View : 1049 Download: 0

유아놀이공간 환경디자인 및 그 과정에 관한 연구

Title
유아놀이공간 환경디자인 및 그 과정에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Environment Design and Its Process of Children's Play Space
Authors
문정민
Issue Date
1989
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
유아놀이유아놀이공간실내환경디자인직장여성자녀
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회는 고도 산업사회로 변천하면서 어느때 보다도 여성인력을 요구하고 있는데, 1970년대와 1980년대는 좀 더 적극적 여성의 사회 참여, 가족제도의 변화, 직업의 변화, 보상교육의 확대와 같은 연유 등으로 직장여성의 자녀 양육문제가 사회 각 계층의 관심사가 되었다. 이러한 사회적인 동향은 사회가 산업화, 도시화 되면서 해마다 증대되는 경제활동 인구에 비추어 볼 때, 직장여성의 자녀 양육문제를 도와 줄 수 있는 탁아소 기능을 가진 기관이나, 유아센타에 대한 적절한 대책이 요구되는데 이런 사회적 요구는 환경학적 관점에서나 교육학적 관점에서나 이런 기능의 준비가 자녀를 위한 필수적 요소로 인식되었기 때문이다. 이러한 필요성에 따라 연구자는 그러한 보호를 요하는 경우중 가장 절실히 요구되고 있는 직장여성의 자녀를 중심으로한 기관을 대상으로 현 실태와 문젯점등을 조사 분석한 결과 직장여성의 자녀 양육문제에 있어서 직장모가 겪고 있는 문젯점을 다음과 같이 규정지을 수 있었다. · 직장을 가진 어머니는 자녀 양육에 할애할 시간이 적다. · 직장을 마친후 귀가하면 자녀 양육에 요구되는 일에 충실하기 힘들다. · 직장에서의 역활과 가정에서의 역활에 이중부담을 갖게 되어 두 역활에 모두 능률적이지 못하다. · 이와 같은 문제점 을 안고있는 현 시점에서 직장여성의 자녀 양육문제를 해결해 줄 대책이 시급히 요구되며, 이러한 사회 경제적 기능상의 시급함을 감안한(종래의 유아 보호의 의미에서 보호와 교육의 의미로) 발전적이고 미래지향적 새로운 방안이 모색되어야 하겠다. 이에 본 연구는 직장여성 자녀의 유아보호교육기관의 현 실태를 조사 분석하고 그에 관한 문제점을 보완해 줄 수 있는 유아보호교육공간 활용이 되게 하여, 그 대안으로 유아놀이 공간을 중점적으로 한 환경디자인에 대한 연구를 하고자 한다. 연구하고자 하는 유아놀이 공간 디자인은 다음과 같이 전개하였다. 첫째, 유아와 환경과의 유기적 연관성을 교육환경론적 측면에서 고찰하면서 유아교육에서의 환경의 의미와 그러한 환경구성원리에 대해 살펴보았다. 둘째, 유아의 성장발달에 밀접한 연관성을 가진 유아의 놀이생활 활동에 관한 놀이생활의 정의 및 그 가치, 놀이의 유형이나 흥미 영역에 관한 프로그램 등을 알아보았다. 세째, 조사된 문헌자료나 앞서 살펴보았던 이론적 배경을 토대로 합리적이고 실증적인 디자인 방법론에 입각한 유아놀이공간 환경디자인을 제안하였다.;Modern society. as changing into the high industrial one, reguires a woman of ability more than ever before. And, this makes the bring-up problem for the children of working women as the major concern of every class in 1970's and 1980's, since it is related with such changes ; active participation of women in society the change of family system, the variation of jobs and the enlargement of compensation education. Therefore, considering the economic activity population that is increased every year, We realize the necessity of some nursery school or child-care center as such institutions are absolutely required for the children of working women in the educational and ecological point of view. According to the various case studies, the most serious bring-up problem of working women seems to be pointed out as follows. 1. Working woman has little time to share with her children. 2. Working woman founds it difficut to satisfy all the works for child care. 3. Working woman cannot fulfill her roles at home and at work efficiently, by having two heavy burdens. To face with these problems and solve them, a new and progressive bring-up way that can provide education as well as care for children is urgently needed. This study, therefore, will deal with the environment design focused on the space for playing children that can be a great help for both mother and children, as following the line of some special interests ; 1. The environmental principle related with child-education will be considered. 2. Various aspects of children's playing such as its definition, value, type and area of interests will be showed. 3. Based on these theoritical approach, finally, the environment in this study means something, since it can solve the problems of working women and, more over, play an important role of the better education for children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 환경디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE