⅴ, suggested trial-measure of package, considered the capability of P.O.P., in the local brand's concept. In establishment of brand, as the item to deal in this study with, has difficult characteristics to name in our languages, so chose the name of brand which is possible to advance to world market as local brand, and reflects good image of formal-wear. For the basic idea showed in this research has additional values of P.O.P., giving unified sense of directions, and indicating sense, using characters, and a little variation from the existing shape, considered visual-effect and functions. Through expression of the surface touch to textile quality, expressed indirectively the Korean atmosphere, and though at-tempted to feel warm-hearted human-being, the nortion of Korean atmosphere and the way of expression are the fields to be studied intensively, and it's emphasized the required point of national-design of the local manufactured brand package.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅲ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 범위 및 方法 = 2 Ⅱ. 主題의 特性 = 4 A. P.O.P.로서의 패키지의 意味 = 4 B. P.O.P.로서의 패키지 디자인 = 5 Ⅲ. 消費者 實態 = 13 A. 패션産業의 경향 = 13 B. 消費者의 衣服行動 = 15 C. 消費者의 패키지에 關한 意識 = 25 Ⅳ. 男性衣類製品의 패키지現況 및 問題點 = 27 A. 男性 衣類業界 實態 = 27 B. 男性 衣類製品의 패키지 現況 = 34 Ⅴ. 男性 衣類製品 패키지試案 = 45 Ⅵ. 結論 = 62 參考文獻 = 64 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4225066 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject의류제품-
dc.subject패키지 디자인-
dc.subject남성의류-
dc.subject광고디자인-
dc.title의류제품 패키지 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle남성의류제품을 중심으로-
dc.title.translatedStudy on Package design of Clothing : Centering around Men's Clothing-
dc.format.pagev, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1984. 8-
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