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꽃의 구상적 표현에 관한 연구

Title
꽃의 구상적 표현에 관한 연구
Other Titles
Study on Concrete Expression of Flowers
Authors
金愛淑
Issue Date
1987
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
구상표현자연염색디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
人間은 自然의 일원으로 끊임없는 자연의 변화와 조화 속에서 일어나는 모든 사물 및 형상에 대한 表現慾求를 가지게 된다. 이러한 表現慾求로부터 시작되는 조형예술은 단순한 自然의 模倣이 아닌 入間의 마음 世界를 통하여 나타나는 반응에서 기원하며 이는 人間의 끊임없는 觀奈과 表現으로부터 비롯된다 할 수 있다. 이와같은 造形活動은 人間이 생각하는 能力과 삶에 대해 지혜가 발달함에 따라 生活周邊을 좀더 아름답게 하고자 하는 희구로써 대상들이 造形藝術 作品을 통해 表現되어 왔다. 이러한 과정에서 생겨난 梁色은 천에 채색을 하면서 시작되어 직물이 갖는 본래의 실용성위에 人間의 審美的 욕구를 충족시키면서 공예로서 그 泣置를 확고히 하고 있다. 또한 造形性을 추구하는 창조의지는 다양하고 새로운 表現技法의 개발로 독특한 作品世界를 이루어 미술의 한 분야로서 價値를 인정받고 있다. 따라서 本 硏究者는 이와같은 관점에서 自然으로부터 꽃을 소재로 선정하여 그 生態構造에서 발견한 질서에 의해 造形的으로 재구성 하므로서 새로운 自然을 창조할 수 있는 造潑的 染色 作品의 가능성을 模索하는데 硏究의 目的을 둔다. 이러한 目的을 위하여 理論的 背景으로 自然과 藝術과의 관계, 自然의 표현, 自然의 變型 등에 관하여 文獻을 통하여 硏究하고 이러한 이론적 배경을 바탕으로 6점의 作品을 作品 製作 및 分析을통해 얻은 結論을 요약하면, 첫째, 人間은 自然美에 대한 끊임없는 硏究를 통해 藝術美가 이루어졌으며 예술가들은 自然을 그대로 묘사하는 것이 아니라 作家의 무한한 變形過程을 통하여 표현하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 꽃은 自然의 신비로운 질서와 조화를 지닌 아름다움으로 인해 우주에 대해서 잃어가고 있는 우리의 信賴를 회복해 주고 그 속에 내재된 自黨의 질서와 생동감은 造形的 作品의 좋은 소재였다. 셋째, 染料와 纖維의 특성 파악이나 技法上의 어려움이 따르지만 樂色工藝만이 지닐 수 있는 독특한 技法과 양식의 表現 가능성을 알수 있었다. 넷째, 동일색조에 의한 Gradation은 꽃의 부드러움과 생명감 구체적이면서도 환상적인 분위기를 연출해 주는 효과적인 表現法이었다. 그러나 作品製作에 있어서 문제점과 硏究方向을 제시하면 다음과 같다. 梁料와 纖維의 특성을 파악하는데 어려운점이 있었으나 그 특성은 매우 독특한 效果를 나타내므로 硏衆的인 자세로 장기적인 경험을 쌓아간다면 염색의 독특한 분위기는 한층 폭넓은 表現技法의 개발로 인해 무한하고 다양한 可能性이 있을 것이라 생각한다.;The human being, as a part of nature, is influenced in the continuous change of nature and harmony thereof, and has the desire of expression toward the things and shapes arising from this kind of change and harmony. The formative art starting from this kind of desire of expression is based on the reaction expressed not the mere human being's imitation of nature and the world, and this may be said that the continuous observation and expression of human being. This kind of formative activities, as the ability of human being's thoughts wisdom of Living develop, the subjects are expressed through the works of formative art, with the desire of beautifying the living surroundings. The dyeing happened in this course started, dyeing on the cloth and satisfying the desire of human being's aesthetics on the basis of the practicability of the cloth, and the position is firmaly set up. The development of new expressional techniques and various forms the will of creativity pursuing the formativeness, and it is recognized as a part of fine arts. Accordingly, the many researcher chose the flower as a material from the nature from this point of view, and search for the possibility of formative dyeing works which can create the new nature by reorganizing the formativeness through the order found in the ecology. For this purpose, as the theoretical background, the relation between the nature and the art, observation of nature, expression of the nature, change of the nature were studied through the literature, and on the basis of theoretical background to abstract the results obtained through manufacture and analysis of 6 works, 1. The artistic beauty is formed through the continuous study of human being's natural beauty, the artists do not express the nature as it is but they change the nature and express. 2. The flower, as the beauty which has harmony of mystical order of nature, let us recover the Losing reliance on the universe, and the order of the nature inherent thereto and animation became the good material of the formative works. 3. Of course, the difficulty of grasping the characteristics and technique of dyeing and textile, we could find the unique technique which only the dyeing industrial arts and possibility of mode thereof. 4. The Grudation by the same color was the liveliness of soft flowers, concrete and fantastic atmosphere - effective method of expression. But, the matters of point and the direction of study are suggested as below. The difficulty in grasping the characteristics of dyeing stuff and textile existed, but the characteristics express the unique effect, and if the long-range experience is accumulated on the basis of study, the unique atmosphere of dyeing will have the possibility of infinitiude and variety through the development of expressional technique which is broader.
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