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線의 構造的 율동미에 관한 연구

Title
線의 構造的 율동미에 관한 연구
Other Titles
Study on Structural Rhythmical Beauty of Line
Authors
양기영
Issue Date
1986
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
율동미공예형상화염색디자인조형예술
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
산업사회가 발달되어감에 따라 과거에는 단순한 삶을 유지하기 위한 생활의 방편으로서 요구되어졌던 조형작업이 이제는 좀 더 나은 생활공간과 정서적 차원에서 요구되어 다양한 변모 발전을 보여주고 있다. 즉, 과거에는 단순한 실용성의 가치만을 추구하던 공예가 이제는 쓰기 위한 것과 보기 위한 것으로 구분되어감에 따라 현대 조형예술의 한 쟝르로서 독자적인 자리를 굳혀가고 있으며, 이러한 추세에 따라 염색공예도 기능성 보다는 작가 나름대로의 내적 의식이나 이미지표현을 중요시하는 조형세계를 열어가고 있다. 본 연구자는 이러한 시대적 흐름을 인식하여 추상적 형성의 수단으로 형성요소 중 線을 주로 이용하여, 내면세계와 '상상의 이미지를 자유롭고 생명력 있는 선의 구조로 형상화 시키는데 그 의의와 목적을 갖는다. 이러한 목적에 따른 작품제작을 위한 이론적 배경으로는 1 . 예술과 생활과의 관계를 살펴보고 예술이 일상생활 속에서 갖는 의의 및 역할에 대해 연구했다. 2 . 예술의 표현양식이 시대적, 지역적 특성이나 작가의 개성에 따라 그 표현양식이 어떻게 변화되어 왔는지를 살펴보고, 예술작품의 구성요소에 대해 알아 보았다. 3 . 예술의 구조적 구성에서는 線과 形 및 色을 시각언어로 사용하여 자연의 변형과정 및 변형과 자연과의 관계를 살펴 보았다. 이와같은 이론적 배경을 문헌을 통해 알아보았고, 이를 참고로 하여 6개의 작품제작과 작품분석을 통해 다음과 같은 결론에 도달하였다. 1 . 조형예술이란 형태를 추구하고 변형해가는 작업으로 변형과정에 있어서 작가 나름대로의 시행착오와 새로움에 대한 시도는 계속되어진다고 여겨지는데 이러한 형태의 창조는 작가의 내면세계와 주관에 의해 형성되어지고 다양한 표현방법을 통해 시도되고 있음을 알 수 있었다. 2 . 線의 구조적 형상화의 추구는 창조적 의지와 개성적 표현양식의 수단으로서 조형적 의의가 있음을 알 수 있었다. 3 . 상상적 이미지 표현에 있어서 상상의 세계를 이해한다기 보다는 표현과정에서의 체험은 또 다른 이미지를 유발할 수 있음을 알았다. 4 . 작품제작 중 Batik기법에 의한 제약과 어려움이 따르기는 했지만 비교적 의도대로 표현할 수 있었다. 그러나 작품제작시 화면의 배색과정에서 심적 전달의 분위기를 표현하는 데 다소 미흡한 점들이 있었다. 모든 제작과정 및 연구과정에 대한 미흡한 점들은 앞으로의 창작활동에 대한 연구정진의 새로운 계기로 삼을 것이며, 아울러 염색공예의 가능성 및 기법에 대한 계속적인 시도를 함으로써 좀더 깊이 있고 예술성 있는 염색작품이 되도록 노력할 것이다.;The formative work required for the method of living to maintain living simply in the pas was changed and variously developed on the basis of the better living space and emotional stage. In the past, the industrial arts pursued the worth of value of simple practicability only, but, it firmly takes the position as a genre of modern formative arts as the industrial art is divided to the thing to be used and the thing to be seen, and according to this tendency, the dyeing art opens the consciousness of inner world of artist rather than the function or open the formative world which attach the importance to the expression of image. The very researcher, conscious of this kind of flow of the time, far away from the fixed idea, mainly using the line out of the formative elements as a means of abstract formation, has the meaning and object in formation of the real inner world and imagination constructively. As he theoretical background of manufacture of work in accordance with this object, 1) The relation between the art and living is reviewed, and meaning and role which the art has in everyday life were studied. 2) In accordance with the time, and district characteristics, and personality of the artist, checked how the mode of expression of the art was changed, and inquired about the constituent element of the work of art. 3) In constructive constitution of art, the relation between the course of change of nature and nature was studied, using the line, mode and color as the visual language. The formative art is considered to continue the trial and error of the artist and new trial in pursuing the type and in the course of change of working grdually changing, the creation of this type is formed by the inner world of artist, and subject, and came to know that it is tried through the various method of expression. This kind of theoretical background was checked by the reference literature, and on the basis of manufacture of 6 works and analysis of works, the below conclusion was reached. The pursuit of constructive formation of line showed the formative meaning as a means of expressional mode of characteristic will of creation. In expression of imaginative image, the experience of course of expression could give rise to the other image rather than understanding the world of imagination. In the course of manufacture of works, the limitation by Batik technique and difficulty happened, but the expression could be comparatively expressed as intent. At the time of manufacture of arts, however, in the course of distribution of color, there existed some insuficient points in expressing the atmosphere of psychological transfer. All the insufficient points in the course of manufacture and study shall be treated as a new chance for the strengthened study of creative activities, and the continuous possibility and technique of dyeing art shall make the deepened and artistic work of art in the course of endeavours.
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