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dc.contributor.author洪玉賢-
dc.creator洪玉賢-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000030484-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175749-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030484-
dc.description.abstract포스터는 시각전달 형식의 원형(原型)이며 광고의 원형일 뿐만 아니라 오늘날 그래픽 디자인의 원형이기도 하다. 포스터란 시각을 통하여 인간에게 자극을 주고, 심층부의 자아(自我)를 이용하여 잠자고 있는 욕망을 일깨워서 의도하는 바의 목적과 느끼는 바의 욕구를 융합시켜 유효한 행동으로 유인하여 인쇄라고 하는 대량복제 수단을 빌린 대량전달 매체의 하나인 것이다. 포스터를 분류해 볼 때 여러가지로 나눌 수 있지만 본 논문에서는 사회계몽 포스터를 다루고자 한다. 사회계몽 포스터는 전쟁이나 사회캠페인 등 국가, 정부나 특정단체가 벌이는 운동이나 집단이익 등에 이용되어 왔다. 그 후 두 차례의 대전을 겪고서 세계 각국 사회계몽 포스터는 환경보전 문제, 공해문제라는 공동테마를 가지게 되었다. 이는 산업혁명의 결과 발달한 기계문명이 자연의 생태계를 파괴시켜 가는 엄청난 결과와 제2차 세계대전이 끝나자 심각한 문제로 부상했다. 앞으로의 사회계몽 포스터는 사회 공익이란 차원과 사회의 제반요인 등을 범국민적인 계몽의 수단으로 활용해야 한다. Ⅱ장에서는 포스터의 이론적 배경으로 하여 포스터의 개념과 역사 및 포스터의 종류에 대해 고찰하였다. 포스터의 역사에서 ㄱ. 근대 포스터의 성립과정. ㄴ. 아르누보 포스터. ㄷ. 현대 포스터로 분류 분석하였다. 포스터의 종류에서는 포스터 개념에 부합되는 사회적 기능별 분류에 따라 사회계몽 포스터, 관광 포스터, 상품기업광고 포스터, 행사 포스터로 나누었다. 그 중에서도 본 논문의 연구 대상은 Ⅲ장에서 사회계몽 포스터의 변천과정 및 사회계몽 포스터와 커뮤니케이션 기능을 살펴 보았다. 사회계몽 포스터의 변천과정에서 산업디자인 전람회 도록에 등장한 사회계몽 포스터의 주제를 분류하였다. 사회계몽 포스터는 정부의 정책에 따라 그 내용이 변천되어 왔다. Ⅳ장에서는 사회계몽 포스터로 사회적 제반 요인을 가지고 있는 공해문제를 작품으로 제시하였다. 공해문제는 반드시 해결하여 할 문제이다. 영국의 템즈 강, 동경의 스미다가와 강도 산업화의 물결에 오염되었다가 오랜 세월의 노력 끝에 지금은 푸름 강, 물고기가 뛰노는 강으로 되살아 났다. 공해문제가 해결되기 위해서는 전 국민적 관심과 참여가 필요하다. 우선 공해에 대한 자료가 전체적으로 정확하게 공개되어야 하며, GNP 위주의 경제개발은 지양되어 환경의 파괴를 수반하지 않는 경제 개발이 추진되어야 할 것이다. 그러나 무엇보다 중요한 것은 주민들의 주체적 반공해운동이다. 그러므로 공해문제의 인식 및 한국 공해의 심각성을 조사 및 분류하였다. 작품 표현으로는 공장의 대기오염, 담배와 인간, 물과 수질오염을 중심으로 하였다. 결론으로는 사회계몽 포스터는 대부분 어떤 비전(Vision)을 제시해 주지 못하고 어떤 특정한 행사가 있을 때 그것을 단지 전달시키려는 정도에 그치는 경향이 많았다. 그러나 앞으로 사회공익과 사회제반 요인을 다양하게 다룬 훌륭한 사회계몽 포스터가 제작되고 잘 관리되며 도시 미관을 저해하는 요인으로서가 아니라 도시 경관의 아름다운 인쇄 매체로 확대 발전되어야 할 것이다.;Poster is a archetype of visual communication, advertisement, and graphic design. Also poster is a kind of medium of mass communication by printing which can reproduce with a large quantity, stimulate the inner desires and ego of human being, harmonize the feeling desires with the purposeful desires, and induce a effective behavior. There are many kind of poster. Especially this study was surveyed the poster for social enlightenment which has been using for a movement or group's benefits by nation, government, and specific group. After two world wars, posters for social enlightenment by each nation had been have the same serious problems of environment preservation and pollution which have begun with the destruction of ecology of nature due to the developed, mechanical calture after the Industrial Revolution. Therefore, post for social enlightenment must be used as the means of pan-national enlightenment based on the social common benefits and the social problems. In chapter Ⅱ, the concept, the history, and the kind of poster were examined as the theorical background on poster. In the history of poster, there were classified into 3 parts as follows: 1. The process of organization of modern poster. 2. Art Nonveau poster. 3. The present poster. In the kind of poster, there were classified by the social function according to concept of poster as follows : poster for social enlightenment, poster for travelling, post for mechandise, and post for events. Among these kinds of poster, this thesis was studied on the poster for social enlightenment in the view of its function and process of organization as well as the function of communication through classifying the theme in catalogue of industrial design exhibition, in chapter Ⅲ. The policy by government have depended on the content of poster for social enlightenment. In chapter Ⅳ, the pollution problem involving many social factors was surveyed through the poster for social enlightenment. The pollution problem can be solved by human's endeavour. For example, Tames River in London and Smidawa River in Tochyo have been revived from the pollution. To be solved the pollution problem, first of all, participating and concerning of all the people must be needed, which must be also developed into a movement against pollution. In addition, the whole data on pollution have to be announced to people correctly, and the economic development have to be achieved without destroying our environment. Therefore, the perception of pollution problem and the degree of seriousness of pollution in Korea, were surveyed and classified. Expression for works emphasized on pollution of factory, smoking and human, and water pollution. Consequently, poster for social enlightenment didn't provide a vision for effective foal in many cases, tends to only deliver the specific event. But, in the future, post for social enlightenment have to be producted and managed in order to involve the many social problems and social common benefits as not the hindered factor of find sight, but the primting medium for fine sight in city.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 범위 및 방법 = 3 Ⅱ. 포스터의 이론적 배경 = 5 A. 포스터의 개념과 역사 = 5 B. 포스터의 종류 = 14 Ⅲ. 사회계몽 포스터 = 20 A. 사회계몽 포스터의 변천과정 = 20 B. 사회계몽 포스터와 커뮤니케이션 기능 = 23 Ⅳ. 작품 전개 = 37 A. 공해문제의 인식 = 37 B. 우리나라의 공해현황 = 44 C. 작품 분석 = 48 Ⅴ. 결론 = 62 참고문헌 = 65 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2386114 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject사회계몽-
dc.subject포스터-
dc.subject공해문제-
dc.subject계몽포스터-
dc.title사회계몽 포스터에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle공해문제를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the poster for social enlightenment : focusing on the pollution problem-
dc.format.page68 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1987. 2-
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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