View : 718 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조정현-
dc.contributor.author이은영-
dc.creator이은영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000030417-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175725-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030417-
dc.description.abstractKoryo-Celadons have had an outstanding position and played a leading role among the various kinds of ceramics in Koryo-dynasty. The major works of pure celadons era in early Koryo-dynasty were plain, depression relief and molding relief celadons. In this thesis, I have studied our ancestor's aesthetic and formative sense through investigation of designs decorated in relief celadons. In chapter Ⅱ, I have analyzed the background of Koryo-dynasty and studied the environmental factors which encouraged the development of the ceramics. Also I have studied the unique characteristics of Koryo-Celadons influenced by the period. In chapter Ⅲ, I have investigated the appearance and the celadons of relief celadons through the examples of Greece and China. In chapter Ⅳ, I have divided the relief technique into three other techniques; half-relief technique, relief technique and molding relief technique. Also I have studied the tools and the methods of the carving. In chapter Ⅴ, I have analyzed the designs decorted in Koryo-Celadons into three types; vegitation design, animal design and the other, then divided each design in detail and investigated the characteristics of the designs.;高麗時代에는 여러가지 종류의 陶磁器가 제작되었으나 質과 量에서 압도적인 위치를 차지하여 주도적인 역할을 한 것은 역시 靑磁였다. 本 槁에서는 高麗靑磁初期의 純靑磁時代를 주도하여 왔던 素文, 陰刻, 陽刻 象形靑磁 가운데서 특히 陽刻靑磁에 시문된 모양들을 硏究해 봄으로써 先祖들의 美感과 造形意識을 照明해 보고자 한다. 제 Ⅱ장에서는 高麗陽刻靑磁가 발달하였던 高麗의 時代的 背景을 살펴봄으로써 그러한 工藝品이 성행하였던 환경적 요인을 알아보았고 또한 이에 영향을 받은 고려청자의 독특한 성격을 考祭하였다. 제 Ⅲ장에서는 그리이스나 중국을 예를 들어 양각청자의 발생과 또한 어떻게 변천하였는가를 알아보았다. 제 Ⅳ장에서는 간결한 陰刻技法과는 달리 입체감을 보여주는 陽刻技法을 半陽刻技法, 陽刻技法, 型押陽刻技法으로 나누어 사용도구와 彫刻방식을 알아보았고, 제 Ⅴ장에서는 高麗陽刻靑磁에 나타나는 여러 문양들을 크게 植物紋, 動物紋, 其他紋으로 나누고 다시 각문양에 따라 세분하여 시문된 기형에 따른 특성을 알아보았다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅷ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法과 範圍 = 2 Ⅱ. 高麗靑磁의 時代的 背景과 성격 = 3 A. 高麗靑磁의 時代的 背景 = 3 B. 高麗靑磁의 性格 = 6 Ⅲ. 高麗陽刻靑磁의 發生과 變遷過程 = 10 A. 湯刻靑纖의 發生 = 10 B. 陽刻靑磁의 變遷過程 = 13 Ⅳ. 高麗靑磁의 陽刻技法 및 使用道具 = 16 Ⅴ. 高麗靑磁 陽刻紋樣의 分類 = 21 A. 植物紋系 = 24 B. 動物絞系 = 62 C. 其他紋系 = 74 Ⅵ. 結論 = 82 사진 = 84 參考文獻 = 100 ABSTRACT = 102-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent10615270 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject고려청자-
dc.subject양각문양-
dc.subject청자문양-
dc.title高麗靑磁陽刻紋樣에 관한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON RELIEF DESIGN OF KORYO-CELADONS-
dc.format.page103 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공-
dc.date.awarded1986. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE