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판촉물 디자인 방향에 관한 연구

Title
판촉물 디자인 방향에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE DESIGN DIRECTION OF THE MATERIAL FOR THE SALES PROMOTION : Centering around Domestic Bank
Authors
정재호
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과제품디자인전공
Keywords
판촉물디자인은행
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
1980년대는 은행의 민영화, 자율화와 더불어 새로운 상품 및 서비스의 개발뿐만 아니라, 기업이미지 부각을 위한 홍보 활동의 중요성이 인식되기 시작하였고, 금융의 자율화 및 대중화의 추세에 따라 P.R활동이 중시되고 있는 상태이다. 현대사회는 산업사회에서 후기산업사회로 전환되고 있으며, 이는 정보화 사회·탈공업화 사회 등으로 불려지고 있다. 그리고 이제 사회구조는 분산화·개성화의 방향으로, 사회의 財는 물질에서 지식이나 정보로 옮겨지고, 量의 시대에서 質의 문화시대로 바뀌고 있다. 본 연구는 이러한 변화속에 은행의 이미지 창출을 위한 커뮤니케이션 수단의 한 분야로서 고객관리와 은행홍보를 주 목적으로 각 은행에서 실시하고 있는 판촉물에 대해 그 현황을 조사·분석하였고, 아울러 외국의 판촉물을 고찰하여 보았다. 국내은행의 판촉현황을 사진촬영과 판촉물 담당자와의 면담을 통하여 자료를 수집하였고, 이를 통해 현황조사 및 결과를 분석하였고, 은행이용 고객의 판촉물에 대한 인식을 알아보기 위하여 100명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이와같은 과정을 통해 분석된 결과에 의하면, 각 은행마다 계획하고 있는 판촉물은 은행고객의 필요성과는 대부분 관계가 있었지만, 그 이미지가 뚜렷하게 분화되는 바가 적었다. 이와 같은 현상은 판촉물 선정시기, 선정품목, 가격 등이 유사하기 때문에 나타나는 현상이라고 볼 수 있다. 판촉물 현황에 대한 연구결과를 종합해 보면, 첫째, 현황조사를 통하여서는 현재 판촉물의 동향을 알 수 있었으며, 둘째, 최근 10년간의 판촉물을 연구하면서 판촉물은 사회의 현상 및 특성을 배경으로 변천한다는 것을 알 수 있었고, 셋째, 설문조사를 통하여서는 판촉물에 대한 고객의 의식수준이 높다는 것과, 앞으로의 판촉물이 이에 부합되는 판촉물이어야 한다는 것을 알 수 있었다. 네째, 판촉담당자와의 면담을 통하여서는 질 높고 유용성이 높은 지속적인 제품의 개발이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 판촉물은 사회의 현상 및 특성을 배경으로 변천한다는 것을 알 수 있었으므로, 이러한 연구결과에 의거하여 V장에서는 사회적 현상 및 특성에 대해 고찰해 보았다. 각 은행간의 보이지 않는 치열한 경쟁과 고객들의 판촉물에 대한관심으로 말미암아 은행은 더욱 고객유지 및 은행 P.R을 위해 판촉물이 차지하는 비중은 커질 것으로 예상되므로, 판촉물 디자인 방향에 대한 지속적인 연구가 이루어져야 할 것으로 본다.;The design of today is lying in the big turning point, as all the social phenomena are. The reason why it is not being limited to the inside of design is because the design is what is being demanded with the circumstance condition by the social, economic and cultural influence. Modern society is being converted from the industrial society to the latter industrial society, and this is being referred to as the information-oriented society or the society deviating from jndustrialization etc. Now, social structure is being turned into the direction of the tendency of decentralization and personality, and the property of society is being transferred from material to knowledge or information, and it is being changed from the period of quantity into the cultural period of quality. In this study, the author examined and analyzed the present situation about the material for sales promotion as one field of the communication means for the image creation of bank in this change. Besides, the author studied the present siutation of foreign material for sales promotion, and tries to forecast the future society. As for the material for sales promotion, each bank is executing for the main purpose of managing the customer. About the present situation of the sales promotion of domestic bank, the author collected the data through the photographing and the interview with the person in charge of the material for sales promotion, and analyzed the examination of present situation and e result through this, and examined the relevancy with each bank image. According to the result analyzed through the course like this, in the material for the sales promotion that each bank is planning the extent that the image is differentiated is small, and they were the products which have connection with the necessity of bank customer for the most part. The phenomenon like this can be regarded as the phenomenon to emerge, as the selection period and the selection item of the material for sales promotion are similar. The form of the material for the sales promotion to be able to forccast with this will have to be the products to consider the needs of customer and to reflect the change of society. Therefore, it will have to advance toward the direction to design by the distinct plan for the image relief in itself which is not the form to put only logo Simply into the existing Product To synthesize the study result about the present situation of the material for the sales promotion, the trend of the matrial for sales promotion could be seen. And, while studying the material for the sales promotion for recent 10 years, it could be seen that the material for sales promotion changes with the phenomenon and feature os society for a background. In addition, future direction of the material for sales promotion must consider the needs of customer much more, and it must be the material for sales promotion that each bank itself designed, and it must be the material for sales promotion to be abel to bring the bank image into relief. On the basis of this analysis result the author tried to forecast the future society, studying the social phenomenon and feature in chapter Ⅴ. Owing to the invisible keen competition among each bank, it is being forecast that the influence which the material for sales promotion have on the bank will be large all the more. Thus, it is deemed that the continuous study about the design direction of tfle material for sales promotion will have to be made.
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