View : 729 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이민재-
dc.creator이민재-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:39Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:39Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000030779-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175758-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030779-
dc.description.abstract"인간의 삶"은 과연 어떠해야 하며, 올바른 인격완성의 길과 인간성 회복의 방법은 과연 무엇인지를 살펴보고 그것을 어떻게 시각화하느냐에 본 연구의 목적이 있다. 또한 이 연구의 의미는 인간 내면의 고독을 상징하는 데 그치지 않고 자연과의 교제로 인한 인간의 변모에 있다. 인간은 성숙해 가면서 사물의 본질을 인식하고 자신의 본질을 인식하기에 이르며, 인간의 자연에 대한 애정은 인간과 인간 사이의 교량역할을 한다. 자연은 인간의 타고난 본질이다. 그러므로, 자연에 대한 연구는 인간에 대한 연구와 직결된다. 그러므로 본 연구를 위한 이론적 배경으로서, Ⅱ장에서는 인간의 본질과 인간과 자연과의 관계, 인간성의 회복을 위한 여러가지 문헌 조사를 하여보고, 이어 Ⅲ장에서는 이러한 연구 배경하에서 이루어진 작품을 제시하는데 그 내용은 인간의 대지, 즉 가장 근원적인 자연을 토대로 벌어지는 인간적인 삶을 이론과 병행하여 전개하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 급속한 산업발달에 의해 인간의 존엄성이 외면되고 인간성 상실의 위기는 오늘날 더욱 가속화되고 있다. 이런 시대상황에 비추어 볼 때 우리는 잃어버린 "자연"과 잃어버린 "인간성"을 되찾아야 할 것이다. "사랑"만이 그 모든 것을 해결할 수 있다. 여기서 뜻하는 사랑은 "본질에 대한 사랑"을 의미하는데, 그것은 욕정이나 감정에 관계없이 다른 사람의 개성과 가치를 인정하고 존중하는 사랑이며 자연에 대한 애정과 관심이라고 볼 수 있다. 본 연구자는 "일러스트레이션"(Illustration)을 통하여 이를 시각화하고자 하였다. 일러스트레이션은 사회의 한 단면을 보여주는 사회예술이다. 또한, 대중의 반응이 가장 민감한 시각언어이므로, 위에서 언급한 "의식"을 충분히 표현하여 이를 통해서 인간을 "올바른 삶"에의 방향, 즉 "올바른 사랑"에의 방향으로 이끌 수 있는 가장 적절한 시각표현의 방식이라고 본다. 본 연구를 계기로 앞으로 더더욱 많은 표현기법이 나오길 바란다.;The purpose of this thesis is how can I visualize the human life, based on such researches as examining what should be the human life, how can we build up good personalities and how can we recover humanities. Also, this study is aimed to look into the change of man who contacts with the nature as well as to symbolize the loneliness of man's life. As man becomes mature, he recognizes the intrinsic nature of things and understands his own realities. And man's love for the nature acts as an intermediary between men. Since the nature is one of the born realities of man, the research on the nature has direct relation to the study on man. Therefore, as the theoretical backgrounds, in ch.2, the researches on the subjects such as the intrinsic nature of man, the relationship between man and nature, and the recovery of humanity were done with reference documents. In ch.3, the works, which were made in illustration, were suggested. And those were based on theoretical studies. Also, there were explanations about the works that major contents were about the human life on the ground, namely the most fundamental nature. Thus, the thesis can be summarized like this: Nowadays, as the industrialization goes rapidly, there grows the tendency which ignores the human dignity. And it also accelerates the lack of humanity in our life. Considering these situations, we should restore the "lost" nature and the "lost" humanity. In achieving these goals, the most important thing is "love". It means the love for the substances, which apprehend and admire the other's individualities and values. Also, it means the love for the nature. In order to visualize these things, the style of "illustration" was used. Illustration is a kind of social art which can show us the phases of social life. Furthermore, since illustration is the most sensitive visual language to the masses, it is the very proper style of 'visual expression' in order to lead the masses to the 'right life', namely to the 'right love' through the full expression of above mentioned 'consciousness'. With this study, I hope that more various expression styles will be developed in the future.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 범위 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 인간의 본성 = 4 B. 인간과 자연 = 6 C. 인간성의 회복 = 9 Ⅲ. 작품전개 및 분석 = 11 A. 표현을 위한 조형적 고찰 = 11 B. 작품 표현 = 18 C.작품 분석 = 20 Ⅳ. 결론 = 30 참고문헌 = 32 ABSTRACT = 35-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1897275 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject-
dc.subject일러스트레이션-
dc.subject인간본성-
dc.subject광고디자인-
dc.title"삶"을 주제로 한 일러스트레이션-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedIllustration on the Theme for "Life"-
dc.format.pagevii, 36 p. : 도판.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1989. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE