View : 63 Download: 0

韓國觀光 案內圖의 Visual design에 對한 硏究

Title
韓國觀光 案內圖의 Visual design에 對한 硏究
Other Titles
STUDY ON VISUAL DISIGN OF KOREA TOURST MAP IN KYONGJU TOURST MAP
Authors
김경진
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
한국관광안내도Visual design산업미술학
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 情報化 時代속에서 살아가는 人間들은 急變한 經濟成長과 함께 도시속의 건조한 生活에 시달리고 있어 언제나 흙과 自然을 向한 鄕愁를 가지고 있다. 이런 環境속의 現代人은 保健과 生活에 密着된 槪念으로 觀光을 定着시키어 國際間의 協助와 往來속에서 觀光의 붐이 일어나고 있다. 또 이는 世界를 對象으로 하여 한 國家의 觀光産業에 發展을 촉구하며 이에 따른 觀光政策의 質的, 量的 水準을 向上시키는데 박차를 가하도록 하고 있다. 이에 本文에서는 觀光客誘致를 위한 政策아래, 觀光客이 보다 편리 하고 有益한 觀光을 할 수 있도록 製作되는 觀光柔內圖에 對하여 살펴보고자 한다. 먼저 觀光案內圖의 特徵을 地圖的 側面, 그리고 디자인(Desisn) 的 側面으로 分類하여 살펴 보았다. 첫째, 地圖的 側面에서 볼때 觀光案內圖란 하나의 地圖이다. 地理를 引導할 수 있고 場所도 確認할 수 있도록 하여 地理的 만남을 通해 더 나아가 韓國의 文化까지도 파악할 수 있는 地圖로서의 역할을 하여야 한다. 둘째, 觀光案內圖란 觀光을 目的으로 만들어진 대중적 媒體物로 世界市場을 對象으로 하면 潛在的 觀光客에게 觀光을 造成시키는 宣傳物이 되어 한 國家를 代表하고 있다. 또 이것은 觀光地內에서 觀光을 인도하는 親切한 觀光案內者의 역할까지도 하여야 한다. 셋째, 觀光案內圖라 하면 하나의 시각디자인(Visual Design) 物로 觀光客에게 必要한 메세지 (Massage)를 視覺的으로 傳達하는 것이다. 이린 視覺的 傳達은 人間의 커뮤니케이션(Communication) 機能中 視覺行爲를 최종 도달목표로한 것으로 美的表現보다는 傳達을 境한 것으로 理解되어야 한다. 따라서 效果的인 觀光案內圖로 시각디자인의 역할을 다하기 위해서는 펼쳐진 地圖가 傳達의 意味로서, 어떠한 內容을 傳達하는가 보다 어떻게 內容을 傳達하는가가 중요한 것이다. 이에 內容을 傳達하는 態度, 억양, 語法, 표현 등에 의한 것으로 觀光案內圖라면 觀光客에게 便利性과 視覺性, 裝飾性 및 지역내의 이미지(Image) 부각등에 맞게 製作되어야 한다. 그러나 지금까지 使用되어온 觀光案內圖의 대부분은 形式的인 展示效果와 구태연한 表現일 뿐 實質上 內容 傳達에 있어서 많은 不便을 주고 있다. 이런 無關心속에서 觀光客을 誘致하며, 韓國을 알리고 韓國을 이야기하게 한다면 國際的 觀光客에게 좋은 이미지로 韓國을 수 없을 것이다. 이에 對하여 디자이너의 立場에서 人間(觀光客)에게 最終的인 動機 誘發과 行動을 決定하는 해 시각디자인의 역할이 큼을 제시하며, 觀光案內圖의 意味內容을 杜會的 機能으로서 바람직하게 客觀化시킬 수 있도록 하기 위해서 韓國의 觀光案內圖의 현황을 살펴 보았다. 또 外國의 경우와 비교하므로 觀光案內圖의 역할을 충분히 할 수 있는 방향을 실정하여 便利性과 視覺性, 裝飾性 및 韓國의 이미지부각에 接近하도록 慶州觀光地를 中心으로 方向提示的인 제안 作品을 製作하고자 했다.;People who live in these days of information suffer from tension, inhibition and social unrest, have always cherished memories toward nature. The moderns live in this circumstances who launch tourist industry in international cooperation and intercorse through the conception of preservation of health and everyday life. If demand development of tourist industry fromaking a world the object of study, then give impetus to improve qualitative, quantitative level of the torusit policy. At this point, this thesis look into tourist map for convenience of tourists under such a policy for inducement of tourists. Above all, consider the keynote of tourist map according to geographical side, tourist's side and design's side. The first, tourist map is a kind of map. It has to play a part to show the way and confirm the place through its geogrphical meeting, moreover, to grasp Korea's culture. The second, tourist map which made for the puppose of sight seeing to mass medium as an object of the world market become to represent a nation and advertise medium by advertising campaign to produce subconscious tourists and have to become very kind selfservice guilder for sightseeing within tourist resort. The third, the tourist map as a kind of visual design, helps tourists communicate necessary massage by the sight. The visial communication is very effective than other things. The tourist map is composed of knowing about department of convenience, vision, decoration and image-relief for the sake of playing a visial part within unfolded map. But the tourist map having used untill now was only formal exhibition effect and tormer expression, practivally, feels inconvenient in many points. If we induce of tourists, advertise about Korea, introduce about Korea under the condition, it cause a great trouble that we can't bring upright Korea's image into relief on international tourists. The last, in designer's place, show that visual design part is very important so as to have tourists put into action and the final motive inducement and present the point at problem after looking into tendency of tourist map as a center tourist resort of KYˇONGJU to get desirable objectification as a social function to contents of tourist map and according to the problem as a reform measure compose work to present one direction to approach department of convenience, vision, decoration and Korea's imagerelief in tourist map.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE