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dc.contributor.author韓光禮-
dc.creator韓光禮-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000030545-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175707-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030545-
dc.description.abstract우리나라 섬유산업의 국민경제적 비중은 전체경제의 20.6%를 차지하고 있으며 섬유산업과 관련된 인구는 약 600만명으로 추정되고 있다. 그 중에서도 우리나라 의류업계는 88올림픽으로 인한 기대와 성원 속에 올 한해가 일대 호황국면으로 접어드는 중대한 길목이라 할 수 있으며 또한 패션산업이 담당한 역할과 과제는 상당히 주목되고 있다. 그러나 사실상 패션산업의 유통구조나 품질관리, 디자인 개발과 소비자의 패션제품에 대한 인식부족등 국내 패션산업이 기본적으로 갖고 있는 고질적 문제점들이 더 이상 패션산업의 고도화와 전문화를 막고 활기를 찾지 못하게 하는 주 원인이 되고있다. 소득의 증가에 따라 구매 및 소비패턴의 변화로 단순구매에서 선택구매로 전환되는 현 시점에서 각 업체는 목표시장을 정확히 파악하고 세밀하게 분석하여 패션 트랜드(Fashion trend)를 충분히 반영한 고부가가치(高附加價値) 제품 생산에 주력해야 하겠다. 본 연구에서는 87/88추동 여성복 상품기획을 하이·패션(High Fashion)을 중심으로 전개하여 기성복업계의 상품기획에 대한 올바른 이해를 돕고 상품의 고급화와 전문화를 촉진시키고자 하였다. 상품기획의 타??Target)으로 경제적으로나 정신적으로 어느 정도 안정된 30대 여성을 택하였으며 I. W. S.와 FASHION COLOR 등의 해외정보로 부터 유행경향을 조사, 분석하여 실루엣의 기본라인을 정하고 이를 여러종류로 전개시켜 디자인 챠트(Design chart)를 작성하였다. 8가지 아이템으로 분류된 디자인 챠트의 각 아이템에서 한 스타일을 선택하여 모두 8점을 실물제작 하였고 상품들이 서로 코오디네이트(Coordinate)되는 것을 제품의 특징으로 하였다. 해외정보에 따른 87/88추동 여성복 상품기획의 내용은 다음과 같다. 1. 색상(Color) 블랙(Black)과 그레이(gray)를 중심으로 그린(green), 브라운(brown)등의 단색이 많이 사용되며 액센트·컬러로 강렬한 밝은 색상인 옐로우(Yellow)나 자주, 레드(Red)등이 전개된다. 2. 소재(fabric) 하이 퀄리티 울(High quality wools)을 중심으로 러스틱(rustic)한 감각에서 소프트(soft)한 터치(toutch)로 발전한다. 3. 실루엣(Silhouette) 여전히 강세를 보이고 있는 바디·컨셔스(body conscious)가 주류를 이루며 새롭게 오프 바디 라인(off body line)이 첨가된다. 본 연구과정 중 국내의류업계의 상품기획제도는 비교적 대기업에서만 이루어지고 있는 형편이어서 중소기업이나 디자이너 브랜드의 상품기획제도의 도입은 절실히 요청되고 있다.;1988 can be described as the most significant year for Korean apparel enterprises to increase their sensational marketing under the support and encouragement toward Seoul Olympic Games. However, actually Korean apparel industry has basic problems, which have been bothering it for the past years, like the distribution structure or quality management, design revolution and the lack of recognition of the customers about the products. They have been preventing the rapid producing system and specialization; furthermore, the matters also have been the reason to disturb the development of apparel industry, anymore. Today the pattern of purchasing has changed to preference buying from simple buying by the income has been increased so every company must figure the objected market accurately as well as analyze it elaborately. Thus, the apparel companies have to concentrate themselves to produce high margin goods considering fashion trend sufficiently. This study mainly unfolds it's theory on the high fashion of 87/88's Winter-Spring merchandising for lady to help the correct understanding of the merchandising for the area of ready-made clothes to stimulate the high quality and specialization. This thesis is examining properly settled women aged around 30, who don't suffer the problems economically and mentally. Fashion trend is researched and analyzed from the information of overseas; for example, I.W.S. and the other fasion colors taking the basic line of silhouette to make some design charts by showing various kinds of them. The design charts were varified into 8 items and made all in real shape collecting a style from each item. The 8 items have distinctions that co-ordinated by each other. Following the details of 1987/88's merchandising according to foreign information. 1. Color The principal colors are black, gray using much of green, brown and other colors. In addition, yellow or purple and red color, which give strong bright are used for accent color. 2. Fabric The main material high quality wool shows better soft touch rather than rustic. 3. Silhouette The main current is still body conscious greatly adding off body line newly. This thesis concludes that domestic apparel industry's merchandising has been done only in a conglomerate comparatively, in the other hand, a large enterprise so it is being asked seriously to accept the merchandising of minor enterprises or designer brand.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 2 Ⅱ. 상품기획 = 3 A. 이론적 배경 = 3 B. 해외 유행경향 = 14 Ⅲ. 작품제작 = 49 Ⅳ. 결론 = 78 참고문헌 = 80 ABSTRACT = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5634950 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject우리나라-
dc.subject여성기성복-
dc.subject상품기획-
dc.subject추동복-
dc.title우리나라 여성기성복 상품기획-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle87/88추동복을 중심으로-
dc.title.translated87/88 A/W MERCHANDISING FOR KOREAN WOMEN'S READY-MADE CLOTHES : IN THE POINT OF GOODS COMPOSITION-
dc.format.page80 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1987. 8-
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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