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직물 날염의 패턴화에 대한 연구

Title
직물 날염의 패턴화에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF PRINTED TEXTILES FOCUSING ON PATTERNS : computer aided reconfiguration
Authors
이선희
Issue Date
1992
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
직물날염패턴화컴퓨터패턴디자인날염
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
인간들은 근본적으로 존재하고자 하는 욕구가 있으며 더 나아가 공백으로 된 표면을 어떤 장식으로 채우려는 즉 공간을 채우고자 하는 심리적 특징을 갔고 있다. 이 말은 '공백의 공포(horror of vacui)'라는 인간심리의 저변에 깔려있는 상황에서 설명이 되어질 수 있는데 이러한 공간을 메우기 위해서 인간은 여러 형태의 조형활동을 해왔으며 마찬가지로 인간이 근본적으로 갔고 있는 원형의 모습을 보여주거나 혹은 문양으로 나타나는 '패턴'을 유발시켜 왔던 것이다. 이에 본 연구는 이러한 패턴에 대해 직물에 있어서의 그 의미와 발달과정을 알아보아 이에 따른 합리적 디자인을 하고자 한다. 그러나 이러한 디자인을 하는 점 외에도 현대 산업사회는 산업화에 맞는 디자이너의 의식을 요구하기도 하는데, 디자이너의 책임과 관여도는 보통사람과 비교할 수 없을 만큼 큰 비중을 차지하고 있으므로 이와 같은 의식을 바탕으로 직물날염의 패턴화에 대한 연구를 모색하는 데에 그 목적을 두었다. 또한 현대의 산업화과정은 빠르게 변화하여 왔으며 앞으로도 계속해서 급속히 변화해 나갈 것이므로, 이에 디자인과 작업 처리과정에 있어서 신속성을 이용할 수 있는 컴퓨터에 의한 제작을 모색해 보고자 한다. 이러한 목적 하에서 본 연구는 문헌 연구를 통해 날염의 역사와 발전과정 등을 알아보았으며 패턴의 발전 등에 대해 알아보았다. 작품을 제작함에 있어서는 형태를 중심으로 하여 원시 추상적 형태와 현대의 추상적 형태를 비교 분석하여 고대로부터 그 표현의 수단이 되어온 추상적 형태중 점과 선과 면 등을 사용하여 컴퓨터에 의한 패턴디자인을 하였으며, 이를 직물 위에 날염하였다. 그리고 직물 위에 날염한 마지막의 디자인을 가지고 침대·소파·의자 등에 mapping 시켜 보았다. 이상에서 얻은 결과를 살펴보면 문헌연구에 있어서 우선 '직물날염'이라는 분야의 연구에 합리적인 해석을 하기 위해서는 역사상의 기원과 오늘날까지의 발전과정 등을 체계적으로 정리한 번역서 등 이론적인 연구가 되어져야 하며, 특히 시급한 문제로 포괄적인 용어의 사용보다는 좀 더 구체화된 용어가 사용되어져야 한다는 점이다. 둘째로, 직물에 대한 패턴 연구는 기호도 조사에 의한 것 등 보편적으로 받아들여졌던 패턴이 있으므로 이러한 패턴을 염두에 두고 디자인을 하여야 하나 그 중에서도 자신의 개성을 표현하여 우리만의 독특한 면을 갖도록 추구하여야 한다. 셋째로, 컴퓨터를 이용한 직물날염의 디자인에 있어서 본 연구에서는 그 다양한 가능성을 제시하기 위하여 3가지 단계로만 그 변화의 과정을 제시하였는데, 이외에도 디자인된 형태의 위치와 각도의 변화 등 창조적인 활용여부에 따라서 무궁무진한 새로운 과정을 표현해 볼 수 있으므로, 우선은 컴퓨터의 기능을 제대로 익혀서 그 기능에서는 어떠한 디자인이 가장 적절히 표현되는지를 알아야 한다. 또한 컴퓨터를 이용한 직물날염을 실제로 제작함에 있어서는 색의 분판작업(제도작업)이 아직은 산업에 완전히 활용이 되어 있지 않은 상황이므로 이의 이용과 발전을 위해서 디자이너와 작업처리를 돕는 기술자 사이에서 상호 보완적인 노력이 필요하다고 본다. 이상과 같은 결론에서 직물날염의 패턴 디자인은 그 방법과 연구 과정에서 여러가지로 촛점이 맞춰질 수 있으나, 컴퓨터를 사용하여 효율적인 디자인을 할 수 있게 됨을 알게 되어 이의 많은 연구와 활용이 있기를 기대한다.;Humans have a basic desire to "exist" and a distinct psychological need and desire to fill vacuity (space) with patterns. This can be explained as coming from mankind's "horror of vacui. " To fill such space, mankind has pursued many forms of creative works and has sought out original forms or patterns. The purpose of this research paper is to understand the significance and development process of such patterns in textile, and to attempt at rational designing. However, because modern society demands that designers have the frame of mind appropriate to its stage of industrialization, and the responsibilities and influence of the designers have in this respect is far greater than for the average person, the objective was to do research on printed tektite and its patterns keeping this in mind. Another point to be considered is that modern society has changed rapidly and will continue to do so into the future. In this respect, designing with the assistance of a computer, which increases the speed of the designing process, was looked into. With such objectives, documental research was done on the history and development of textile printing, as well as the development of patterns. In creating the piece of work which focuses on forms, prehistoric abstract forms were compared with modern abstract forms, and dotes, lines and shapes, which have been used since ancient times as forms of expressions, were used to form pattern designs using a computer. These pattern designs were then printed on textile, and with the final design of the printed textile, "mapping" was done on such items as beds, sofas and chairs. The conclusions reached was that, first of all, to allow more rational interpretations in carrying out research in the area of printed matter, more theoretical studies and translations of documents (books) which systematically looks at its historical development should be made. Especially, an urgent task which must be addressed is that more concrete and well defined terminologies must be developed and used instead of the existing over-encompassing and generalized ones. Secondly, in textile patterns, there has been research (study) into popular preferences and there are those patterns which are universally accepted. Although these should be taken into consideration when designing, attempts should be made to express individuality and our uniqueness. Thirdly, to show the many ways computers can be used in designing textile, only 3 stages were used to show the process of change. However, according to the position and angle of the design work, there is an infinite number of ways of expression. Thus, one must become first more familiar with the functions of the computer and what patterns can be best created using this tool. Also, in actually creating a piece of work of textile printing using a computer. because printing using individual printing colours has not been fully industrialized, for their greater use and development, the designers and technicians in this area must work more closely together. In looking at the conclusions reached, although there are many areas that can be focused on in respect to the methods and research of textile pattern designing, it is hoped that more people become aware of the fact that computers can be utilized to design more efficiently, and more study and use of this valuable tool is made.
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