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NIHILISM IN HEMINGWAY'S WORKS

Title
NIHILISM IN HEMINGWAY'S WORKS
Authors
유향
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
NIHILISMHEMINGWAY허무주의
Publisher
Graduate School of Education at Ewha Womans University
Degree
Master
Abstract
In this thesis I have studied the definition and history of nihilism, the establishment of Hemingway's nihilism, and analyzed three of his works with respect to nihilism. Nihilism is said to be, in general, a state of mind in which nothing appears to have value of meaning, and a view which denies traditional values, moral codes, culture, and thinking of life. Nihilism can be characterized as the loss of sense and purpose, the devaluation of all values, the sense of nothingness. There seems to be two types of nihilism. One might be called "destructive nihilism". It is the denial of traditional values, nothing remains; there is a loss of self-identity. It is also a fall into the abyss of despair or death because of extreme nihilistic feelings. overcoming negative nihilistic feelings. Then, in these two types of nihilism, which does Hemingway adhere to more closely? This problem is examined through the analysis of Hemingway's three early works. Among his short stories, "Soldier's Home" (1925) is the first work dealing in earnest with the problem of nihilism. This short story has a mood full of post-war nihilism, depicting the changes of the state of mind in Hemingway after the war. But at the end of this story, the hero Krebs gets over nihilism by getting a job and being a member of society. So, this story approaches a creative nihilism. Hemingway's next novel, The Sun Also Rises (1926), contains not only Hemingway's distress, conflicts and wanderings in his youth, but the realities of the 1920s after the First World War which he witnessed. This novel resulted from the post-war nihilism. However, we can find characters who try to overcome nihilism through going fishing, a moral act to give up a lover, and true manhood. The nihility of A Farewell to Arms (1929) comes from the feeling of anti-war and the disillusionment by the heroine's death. This work presents Hemingway's nihilistic idea in that he demonstrates the death and violence of war is out of an individual man's power. But in the deep despair, the hero Frederic Henry tries to do his best, according to generally accepted standards of ethics, just as Jake Barnes lives up to his own code truly without complaint. The characters in these three works apparently lack purpose of life and the view of value for the future. Nonetheless, neither does life lead to the abyss of despair. It is the very spirit of Hemingway's philosophy. Hemingway shows his strong will to live sincerely and to get over the nihilism through these three works. Thus, we can say Hemingway's nihilism is a creative nihilism which leads to a brighter world.;본 논문에서는 허무주의의 개념과 유래, Hemingway자신에 있어서의 허무주의의 확립, 그리고 그의 세 작품을 허무주의의 관점에서 분석해 보았다. 일반적으로 허무주의는 모든 가치와 의미를 상실한 마음의 상태로서 전통적인 가치나 도덕규범, 문화등을 거부하는 사상이다. 허무주의는 또한 삶의 의미와 목적의 상실, 모든 가치의 무가치화, 그리고 아무것도 남아있지 않은 상태등으로 특징 지워진다. 허무주의는 보통 두가지 형태로 나누어 지는데 그 중 하나는 파괴적 허무주의라 하며 그것은 전통적 가치의 완전 부정이며 무이며 자기 상실이다. 그것은 또한 극도의 허무주의적인 감정으로 인하여 절망의 늪으로 떨어지기도 하며 때로는 죽음에까지 이르른다. 다른 하나는 창조적 허무주의라고 하며 이것은 비록 허무감정이 남아 있다하더라도 그 안에는 부정적인 허무적 감정을 극복하여 좀 더 밝은 세계로 나아가려는 노력을 볼 수 있다. 이 두가지 종류의 허무주의 중에서 Hemingway는 어떤것에 더 접근하고 있을까? 이 문제는 Hemingway의 초기 세 작품의 분석을 통해서 연구될 것이다. 그의 단편소설중에서 "Soldier's Home" (1925)은 허무주의 문제를 진지하게 다룬 첫번째 작품이다. 이 단편은 전쟁후에 고향으로 돌아온 한 군인의 허무적인 감정을 그리고 있으며 이것은 바로 1차 세계대전에 참가했던 Hemingway자신의 마음의 상태를 표현하고 있는 것이라 하겠다. 그러나 이 이야기의 끝부분에서는 주인공 Krebs가 직업을 얻어 사회의 한 구성원으로 돌아감으로써 허무주의의 극복을 보여주고 있다. Hemingway 의 다음 소설인 The Sun Also Rises(1926)는 젊은 날의 Hemingway의 고뇌와 갈등 그리고 방황등을 표현하고 있을 뿐 만아니라 제 1차 세계대전후의 즉 1920년대의 사회현실을 나타내고 있다. 다시말해서 이 소설은 전후 허무주의를 표현한 대표적인 작품이다. 그러나 우리는 이 작품의 주인공들이 심신을 맑게 할 수 있는 낚시나, 자신의 인간성 회복을 위해서 애인을 포기하는 도덕적 행동, 진정한 인간다움 등을 통하여 허무를 극복하고자 하는 노력을 찾아 볼 수 있다. A Farewell to Arms(1929)의 허무는 여주인공의 죽음에서 기인한 전쟁혐오의 감정과 환멸에서 나오고 있다. 이 소설은 Hemingway가 죽음과 전쟁의 폭력은 개개인 인간의 힘이 미치지 못하는 곳에 존재한다는, 즉 인간이 그런 제안을 숙명적으로 받아들일 수 밖에 없다는 그의 결정적인 허무사상을 표현한 것이다. 그러나 절망의 구렁텅이 속에서도 주인공 Frederic Henry는 The Sun Also Rises 의 Jake Barnes가 불평없이 진실하게 자기 자신의 규범에 따라 살아가듯이, 일반적인 도덕규범을 받아들여 순간순간을 최선을 다하여 살아간다. 이 세작품속의 주인공들이 생의 목적과 미래를 위한 가치의식이 결여되어 있는 것만큼은 분명하다. 그럼에도 불구하고, 그들은 그들의 생을 절망의 나락으로 이끌지는 않는다. 이것이 바로 Hemingway의 문학정신이다. Hemingway는 이 세작품을 통해서 허무주의를 극복하여 진지하게 생을 살아가려는 강한 의지를 표명하고 있다. 그러므로 우리는 Hemingway의 허무주의는 좀더 밟은 세계로 지향하는 창조적 허무주의라 하겠다.
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