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어린이를 위한 학습용가방 디자인에 관한 연구

Title
어린이를 위한 학습용가방 디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) RESEARCH FOR THE DESIGN OF THE SCHOOL THINGS-BAG FOR CHILDREN : Focusing on the children in lower classes
Authors
정윤숙.
Issue Date
1990
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과제품디자인전공
Keywords
어린이학습용가방디자인제품디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
어린이는 앞으로의 시대를 이끌어갈 중요한 세대로서 사회가 발달함에 따라 어린이에 대한 이해와 교육은 그 중요성을 더해간다. 어린시절의 성장 과정과 경험, 교육 내용에 따라 인간은 성격·모습 및 행동이 좌우되므로 학교에서의 교육 뿐만 아니라 학교밖에서의 학습 및 놀이도 중요시 되고 있다. 성장 발달기의 아동들은 그들이 생활하는 가정을 중심으로 주변 환경과의 상호작용에 의해서 성장한다. 이 시기의 아동들은 신체적·정서적 발달이 활발히 일어나고 자기를 둘러싼 주변환경을 관찰하여 그 작용을 알려고 하며 적응하려고 한다. 그러므로 자기 표현의 행동을 만족시켜 줄 수 있는 자발적이고 적극적이며 창조적인 생활습관과 정리정돈을 통한 책임감을 길러줄 필요가 있는 것이다. 이러한 관점에서 볼 때 본 연구에서는 바람직한 학습용 가방 디자인을 위해서 무엇보다도 먼저 그 대상이 되는 아동에 대해 보다 옳바른 이해로써 '어린이'에 대한 문헌조사를 통하여 어린이의 행태와 학습활동에 따른 제반 준비물에 관한 현장관찰과 현재 사용하고 있는 학습용 가방에 디자인의 문제점을 살펴보고 정서적·신체적 발달을 도모하는 것에 중점적으로 다루어 그 해결방안으로써 다음과 같이 디자인 의도를 가지고 시안을 작성하기로 하였다. 첫째, 어린이를 위한 학습용 가방의 기본방향을 아동과 도구의 관계로서 융통성과 효율성을 갖고 사용능률을 극대화 할 수 있게 하였다. 둘째, 학습용 가방의 분해·조립의 가변성과 유동성이 있어서 아동이 사용하기에 운반 및 보관을 용이하게 하였다. 셋째, 현재 주로 사용하고 있는 빨강색, 파랑색의 원색만을 사용하는 것이 아니라 원색에서부터 2차 3차에 걸친 단계적인 변화를 주어 시각적인 경험을 다양화하고 색상의 인식에 대한 차원을 높일 수 있게 하였다.;As the children form an important generation that will lead the coming age, more significance is being added up to the education and right understanding of them together in parallel with the development of society. Also, from the aspect that man's character and behavior are largely dependent upon the developmental process, experiences and educational contents in childhood, not only school education but learning and playing in the outside of the school are greatly thought of. The children in their developmental period are to grow under interactions with surrounded environments, centered with their families, they live. And they show aggresive phenomena of physical and emotional development and try to observe and understand their environments to adapt themselves to the surroundings. So, there comes a necessity that they ought to be brought up so as to have such spontaneous, positive and creative living practices as may contribute to their satisfaction to their own expressional behaviors, and, also, have senses of responsibility through practices planned arrangement. In this point of view for the design of desirable school things-bags for children, the study has conducted: literary researches for a right understanding of children; on-going spot-observation on the every preparation for learning activity and on children's related behavioral modes; a process of examination on the problems in currently used school things bag design; and, lastly finding out solutions of the problems. Here, when paying gravity to the promotion of their emotional and physical development, a tentative plan could be drawn with following purposes of design: First, the basic bearing of the betterment of the school things bag for children has to be determined upon the full consideration of the relationship of the bag as tool to children; hence, adaptability and efficiency should be maxmized. Second, it should have some variableness and fluidity of assembling or disassebling so as to be easy for children to curry and keep. Third, colors of it should not be only used from the primary colors like the red or blue, rather have to be diversified by providing gradual alterations into second or third sequences, for the enough visual experience and higher degree of color cognition of children.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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