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프랙탈(Fractals)적 해석에 의한 텍스타일 디자인 응용 가능성에 대한 연구

Title
프랙탈(Fractals)적 해석에 의한 텍스타일 디자인 응용 가능성에 대한 연구
Other Titles
(The) Study Over Possibility of Application on Textile Design by Fractal Interpretation
Authors
양윤희
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 염색디자인전공
Keywords
프랙탈Fractals텍스타일디자인염색디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 과학과 테크놀러지의 시대이며 이러한 시대를 읽어 가는 데 중추적 역할을 해온 컴퓨터는 더 이상 과학자나 기술자들의 영역에 머물러 있지 않다. 이러한 시대적 흐름 속에서 예술과 과학은 더 이상 상이한 분야가 아닌 동일한 자연을 경험하는 상호보완적인 분야들이라고 할 수 있다. 이러한 관점에서 과학과 예술을 접목시킨 새로운 사고와 접근 방법의 필요성이 절실해지고 있다. 본 논문은 이러한 시대적 흐름에 맞추어 프랙탈 이론을 적용한 디자인 방법과 사고를 제시하고자 한다. 과학의 발달로 인한 현미경, 영사기, 망원경 등의 물리적 측정기는 지금까지 인간의 가시범위에 속하지 않았던 자연 현상이나 물질을 가시범위 속으로 끌어들였다. 따라서 본 연구자는 인간의 육안으로 감지 할 수 없었던 극미한 세계인 프랙탈 형태를 디자인에 접목시켜 예술과 과학의 통합체로서의 염색디자인 방법을 찾기 위한 시도를 해보고자 한다. 사실 예술가들의 입장에서 바라보면, 프랙탈적 사고는 결코 새로운 것이 아니다. 작가들은 이미 자신들이 깨닫지 못하는 사이에 프랙탈적 사고와 개념으로 예술활동을 해오고 있었던 것이다. 특히 본 연구의 핵심은 프랙탈 개념을 중심으로 여러 작품에 응용한 사례를 근거로 다양한 디자인 표현 가능성을 모색해 보고 건니(乾泥 -진흙의 마른 형상-), 암석의 균열 형태를 붓이나 도구를 사용하여 호염 기법중 호료의 중첩으로 인한 선과 면에 나타나는 시각적 질감 표현 효과를 텍스타일 패턴디자인에 응용함에 있다. 연구자는 프랙탈 이론을 바탕으로 현대와 미래 사회에 맞는 다양한 접근을 통한 창의적 디자인 방법을 제시하는데 목적을 두고 본 연구를 다음과 같은 과정으로 진행하였다. 과학과 예술의 상호 연관성을 파악하기 위하여 복잡한 자연의 형상을 다루는 프랙탈 기하학의 발생 배경과 개념을 살펴보고 과학의 변화에 따른 텍스타일 디자인에 프랙탈 기하학 조형 원리의 적용 가능성을 고찰하였다. 연구의 기본 배경으로 프랙탈 기하학의 디자인원리와 조형적 특성을 이해하고 관련 이론을 서술하였다. ·디자인 원리로 자기유사성, 무작위성, 비예측성, 프랙탈차원, 불규칙성 등의 원리와 이들이 작품에 적용된 예들을 살펴보았다. ·조형적 특성으로 방향성, 비선형, 무질서 등을 표현하는 중첩과 반복, 형태왜곡, 스케일링 (Scaling)의 변환을 고찰하였다. 작품의 모티브로 건니(乾泥), 암석의 균열 형태를 프랙탈 기하학의 디자인 원리와 조형적 특성을 적용하여 디자인을 도출시키고 색채 표현은 건니(乾泥), 암석에서 느껴지는 색채이미지 등을 감성적, 개성적인 요인에 적용하여 저채도의 색상으로 차별성 있는 디자인에 주력하였다. 디자인을 도출시키고 작품에 반영하기 위한 기법적 측면으로, 섬유위에 염료가 번지지 않고 프랙탈적 형태를 형상화하여 재구성함에 있어, 자유로운 표현과 중첩효과의 우연성을 표현하기에 효과적인 호료를 사용하였다. 위의 원리를 바탕으로하여 본 연구에서는 자연과 과학을 접목시킨 텍스타일 디자인으로의 응용가능성을 타진해 보았으며, 텍스타일 패턴 디자인을 수(手)작업을 통하여 제작 한 후 컴퓨터를 이용하해 다양한 패턴으로의 변형하고자 하였다. 본 연구결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 염색디자인에 있어 과학과 예술을 경험하는 새로운 패러다임과 시대의 흐름, 사상을 담아야 함을 재인식하게 되었으며, 과학과 자연의 관계성을 발견하고 적용하면서 시대에 부합하는 과학적인 디자인으로 접근해야 됨을 인식하게 되었다. 둘째, 작품을 제작하는데 있어 표현기법은 아주 중요한 요소이다. 호염은 프랙탈 기하학의 디자인원리를 적용하여 건니(乾泥), 암석의 균열 형태를 표현함에 있어 반복되는 호의 중첩을 통하여 우연의 효과를 얻을 수 있었다. 특히 다른 종류의 호료보다 밀가루호는 탈호성이 좋아 작품제작에 유리하였으며, 이러한 연구를 통하여 호료의 특성에 대한 이해를 높일 수 있었다. 셋째, 수(手)작업을 통해 제작된 디자인을 프랙탈 기하학의 디자인 원리를 고려하여 컴퓨터 상에서 다양한 효과를 주어 칼라의 변형과 패턴의 새로운 구성을 할 수 있고, 이를 통해 텍스타일 디자인 영역확대를 위한 컴퓨터의 중요성을 인식하게 되었다. 마지막으로, 앞으로 프랙탈적 해석을 통한 텍스타일 디자인은 염색디자인에 있어 보다 창의적인 조형추구와 아울러 이를 뒷받침 해 주는 소재, 디자인개발, 기술의 발달이 조화를 이루어, 보다 독창적이고 창의적인 텍스타일 디자인으로서의 무한한 가능성과 가치를 지니는 분야가 될 것이라 생각한다.;Nowadays is the age of science and technology. The computer that has been playing a pivotal role is not anymore in the sphere of scientists or engineers. In this contemporary circumstance, art and science are not anymore totally different fields but they are rather in relation of interde pendence. In this point. the need of new thoughts and new approaching methods grafting between art and science is gradually necessary. This study is designed to suggest new design, which is different from as it has been, and design idea in accordance with the new circumstance. Thanks to the unceasing development of science and by using scientifical instruments such as microscope, projector or binoculars, human beings are able to expand their visual range to the natural phenomena or materials, which have not been seen with bare eyes. Therefore, in this study, we try to find a method of dyeing design as an unity by grafting infinitesimal fractal form, which has not been observed by bare eyes, on design. In fact, in the artists position, fractal thought is not absolutely new. Artists already have done their art activities under the fractal conception and thought without intention. The kernel of this study lies in researching various possibilities of design expressions and on applying the visual textual expression effects shown on line and surface entailed by overlapping of glue on pattern design through cases that applying fractal conception to various works and lies in applying the visual texture expression effect, shown on the line and surface of glue's overlapping in glue dyeing method, to textile pattern design. We can get the effects from the shapes of dried clay or crack of rocks using brush or other tools. We intend to suggest creative textile design methods through various approaches in accordance with the contemporary and future society in the base of fractal theory and proceed this study as follows: To figure out the inter-relation between science and art, we research the possibilities of applying the modeling principle of fractal geometry to textile design catching up with the development of science and the ground of fractal theory along with its conception. As a basic ground of this study, we introduce design principle of fractal geometry along with formative characteristic and descript its related principle. · As design principles, we examine self-similarity, randomness, unpredictability, fractal dimension, irregularity and cases that applied those principles to works. · As a formative characteristic, we examine the changes of overlapping, repetition, distortion of form, scaling expressing direction, nonlinearity, chaos. we bring up the design using design principle of fractal geometry and formative characteristic from dried clay and cracks of rock as motif of works. Also, we focus on the distinguishing design which has colors of low gradation applying color image being felt from cracked clay and rocks to the emotional and individual factors. In the technical aspect to bring up the design applying fractal theory and reflect it to works, we use glue to express freely and to express the contingency of overlapping. On the basis of above mentioned principles. we study applicable possibility of textile design grafting between nature and science and try to transform the hand made textile design into various pattern by computer. The process can be summarized as follows. 1. We have a new understanding that we have to pour new paradigm, the flowing of times and idea, which experience science and art simultaneously, into dying design. Also, we recognize that we have to approach scientific design, which is following the changing times while finding their relations between science and nature. 2. The expression method in making a work of art is very important factor. Through glue dyeing, we can get the effect of contingency by overlapping of glue from expressing dried clay and cracks of rock by applying the design principles of fractal geometry. Specially, glue of wheat flour has advantage to make a work of art because we can easily peel off the glue of wheat flour. This glue of wheat also help us to understand the character of glue. 3. We make various colors and patterns by giving various effects to hand made works. It comes true by using computer and fractal design principle. By doing this kind of work, we recognize the importance of computer in doing textile design.
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