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균열유약(龜裂釉藥)에 관한 연구

Title
균열유약(龜裂釉藥)에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF CRACK GLAZES
Authors
채경숙
Issue Date
1985
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
균열유약도자기표현기법유약도자예술
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
現代陶磁藝術은 여러가지 形態의 發展 및 表現方法에 있어서 多樣한 변화를 보이며 연구되어왔고, 이제는 器로서의 용도뿐만 아니라 환경도자나 장식도자로서 그 영역을 넓혀가고 있다. 그러므로 現代陶藝家들은 이러한 藝術作品을 위하여 새로운 기법의 창조 및 釉藥의 다양한 實驗을 통하여 陶磁의 表面을 아름답게 裝飾하려는 끊임없는 노력을 계속하고 있다. 陶磁器를 장식하는 표현기법의 하나로 특징지워질 수 있는 龜裂釉藥은 유약에 작은 균열을 의도적으로 模樣化한 것으로 유약과 소지의 팽창율의 차이에 의해서 일어나는 것이다. 이 유약은 일찌기 중국 宋化 官窯와 哥窯의 도자기에서 본격적인 장식효과로 나타났으며, 오래전부터 이용되어 왔고 지금까지도 많이 응용되고 있다. 그러므로 本 硏究에서는 균열유약에 관한 자료를 수집, 조사하여 균열의 발생요인을 고찰하고 일반 磁器釉藥 調合을 토대로 釉藥의 조성을 변화시켜서 균열을 얻을 수 있는 조성범위를 발견하고 이러한 균열을 도자기에 의도적이고 계획적으로 활용하여 장식적이고 예술적인 효과를 얻고자 하는 목적에서 시도하여 보았다. 이에 對한 實驗은 우선 本 實驗에 들어가기에 앞서 사용된 백자소지와 청자소지의 수축율, 흡수율을 알아보는 實驗을 통하여 素地의 물성을 관찰하였다. 釉藥實驗을 위하여 먼저 基本釉인 長石釉(0.65 Na_(2)O, 0.35 CaO 0.75 Al_(2)O_(3) 5.6 SiO_(2)를 선정하고, 여기에 염기성 성분들은 변화시키지 않고 Al_(2)O_(3)와 SiO_(2)의 당량을 변화시켜서 組成된 30종류의 釉에서 龜裂의 외관상태를 관찰하였다. 다시 이 二成分系 實驗結果 중 가장 상태가 양호한 釉인 18번釉의 당량(0.7Al_(2)·5.OSiO_(2))을 고정하고 염기성 성분인 Na_(2)O와 CaO와 MgO의 당량비를 변화시켜서 組成된 66종류의 釉에서 外觀性狀, 龜裂의 크기, 龜裂의 有無등을 비교 검토하였다. 그리고 또 二成分系에서 선정된 기본釉 7번釉와 18번釉에 붕산, 붕사를 각각 첨가하여 균열의 상태도 비교하였고 두 종류의 프릿트를 상기 두 유약(7번, 18번釉)에 각각 첨가하여 관찰하여 보았다. 三成分系의 실험결과중 균열의 상태가 가장 좋은 釉를 선정하여 發色濟를 첨가해서 다양한 釉色변화와 균열의 효과도 관찰하고자 하였다. 발색제로는 CuO, CoO, MnO_(2), Fe_(2)O_(3), Cr_(2)O_(3), TiO_(2) SnO_(2)등의 금속산화물이 사용되었다. 이러한 유약실험 결과, Al_(2)O_(3)와 SiO_(2)의 당량변화에 의해서 釉의 외관상태가 크게 변화하는 것을 볼 수 있는데 특히 Al_(2)O_(3)의 당량보다 SiO_(2)의 당량이 높아질수록 미세한 균열이 보이는 현상을 알 수 있었다. 또한 열팽창계수가 높은 Na_(2)O, CaO의 당량이 클수록 균열이 많이 발생하는 것을 알 수 있었고, MgO의 당량이 클수록 무광택의 경향을 볼 수 있었다. 위의 실험한 유약들을 각각 백자소지와 청자소지에 적용해 본 결과 백자소지에 적용한 釉보다 청자소지에 적용한 釉에서 더 많은 균열이 나타났다 소성은 산화소성과 환원소성으로 하여 발색제 첨가에 따른 색상변화와 균열의 상해변화를 볼 수 있었다. 위의 실험결과 龜裂釉藥의 龜裂은 陶磁藝術의 영역에서 장식적인 효과를 나타냄에 많은 가능성을 내포하고 있으며 앞으로 裝飾陶磁에 보다 폭넓게 응용될 수 있으리라 생각된다.;The art of ceramics has continued to experience new attempts in expression technique. And now, it is widely used for decoration as well. Therefore, modern potters have endeavored to beautify the surface of pottery with new techniques and diverse glaze experiments. Crack phenomena, discussed in this monograph, are due to the difference between the expansion coefficient of glaze and that of porcelain clay. These crack phenomena have been regarded as a flaw in the domain of practical pottery. But this monograph is aimed at ascertaining how much decorative and artistic effects they have if we use crack glazes. For the above purpose, I proceeded to experiment as follows. Before entering upon my real experiments, a preliminary investigation had to be done. It was the examination on the physical properties of white porcelain clay and celadon porcelain clay, such as shrinkage, absorption. Feldspar glaze was selected for my experiments. The first experiment was intentionally to change the composition rate of Al_(2)O_(3) and SiO_(2), with the rest ingredients unchanged. So the binary system diagram of 30 combinations could be drawn up as the above figure 2. Nc. 18 ccmbination was selected for the next experiment. It was regarded as the best combination in the binary system diagram. Secondly, the ternary system diagram of 66 combinations was drawn up. It was equally through changing the composition rate, of Na_(2)O, CaO and MgO with the rest ingredients fixed(the same state as No. 18) In the third experiment, boric acid and borax were added respectively to the two combinations (Nos. 7 and 18) in the binary system diagram. And frits of two kinds were added to the above two combinations. Lastly, 7 coloring agents were added respectively to the one combination(No. 4) in the ternary system diagram. The coloring agents, used there were oxidized metals such as CuO, CoO, MnO_(2), Fe_(2)O_(3), Cr_(2)O_(3). TiO_(2), SnO_(2). The results are as followings, 1. In the case of white body, the more the quantities of Al_(2)O_(3) and SiO_(2) were added, the narrower crack network the glazes showed and the better melting state of them became. In the case of celadon body, the combinations except Nos. 16, 21 and 26 showed so much narrower crack network, 2. In the case of white body, the more equivalents of Na_(2)O and CaO were mixed, the narrower the crack network of glazes became. And equivalent of MgO, was inserted a great deal, the white porcelains showed no matt and no crack. In this experiment, celadon body showed: so much narrower crack network than white body. 3. When boric acid and borax were added to Nos. 7 and 18 in the above binary system diagram, the surface of celadon body showed so much narrower crack network than that of white body. When transparent frit 605 was added to the above mentioned two, the surface of the latter showed so much narrower crack network than that of the former. When semitransparent frit 747 was added to the above two, in the case of white body No. 7 glaze showed no crack ad No. 18 glaze showed a little cracks (at 2% and 5%) And in the case of celadon body, the more the quantity of frit was inserted, the wider crack network the glaze showed. 4. In the case of oxidization firing, when coloring agents (of CuO, MnO_(2), Fe_(2)O_(3)) were added to No. 4 combination in the ternary system diagram, both porcelains showed bubbles and dots. But when coloring agents of(TiO_(2), SnO_(2)) were added to it, they tended to show no matt. And some glazes among them showed no crack. In the case of reduction firing, the melting state were and showed cracks generally. It was because firing kiln was large and firing time was long. 5. Condusively speaking, the crack-technique by glazes has many possibilities for decorative effect in the domain of ceramics. And so, it is expected that the technique will be applied to decorative pottery and environmental pottery more widely.
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