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生活世界와 만남으로써 Design에 관한 硏究

Title
生活世界와 만남으로써 Design에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Encounter of Life-World : In a Phenomenological Social Culture
Authors
許壽旭 .
Issue Date
1986
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
생활세계현상학사회문화론광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
디자인(Design)은 한 時代·社會·文化의 表象이며, 디자이너(Designer)의 創作 行爲는 그 社會·文化의 志向性에 의해 實體를 이루어 왔다고 본다. 그러므로, 논고는 디자인이 그 제반조건에 지녀야 할 올바른 방향성의 문제와 미학적 영역, 그리고 실천을 위해 본 論文을 硏究하게 되었다. 學文的 類惟는 여러 領域의 相關性으로 이루어졌지만 방법은 現象學的 社會學 方法을 도입하여 연구하였다. 본 논문은 현재 自信이 生活 世界에서 느끼는 意識의 體驗은 先歷史性과 一般性을 바탕으로 출발한다는 前提 아래, "生活世界와 만남으로써 Design에 관한 연구"라는 논제로 Alfred Schutz와 Matin Buber의 理論을 중심으로 살펴 보았다. 생활세계는 '傳記的 狀況'과 蓄積된 知識' '常識的 事由'로 그 母體를 形成한다. '전기적 상황'은 行爲의 長을 결정하고 가능성을 예견하고 결과를 해석하기 위한 기초가 되는데, Design의 전기적 상황은 구체기능으로 나타난다. 디자인物은 디자이너가 디자인化할때, 요구되는 구체 機能性과 더불어 그동안 각자 처했단 固有領域에서 蓄積한 美的感覺등이 합하여져서 디자인되며, 그 物에 접하는 一般人도 그속에서 각자 獨自的인 經驗을 갖게된다. 여기서, 디자인物에 요구되는 기능성이 '전기적 상황'이라고 볼 수 있다. 이 '傳記的 狀況'속에서 사람은 일상생활을 해나가며, 생활함으로 '蓄積된 知識'을 갖게 됨으로, 요구되는 志向性의 問題에 直面하게 되었을 때 그 해결을 摸索하고, 디자인은 蓄積된 知識으로 구성스펙트럼을 형성한다. 그러나, 완성된 디자인物은 인간의 요구를 전제로 한 '상식적 사유' 속에서 사회의 지향성에 따라 형태를 만든다. 생활세계의 特性은 相互主觀的이지만, 인간은 이러한 '전형화'를 통해 개방된 地平을 가진다. 디자이너는 이 전형화의 여러 유형을 파악함으로 디자인物이 지녀야할 옳바른 방향성을 파악하게 되고, 사람들이 가진 동기를 投案함으로 사람들을 充足시킬 디자인을 典型化시킨다. 이 모든 관계는 相關性體系로써, 생활세계의 志向性은 디자인 形成의 前提 條件이 된다는 것을 알 수 있다. 그리고, 硏究 目的으로 했던 다음 사실을 본 論文을 통해 정리할 수 있었다. 첫째, 生活世界와 디자인의 相關 關係 속에 디자인 作業의 根原的 位置는 어딘가?에 대한 물음인데, 생활세계 속에 사람들이 지닌 文化와 社會性은 디자인의 構體機能으로써 構成스펙트럼을 形成하는 前提條件이 되며, 디자인의 形態는 常識的 體系 속에서 시각적 파악의 諸法則이나 시대적 變遷에 따라 변하는 美的 評價의 基準에 적합한 形態를 形成한다. 그러므로 디자인 작업의 근원적 위치는 '생활 세계 속의 社會 志向性'에 있다고 볼 수 있다. 둘째, 生活世界가 디자인 작업에 어떠한 變數로 적용되는가? 는 생활세계의 변천되는 환경적 제조건은 디자인 形成의 前提 條件이므로, 비례하여 서로에 作用한다. 세째, 디자인이 가질 수 있는 美學的 領域은? 우리는 디자인의 形成物 속에서 美的經驗 및 實用性을 함께 經驗하고 社會的 變遷이 디자인의 變遷 結果를 가져온다는 것을 본 論文에서 알 수 있었다. 그러므로, 個人-民族-人類로 연결되는 生活世界의 社會·文化的 環境은 디자인미학이 存立할 수 있는 領域으로, 디자인과 사람 사이의 美的 經驗과 디자인의 諸條件을 技術하는 한편, 個人生活이나 社會生活 일반에 미치는 여러가지 영향을 기술할 수 있는 領域이라고 본다. 우리는 '생활세계와 만남으로써 디자인에 관한 연구'을 통해 상기 연구목적의 물음에 답할 수 있었다. 그러면 우리가, 살고 있는 생활세계와 어떻게 하면 순수한 관계를 형성하여 삶에 있어 다른 차원으로 전환을 시도하여 인간의 내부와 외부에 시각을 변형시킬 수 있을까? 하는 생각 아래 M. Buber의 만남의 개념을 디자인 속에 도입하였다. '만남의 槪念'을 導入함으로 디자인된 物(object)은 단순한 事物이 아닌, 인간의 意思를 尊重하여 意味(massage)를 전달하는 物(object)로 槪念을 달리하며, 디자이너는 만남의 개념으로 디자인과 사람과 디자이너의 관계를 '순수한 우리 관계'로 연결시키고, 모든 存在하는 事物을 人格的 存立으로 이끌 수 있다. 그러므로써, '너-나'라는 새로운 관계에서 디자인된 物이나 관계성은 내가 존경하는 상대방에게서 내가 그로 부터 나의 삶을 얻듯이, 그 또한 내게서 그의 삶을 얻는 계기를 마련한다고 볼 수 있다. 그러므로, 디자인物은 단순한 物자체로 남는다기보다, 디자이너가 부여하는 의미(massage)와 物의 기능성을 함께 전하는 것이다. 이러한 파악은 디자이너에게 새로운 사명감을 불러일으키는 계기가 되는 동시에 우리가 보는 디자인物 속에서, 새로운 언어를 발견할 수 있는 것이다. 그러한 의미가 구체적 형성물이 아니더라도 만나고자 노력하는 눈길이라면 그의 가슴과 시선에 닿게 된다. 論者는 본 논문을 좁은 식견으로 디자인을 美學·社會學·人類學·藝術論과 연결시켜, 디자인의 學文的 體系를 根源點으로 이끌어 體系化시키고자 노력하였다. 이러한 理論은 부분적이 나마 모든 藝術的範疇에 適用되는 한편, 디자인의 美學 理論을 樹立하는데 다소나마 도움이 되리라 생각한다. 그런데, 모든 認識論的 體系가 그 實踐에 모두 適用될 수 없듯이-개별적 상황으로 인해- 論者가 쓴 美學的 發露도 그리하리라 생각된다. 그러나, 메르디-뽕티도 인정했듯이, 개인적 삶·表現·理解 그리고 歷史는 目的이나 槪念을 향해 비스듬히 진행하는 것이지, 그들을 향해 똑바로 나가는 것은 아니라고 본다. 그리고 그 실천의 發露도 디자인의 극히 작은 일분야인 일러스트레이션(illustration)을 製作하였다. 앞으로 연구는, 이 연구에 포함하지 못한 감성적 감각의 諸法則을 포함한 경험과학론적 입장을 硏究하고, 우리 民族에게 형성된 디자인 意識과 感覺을 논리적 體系로써 계속 硏究해야 할 것이라고 생각한다.;Design is the symbol of a certain age, a society, culture and Designer's creative action have been becoming substantially real by cultural directional nature of the age to which we belong Therefore, I began to study this treatise with the view of demonstrating desirous orientation, aesthetic area and performances which design should assume. Though scholarly argued by analogy various area of interrelation, but the way in which I have studied was in a way phenomenonological. As I am sure that the experience I felt in the life world started on the basis of general tendency and the nature disposition of prehistoric. I absorbed that thesis is "A study on the Encounter of life-world" through Alfred Schutz and Matin Baber's theory. life-world forms on the basis of bibliological situation sedimented know-ledge and common-sense thinking. Bibliological situation is a basis for deciding the field of the concerning act and previewing the possibilities and translating the result. The bibliological situation of design is a concrete function and it symbolize each person's independent experience and peculiar area of art. We perform our daily life among the bibliological situation and get to have sedimented knowledge. Therefore, when we are faced by a certain problems, we seek to solve it, design forms composition spectrum and according to customer's orientation by speculation of common-sense thinking makes a form. Life world's pecularity is mutually subjective but it has opened horizontal through model. Designer will know other man by the pecularity, by flashing on the motive of men's having and type satisfying design. All these relations are interrelation systems and life world's direction is a premise of Design formation. Therefore, I could summarize the following facts for the purpose of study. First, the question, where is the fundamental position of design process pertaining life world and correlation is it? In the life world the culture people own and socialty constitutes concrete function of design and becomes a prerequisite forming formation spectrum. The form of design pick out a appreciate form according to all the ruler appreciating beauty in view of visual image or aesthetic evaluation as a result of criterion of changing estimate of those days. Therefore, the basic position of design work can be social destination in the life world. Second, 'Does life world apply to design work as any variable? All kinds of 'environmental conditions undergoing a change is a prerequisite for design composition. Environmental condition and design composition depends on each other. Third, what area can Design have a aesthetics? We have experienced both aesthetic experience and practicality in the formation of Design. And we could see that social change result in design change in the thesis. Therefore, social-cultural environments being related with individual-race-mankind in the area that design aesthetics can exist. Therefore the design aesthetics originaling life world on the hand, describes aesthetic experiences and all condition of design. On the other hand looked upon as whole area where we can explain all the influence having to do with individual and social life. We could answer to the above study question as the encounter of life-world. Then, how can we make a pure relation with a life world transform internal and external angle of view by making people turning into another kind of dimension in life. Under in this thinking,a disputant introduce enconter the conception design. When we begin to have the concept of meeting the conception of a designed object is turned into one that it is not simply an object but an object delivering message in honor of humans inclination. The designer whole bear television can change the pure human relationship between customers and designers by means of the conception of meeting and lead the object to the existence of character. The other person 1 pay respect get living from me through nearly established you and I relationship as if he would do the same from me. Design method aims at the formation of an in tegrated personality which is the product of harmonious relation between emotion as the basic element of consciousness and external world. Design does not aim at bringing up attists, but an image of a human being as a whole-man, consistent with himself that design strive to bring up. Design is an art, and this, when applid to design becomes its method. Creative activities and creative self-expression themselves are life and make themselves their own objectives. While this kind of theory is partly applied to all artistic scopes it is considered to contribute more or less to the establishment of aesthetics theory in design. As a result of development of this theory, this manuscript concentrated on producing illustration theory is a minor part of design. This study will be focus on the experimental scientific approach including all the rules concerning sensitivie perception, it will also touch on formulating our peoples consciousness and sensitivity for design as its theoretical system. The real way of design must concerned with humanity in general, and full participation of life itself, for life itself is the only preparation for it. We must construct the humanization through art activities and design.
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