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체험마케팅을 이용한 바디용품의 패키지 디자인 개발에 관한 연구

Title
체험마케팅을 이용한 바디용품의 패키지 디자인 개발에 관한 연구
Other Titles
(The) Study and Design of Body-Care Package Using Experiential Marketing
Authors
김현희
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Keywords
체험마케팅바디용품패키지 디자인디자인 개발
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Today the current of time has been changed quickly. Products life cycle was very short and it made various items. so the customer is more clever and carefully choice the products. People gathered on the city, new life style is wanted. It is that new service, new distribution structure and more good products. they want good products and opportunity of the choice. Many company have to change the their strategy. They want that their product is more attractive than other product, so they make a new strategy and new product items. The strategy is the product of package design. package design is change the product identity. It can easily focus the customer's mind on the product. package design is served the product's identity to the customer. It is valuable to customer and product's company. Customer can easily detect the product item and company can more serve the product information. through the package design, customer and product company can be satisfaction. In this paper, I try to explain the "experiential marketing" through customer's experience in the body-care package, I separate the body-care package items and it is sorted by customer's life style. In the sorted items, I extract theses from customer's life style of the body care package. First step, I try to examine the customer's life style through body-care package photo survey, In-Depth Interview. I use observation, Brain storming, and Framework method. Using body-care package examination I can extract the experiential customer from complex market. and then I try to design a body-care package from the result.;우리가 살고 있는 시대는 '변화의 시대'로 '변화의 속도가 매우 빨라졌기 때문에 우리의 상상력은 이에 뒤따르지 못하게 되었고 도시의, 인구밀집, 교통량의 팽창, 정보 통신의 발달, 세계화와 다양한 상품의 개발 생산, 신 소재의 발명, 환경보존 노력 및 인간 수명 연장의 가능성 등이 바로 그 '신속한 변화'의 좋은 예라고 하겠 다. 특히 우리들이 쓰는 상품의 수명은 아주 짧아지고 다양화 되어가고 있으며, 또 한 현대 소비자들은 현명하고 신중하게 상품선택을 한다. 이러한 사회적인 현상은 산업화의 큰 변화의 한 현상으로 도시의 인구집중이 가중되고 서비스 및 유통산업 등이 크게 각광 받기 시작하면서부터 소비자의 다양한 상품선택을 가능하게 해 주 고 있다. 이 다양화의 증가와 또 선택의 확대는 '생활의 질'을 향상시키므로 현대 기업경영 은 자연히 격심한 경쟁을 물리치고 소비자들이 자사 패키지 상품을 선택할 수 있는 '상품 충성심' (Brand Royalty) 을 갖는 전략을 수립하여만 하게 되었다. 이러한 여러 변화에 따라 패키지 디자인의 시대적 개발전략 정립도 시급히 요구되 고 있는 실정이다. 산업 Package Design의 힘은 제품의 유용성을 극대화하고 또한 인간의 심미성을 상승시켜 주는 중요한 수단으로서 제품 생산자와 구매자의 상호 유익(Mutual Benefit)의 가치를 창조한다. Peter F. Drucker 의 'The New Realities'의 서술에서처럼 "의사소통이 효과적으로 이루어지기 위해서는 '정보'와 '의미'의 두 가지가 필요하며 '의미'가 존재하기 위해 서는 서로 통하는 것, 즉 Communion이 있어야 한다."고 했듯이 정보 교환으로서의 수단은 물론 현대 소비자 만족을 위한 패키지디자인의 개선과 그 활용은 아주 긴급 성을 요하는 분야로 인식된다. 본 연구에서는 기업의 경쟁력 강화를 위해 최근 관심이 되고 있는 체험 마케팅을 중심으로 소비자의 체험에 바탕을 두고 유형별로 분류, 체계화하도록 노력함으로써, 체험 마케팅을 바탕으로 바디 제품에 있어서 소비자 체험이 중요하다는 당위성을 설명, 적용하고자 한다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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