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南韓의 在日國民用 「한국사」 敎科書와 北韓의 朝總聯 「조선력사」 敎科書 比較 分析

Title
南韓의 在日國民用 「한국사」 敎科書와 北韓의 朝總聯 「조선력사」 敎科書 比較 分析
Other Titles
(A) comparative analysis of the textbooks between The Korean History published in South Korea for overseas Korean and The History of Chosun published in North Korea for chochong Nyun
Authors
尹媛相
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
남한재일국민용한국사교과서북한조총련조선력사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 들어 동구권이 개방되고, 東 · 西障營의 교류가 활발해지고 있다. 이러한 시대적 조류를 염두에 두고 本 硏究는 중등과정 남한의 재일 국민용 「한국사」교과서와 북한의 조총련 「조선력사」교과서를 비교 · 분석하여 韓國史의 왜곡시정과 民族同質性回複의 한 방편이 되어 닥쳐올 統一民族國家 樹立의 방해 요인을 제거하는데 기여할 것을 목적으로 하고 있다. 이 목적을 수행하기 위하여 南 · 北韓 및 朝總聯의 敎育課程 比較, 양쪽 교과서에 나타난 시대 구분과 領域別 比重度, 교과서의 敍述內容 分析과 학습보조자료의 분석 등으로 나누어 고찰하였다. 그 결과 양쪽 교과서의 특징은 다음과 같다. 첫째, 편성면에서 현대사 부분을 제외하였으므로 「한국사」교과서는 조선 · 근대사 부분에, 「조선력사」교과서는 조선 · 고려 · 근대 등 고르게 서술하고 있으나, 고대사 서술에 약간 치중하였다. 둘째, 서술 내용면에서 「한국사」교과서는 찬란한 民旅文化의 전통을 계승 발전시켜야 한다는 서술과 國史에 대한 자부심과 긍지를 심어주는데 큰 비중을 두었다. 이에 비하여 「조선력사」교과서는 농민 · 노동자 중심의 투쟁사를 서술하고 있다. 셋째, 서술된 내용의 영역면에서 양쪽 모두 政治 · 軍事領城에 큰 비중을 두었으며,「한국사 」는 文化領域을,「조선력사 」는 社會領域을 강조하였다. 넷째, 양쪽 교과서의 특징을 비교하기 위해서, 두드러진 차이점을 나타낸 부분 - 선사시대 , 삼국통일, 불교, 양요, 갑신정변, 3 · 1운동 -의 서술내용을 비교해 보았다. 그 속에서 양쪽의 歷史敎育의 목적과 차이를 발견할 수 있었다. 여기서 볼 때 조총련의 2세 교육에서 우리 민족은 원시시대부터 발생한 唯物思想을 현재까지 면면히 이어오며 발전시켰다는 점을 찾아 이를 과장하여 부각시키고, 民族吏를 폭력투쟁과 전쟁 중심의 역사로 묘사하여 5천년이 계급투쟁이었다는 것을 입증하고자 하였다. 특히 교과서 단원 첫머리마다 김일성 교시를 실어 김일성에의 충성을 강조하며 사상교육을 철저히 하고 있다. 이러한 점에서 우리는 조총련의 사상교육에 대처하고 교포 2세들에 대한 올바른 國家觀과 統一觀을 확립시키는 民族敎育의 강화가 중요하다고 하겠다.;Recently, the East bloc has opend its doors to the world and communications between the East and the West has become intense. Keeping this trend in mind, my study aims to serve two purposes : to correct some distortion found in the books of Korean history and to contribute to the elimination of preventing factors in the establishment of a single unified country in the Korean peninsula which will definitely be a means of recovering our ethnic unify. For this study, I compared and analyzed two textbooks; one is The Korean History published in South Korea for Koreans overseas at the secondary level and the other is The History of Chosun published in North Korea for Cho Chong Nyun, the association of the communist Koreans in Japan. In this study flocked into several dimensions of the study; First, comparison between the curricula of South Korea and that of North Korea and Cho Chong Nyun. Seound, the way the textbooks divide ages and the way the place emphasis on each age and analysis of the contens of the textbook and of the auxiliary materals. As a result, Charactertics of each textbook have been found as follows; First, The Korean History puts an emphasis on chosun Dynasty and Goryeo Dynasty and the Modern Age with equal emphasis but deals with the Ancient Age with a little more stress. Seound, The Korean History states that we must maintain and improve the tradition of pur wonderful ethnic cultur and emphasizes that we take pride in our history and make following generations do so. In comparison, The History of Chosun narrates the history of struggles centered around lahorers, whichis to rationalize their theory of violent revolution and to look at the strug gles of Proletariat in history. Third, both textbooks allot much more pages to the political and military domain than any other domain of the contents described. The Korean History deals with the cultural domain with a little more stress and The History of Chosum the social domain. Finally, in orther to compare the characteristics of both textbooks, I examined and compared the contents described in the Prehistory Age, the Unification of Three Kingdom(shilla, Baikje, Goguryeo), Buddhism, the Invasion of Westerners, Revolution in the year of kapshin, 3.1. (march 1st) Movement which showed remarkable difference in contents in both textbooks. In the process, I could find the objectives of history education in both sides and their difference. Cho chong Nyun emphassizes with a little exaggeration that Koreans keep the thought of materialism which were borne in the Ancient Age even now and keep on improving it. It also attempts to prove the 5000 year history of Korea as one of class struggles, describing our history as one of violent struggles and wars. It puts great stress on loyalty to kim. Il- Sung, head of North Korea, by placing the words of Kim in the first paragraph of each lesson in the textbook. In conclusion, it would be important that we stress the education of our ethnic history which will be a great help for the second generations of Korean overseas to have the right viewpoint of our country and unification, protecting them against brainwash program of Cho Chong Nyun.
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