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A STUDY OF TENDER IS THE NIGHT BY F. SCOTT FITZGERALD AND THE OLD MAN AND THE SEA BY ERNEST HEMINGWAY

Title
A STUDY OF TENDER IS THE NIGHT BY F. SCOTT FITZGERALD AND THE OLD MAN AND THE SEA BY ERNEST HEMINGWAY
Authors
김진경
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
F. SCOTTFITZGERALDERNEST HEMINGWAY헤밍웨이
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
F. Scott Fitzgerald and Ernest Killer Hemingway were prominent authors of "the lost generation," the period of negation, despair and disbelief following the first World War. Their visions of and attitudes towards life and the world are often called those of success and failure respectively. These vision are reflected in the main characters of their two masterpieces: like Fitzgerald, Dick Diver in Tender is the Night has the authority of failure; like Hemingway, Santiago in The Old Man and the Sea has the authority of success. Dick Diver declines throughout Tender is the Night in a meticulously graded process designed by the author. The various causes of his deterioration show the strong influences of the Freudian psychology of unconsciousness and Oswald Spengler's skepticism on the author. Moreover, as a romanticist, Fitzgerald had Dick Diver adapt himself passively to the disastrous circumstances until he became exhausted. Meanwhile, despite certain similarities to Fitzgerald's view of the world as a place full of negative values like viciousness, hypocrisy and irresponsibility, Hemingway showed a different attitude through the old man Santiago in The Old Man and the Sea. As a realist, Hemingway had Santiago battle actively against the existential conditions. To help make Santiago an "undefeated loser" the author borrowed many images from Christianity. In the end, Santiago remains a success because he observes the codes of the "religion of man," such as endurance, the spirit of gallantry, and matadorship. Once considered a success, Dick Diver, after emotional and spiritual bankruptcy, ends as a failure. Although considered a failure, Santiago, despite his losses, ends as a success.;F. Scott Fitzgerald와 Ernest Hemingway는 소위 "the lost generation"의 일원으로서, 허무와 절망과 불신의 시대를 풍미한 작가들이다. 전자는 실패의 거장으로, 후자는 성공의 거장으로 흔히 일컬어지는 바, 그들의 이런 인생관 및 세계관은 Fitzgerald의 걸작 소설인 Tender is the Night와 Hemingway의 대표작인 The Old man and The Sea의 주인공을 통해 잘 드러나고 있다. Tender is the Night의 주인공 Dick Diver는 소설 전반에 걸쳐 작가가 주도 면밀하게 설정한 타락의 과정을 밟는다. 그 타락의 여러가지 원인은 당시 작가에게 지대한 영향을 끼쳤던 Freud 심리학의 무의식 이론과 Oswald Spengler의 비관적 세계관을 반영하며, romanticist로서의 Fitzgerald는 주인공 Dick Diver가 지치고 타락할 때까지 그의 절망적 실존 상황에 수동적으로 순응하도록 서술한다. 그러나, 이 세상을 사악과 위선, 무책임 등의 부정적 가치가 팽배한 곳으로 보는 점에서는 Fitzgerald와 유사한 세계관을 지닌 Hemingway는, The Old Man and the Sea의 주인공 Santiago를 통해 Fitzgerald와 다른 대응 태도를 보여준다. 그는 Santiago를 실존적 상황과 대결해서 능동적으로 싸우도록 한다. 이 실존적 싸움에서 Santiago를 불굴의 패자(Undefeated loser)로 만든 것은 작가가 많은 image를 기독교에서 빌어온, 소위 인간종교(the religion of man)의 규율들이다. 다른 Hemingway hero 들이 그랬듯이 인내와 용기와 장인기질(matadorship) 이라는 the religion of man의 규율을 엄수했기에 Santiago는 그의 현실적이고 가시적인 상실 및 패배에도 불구하고 승리자로 남는다. 성공의 무한한 가능성을 가졌던 Dick Diver는 그도 잘 알지 못하는 이유로 인해 정신과 영혼의 고갈 및 타락에 의해 실패자로 끝나고, 모든 것을 잃었음에도 불구하고 Santiago는 성공인으로 받아들여지는 것은 두 작가의 삶과 세계에 대한 vision과 태도의 차이를 반영하고 있다.
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