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人體 形象의 表現 硏究

Title
人體 形象의 表現 硏究
Other Titles
(A) STUDY FOR EXPRESSCTION OF HUMAN FORM
Authors
李賢珠
Issue Date
1989
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
인체형상표현조형도형
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날의 도예가들은 표현 매체로써의 粘土를 再認識하는 순수한시각적 대상으로써 造形性을 追求하여 신선함을 주었다. 陶(Ceramic)와 彫(Sculpture)의 새로운 만남은 陶磁에 있어서 물레를 使用해서 얻어지는 전통적인 표현 기법이나 용도, 機能的인 側面에서 벗어나 彫刻의 空間性, 관념적인 것을 表現하는 造形物로써의 표현 양식을 낳았다. 다시 말해서 陶磁가 지니는 機能性과 장식성을 초월한 흙에 歸還하여 흙 자체의 物理的 特性을 利用하여 彫刻에로의 표현적 접근을 追求하는 陶磁 彫刻(Ceramic Sculpture), 또는 陶彫라는 표현 양식이 나타나게 된 것이다. 自然的으로 도예가들은 흙이라는 재료의 本質的인 意味와 特徵을 살리면서 陶磁藝術에 하나의 전환점인 역할을 담당하게 되었으며 또한 自然과 人間 相互間의 소외 의식의 작용으로 해석되어지고자 하는 정신적 수단으로써 역할을 하게 되었다. 이러한 陶彫의 形態들은 인간에 內在되어 있는 思想이나 感情들을 표출하는 精神的이고도 肉體的인 産物이 된다. 人類가 조형 감각을 갖고 무언가를 創造했던 원시 시대부터 오늘날에 이르기까지 人體는 수 많은 作家들의 창작대상이 되었다. 造形 藝術 素材로써 인체를 다루는 것은 가장 익숙한 自己 形態를 빛어내는 것이기 때문이고 또한 인체만큼 강한 메시지(Message)를 전달하는 소재는 없기 때문일 것이다. 人間은 人體를 創作 對象으로 삼고 끊임없이 그 本質을 追求하고자 했으며 인체는 예술가들에게 구성의 問題를 提起해 주었다. 인체를 소재로한 作家들에 대해서 硏究 조사한 結果 20세기의 巨匠인 彫刻家, 헨리 무어(Henry Moore)를 발견하게 되었다. 그의 作品 전체에 절실하게 基底를 이루고 있는 것은 抑壓되고 抑制된 인간성의 해방이 주된 문제였다. 즉, 현대에 상실 되어 가는 인간성을 회복시키는 휴머니즘 (Humanism) 사상이다. 이런 造形 理念을 背景으로 하여 우리 인간을 本 硏究의 主題로 삼고 인간이 처해있는 현실과 환경적 요건에 의한 인간 상황을 묘사하고 인간의 진실을 抽象的 陶磁藝術로써의 표현을 통해 창조하고자 하며 인체를 變形의 造形 方法을 통해 단순화 시킴으로 人體가 가지고 있는 本質的인 특성을 함축성있게 제시하려, 하였다. 本 硏究의 結果, 人體는 무한한 生命力과 양감을 지니므로 藝術家들에게 造形對象의 素材로 자유롭게 표현될 수 있고 예술가 自身의 精神的인 이미지를 표현, 人間化를 위한 根源的인 次元으로 接近하여 현실속에 참여하며 대중과 만남으로 사회를 풍자하고 사회에 대한인식의 공감대를 形成할 수 있게 하는 다양하고 풍부한 樣式을 얻게 할 수 있는 모티브라는 것을 알 수 있었다.;Modern sculptor gave freshness in pursuit of formation as pure visual object recognizing clay by medium of expression. Thank to the new combining of ceramic technique with sculptural art, the style of expression about the sculptural shapes to express spatially and ideologically in sculptural shapes to express s atially and ideologically in sculpture was delivered deviating from functional aspect such as traditional expression, style and use. As it were, returning to the clay transcending possibilities and decorations of ceramic, ceramic sculptural art in pursuit of expressional approach to the sculpture has been appeared using the physical characteristics of clay itself. Naturally, sculptor play an important role in ceramic sculpture art with maintaining the essential meaning and characteristic of clay and also, in spiritual means of a sense of alivenation between nature and human. Such ceramic sculptural forms are the mental and physical products expressing the thought and feeling immanented in human. From the begining of human being with life, men has represented the impulse induced inferior of himself in the process of enccuntering with the circumstances and life in the given circumstances. Treatment of human body as a sculptural art material is due to that the most accustomed forms of himself was sculptured and there may be no materials transmitting the powerful message like human body. Human body have been set down as creative subject and continually pursued its essence by huamn, and brought a matter of composition to sculptor, The things being made up of bases in his while works are liberation of the oppressed and restrained humanity. That is to say, this is a humanistic thought retrieving the lossed humanity at the present day. With this sculptural idea for a backgroud, adopted we human being a part of nature as a theme in this studies. Therefore this studies aim at describing the state of human in virtue of realities and circustances faced to human, creating the truth of humanity by means of representing abstractly the ceramic sculptural art, and expressing implicitly the essential characteristic having with human body by simplifying the human body though sculptural way of transformation. From the results of this studies, the human body is recognized that it is freely expressed with materials of sculptural object for sculptor because it has with the unlimited vitality and volume, it can give form to sympathy of recognition about society by being concerned in actualities and meet with the general public expressing the spiritual images of sculptor himself, and it is motive being obtained the various and affluent modes.
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