Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 조정현 | - |
dc.contributor.author | 이은영 | - |
dc.creator | 이은영 | - |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T02:08:28Z | - |
dc.date.available | 2016-08-25T02:08:28Z | - |
dc.date.issued | 1986 | - |
dc.identifier.other | OAK-000000030417 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175725 | - |
dc.identifier.uri | http://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030417 | - |
dc.description.abstract | Koryo-Celadons have had an outstanding position and played a leading role among the various kinds of ceramics in Koryo-dynasty. The major works of pure celadons era in early Koryo-dynasty were plain, depression relief and molding relief celadons. In this thesis, I have studied our ancestor's aesthetic and formative sense through investigation of designs decorated in relief celadons. In chapter Ⅱ, I have analyzed the background of Koryo-dynasty and studied the environmental factors which encouraged the development of the ceramics. Also I have studied the unique characteristics of Koryo-Celadons influenced by the period. In chapter Ⅲ, I have investigated the appearance and the celadons of relief celadons through the examples of Greece and China. In chapter Ⅳ, I have divided the relief technique into three other techniques; half-relief technique, relief technique and molding relief technique. Also I have studied the tools and the methods of the carving. In chapter Ⅴ, I have analyzed the designs decorted in Koryo-Celadons into three types; vegitation design, animal design and the other, then divided each design in detail and investigated the characteristics of the designs.;高麗時代에는 여러가지 종류의 陶磁器가 제작되었으나 質과 量에서 압도적인 위치를 차지하여 주도적인 역할을 한 것은 역시 靑磁였다. 本 槁에서는 高麗靑磁初期의 純靑磁時代를 주도하여 왔던 素文, 陰刻, 陽刻 象形靑磁 가운데서 특히 陽刻靑磁에 시문된 모양들을 硏究해 봄으로써 先祖들의 美感과 造形意識을 照明해 보고자 한다. 제 Ⅱ장에서는 高麗陽刻靑磁가 발달하였던 高麗의 時代的 背景을 살펴봄으로써 그러한 工藝品이 성행하였던 환경적 요인을 알아보았고 또한 이에 영향을 받은 고려청자의 독특한 성격을 考祭하였다. 제 Ⅲ장에서는 그리이스나 중국을 예를 들어 양각청자의 발생과 또한 어떻게 변천하였는가를 알아보았다. 제 Ⅳ장에서는 간결한 陰刻技法과는 달리 입체감을 보여주는 陽刻技法을 半陽刻技法, 陽刻技法, 型押陽刻技法으로 나누어 사용도구와 彫刻방식을 알아보았고, 제 Ⅴ장에서는 高麗陽刻靑磁에 나타나는 여러 문양들을 크게 植物紋, 動物紋, 其他紋으로 나누고 다시 각문양에 따라 세분하여 시문된 기형에 따른 특성을 알아보았다. | - |
dc.description.tableofcontents | 論文槪要 = ⅷ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法과 範圍 = 2 Ⅱ. 高麗靑磁의 時代的 背景과 성격 = 3 A. 高麗靑磁의 時代的 背景 = 3 B. 高麗靑磁의 性格 = 6 Ⅲ. 高麗陽刻靑磁의 發生과 變遷過程 = 10 A. 湯刻靑纖의 發生 = 10 B. 陽刻靑磁의 變遷過程 = 13 Ⅳ. 高麗靑磁의 陽刻技法 및 使用道具 = 16 Ⅴ. 高麗靑磁 陽刻紋樣의 分類 = 21 A. 植物紋系 = 24 B. 動物絞系 = 62 C. 其他紋系 = 74 Ⅵ. 結論 = 82 사진 = 84 參考文獻 = 100 ABSTRACT = 102 | - |
dc.format | application/pdf | - |
dc.format.extent | 10615270 bytes | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 이화여자대학교 산업미술대학원 | - |
dc.subject | 고려청자 | - |
dc.subject | 양각문양 | - |
dc.subject | 청자문양 | - |
dc.title | 高麗靑磁陽刻紋樣에 관한 硏究 | - |
dc.type | Master's Thesis | - |
dc.title.translated | (A) STUDY ON RELIEF DESIGN OF KORYO-CELADONS | - |
dc.format.page | 103 p. | - |
dc.identifier.thesisdegree | Master | - |
dc.identifier.major | 산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공 | - |
dc.date.awarded | 1986. 8 | - |