View : 716 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author남영주-
dc.creator남영주-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000030482-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175747-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030482-
dc.description.abstract디자인은 대량생산, 대량소비, 그리고 대량유통이라는 현대적인 산업시스템을 바탕으로 하는 만큼, 비즈니스를 떠나서는 존재할 수 없고 비즈니스 또한 디자인을 효과적으로 활용할 수 있어야만 자기의 목적을 달성할 수 있게 된다는 점에서 이 두 분야는 서로 불가분의 관계를 맺고있다. 1960년대 영국으로부터 디자인 이념의 확립과 그 사회적 기능의 연구가 행하여졌고, 1970년대 들어 다각적인 디자인 방법론의 전개 및 1976년 미국의 보스턴에 "Design Management Instite"가 설립되면서 Design Management에 관한 학문적 연구가 본격화 되기 것은 기업과 디자인과의 관계에 대한 인식의 변화를 의미한다. 다변화는 세계 경제동향 속에서 날로 심화되는 기업간의 생존경쟁은 기술혁신은 물론이고, Good Design 창출의 필요성을 깨닫게 되고 따라서 기업은 디자인을 단순히 기업의 하부구조에서 이루어지는 지엽적이고 소극적인 활동이 아니라 최고경영진의 적극적인 참여하에 기업 경영전략의 일환으로 능동적이며 종합적으로 이루어져야만 한다. 이러한 현대 산업시스템의 시대적 맥락에서 보아, 디자인 행위를 일반 Management의 문제와 통합시켜야 한다는 것은 더욱 분명해진다. 디자인 프로세스는 곧 Management의 스펙트럼과 마케팅, 생산, 판매 그리고 기업의 총체적인 제정정책과의 연계속에서 상호의존적 관계를 맺게되는 것이다. 모든 비즈니스 활동이 Management의 이론과 기술을 바탕으로하고 있음에 비추어 디자인 또한 그 같은 지식을 폭넓게 수용, 체계화 시켜야만 원활한 상호협조 속에 유기적인 관계를 맺을 수 있게 되는 것이다. Design Management는 디자인 분야에 일반 Management의 이론과 기술을 도입활용하여 디자인 행위를 효율적 체계적 과학적으로 전개시키기 위한 것으로 궁극적으로는 "Good Design"을 창출하여 날로 새로와지고 복잡해진 문제를 해결, 기업의 목적달성에 기여하고자 하는 것이다. 이미 70년대 이후 학문적인 연구가 폭넓게 이루어지고 있는 미국이나 일본, 서독, 영국 등에 비해 우리나라의 경우 아직 Design Management라는 용어 자체가 낯설 정도로 초보적 단계에 있다. 이러한 시점에서 그 중요성을 인식하고 일반적인 Design Management의 이론과 개념, 특성 등 디자인 행위 실천과정에 활용될 수 있는 실제 지식을 살펴봄은 뜻있는 일이라 생각하고 본 논문의 연구 취지로 삼았다. 본 논문의 내용전개는 첫째, Design에 관한 포괄적인 개론사항을 살펴보고 특히 산업디자인 분야의 시스템과 환경을 언급하면서, 이 때의 산업디자이너의 역할과 자질 등을 살펴본다. 둘째, 일반적인 Management 이론을 살펴 그 정의와 기능, 그리고 이 분야의 Manager 역할을 살펴본다. 셋째, 본 논문의 주 내용인 Design Management를 설명하기에 앞서 이 분야가 왜 오늘날 새롭게 등장하게 되었는 지를 간접적으로 설명해 주는 기업과 디자인의 연관성과 그 연관의 필요성을 살펴본다. 넷째, Design Management라는 분야가 생기게 된 Design계의 경향을 살펴본 뒤 그 정의, 영역, 특성 등 본질에 관한 사항 그리고 실천과정의 문제로서 Design Management Dynamics와 Design project Management를 설명한다. 다섯째, Design Management의 분야를 이해하고 직접 활용하게되는 주체로서 Design Manager에 대한 개괄적인 설명 즉 책임과 자질 사회적 역할등에 관해 살펴본다. 이상에서 살펴본 Design Management의 분야는 앞으로 더욱더 폭넓고 깊은 연구가 계속되어질 것이며 이 분야의 관련된 많은 분야의 연구가 실현되어 Design계와 관련 기업의 효과적 효율적 System적 관리가 이루어 지리라 믿는다.;Design is based on the modern industrial system involving mass production, mass comsumption, and mass currency by means of the business. On the other hand, business is based on the effective usage of design to achieve a company's goal. Therefore, design and business form a indispensible relationship each other. In the 1960's, establishing of concept on design and studying on social function of design, have been realized by England. As the various methodology of design were studied from the beginning of the 1970's, "Design Management Institute" was established at Boston in United States in 1976, which meant that studying on Design Management was started in earnest. Consequently, the relationship between design and company has been started to recognize from the new point of views. Because the world economic trends have been changing variously, the struggle for existence among companies have needed the technical innovation and the original designing. Also, designing by company have needed an active participation of executive as a stratege of management. The tendency of modern industrial system make assure a fact that designing and managementing have to be unify. Design Process has the interdependent relation with the general economic plan involving spectrum of management, marketing, production, and sale by company. As all the activities of business are based on the theory and technique of management, the field of design have to accept, systematize the theory and technique, and have a organic relationship with them. Design management is a field of design and was introduced the theory and technique of general management to make designing be effective, systematic, and scientific. The ultimate goal of design management is creating a "Good Design" to solve the complicated problem be getting new from day to day, and to contribute to the accomplishment of company's goal. From the 1970's, studying on design management has been realizing in many various viewpoints in United States, Japan, Western Germany, and England. On the contrary, Korea is still in an early stage of studying on design management, and is not known well a term of "Design Management". Considering these conditions in Korea, this study is to recognize the importance of design management, understand the characteristics, theory, concept of it, and use it as a practical knowledge. This study was surveyed as follows ; First : A comprehensive introduction to design was surveyed. Especially, by mentioning the system and conditions of industrial design, the role and quality of industry designer was studied. Second : A definition and function of management and a role of manager was studied by means of the theory on management. Third : In order to demonstrate why a design management made an appearance newly these days, the interdependent relationship between design and company was examined. Fourth : After studying a tendency of field of design which made a field of design management organize, design management's definition, area, characteristics, and essence were surveyed. "Design Management Dynamics" and "Design Project Management" were explained as problems of practical process in designing. Fifth : Explaining roughly on design manager as a subject who understand and use a field of design management, was concerned with a design manager's responsibility, qualification, and social role. I believe that a field of design management will be contined to study and help the companies concerning design to achieve the efficient, effective, and systematic management.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 범위 = 1 Ⅱ. Design = 3 A. Design의 개념 = 3 B. 디자인의 조건 = 4 C. 산업디자인 = 6 D. 산업디자이너 = 12 Ⅲ. Management = 19 A. 정의 = 19 B. 관리의 기능 = 19 C. 관리자의 역할및 관리기술 = 23 D. Management 이론의 경향 = 24 Ⅳ. Design Management = 29 A. Design Management의 배경 = 29 B. Design Management의 본질 = 34 1. 정의 = 34 2. 특성 = 36 3. 영역 = 37 4. 디자인 조직 = 39 C. Design Management Dynamics = 41 1. 디자인조직 매니지먼트 = 42 D. Design Project Management = 53 1. 디자인 문제해결 프로세스 (Design Problem-Solving Process) = 53 2. 디자인 평가 (Evaluation) = 55 Ⅴ. 디자인 매니저 = 60 A. 디자인 매니저의 역할 = 60 B. 리더쉽과 의사소통 = 62 C. 디자인매니저의 영역 = 63 D. 디자인과 문화 = 64 Ⅵ. 결론 = 65 참고문헌 = 67 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2069634 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subjectDesign-
dc.subjectManagement-
dc.subject디자인조직-
dc.subject디자인매니지먼트-
dc.titleDesign Management-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Design Management-
dc.format.page72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE