View : 58 Download: 0

산수의 이미지 시각화

Title
산수의 이미지 시각화
Other Titles
(The) Image Visualization of Mountain and Water
Authors
이영옥
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
산수이미지시각화염색염색디자인파라핀 방염법
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
예술가의 끊임없는 조형의지는 자연의 질서와 법칙 속에서 무한한 조형요소를 추출하여 자연에서 받은 이미지와 미적 체험을 다양한 표현방식을 빌어 표현하고자 한다. 본 연구는 심오한 자연의 대상 중에서 극히 단순화되고 변형된 산수의 이미지를 형태와 빛과 색채의 흐름을 조형적으로 표현하는 과정을 통하여 연구자의 독특한 표현세계 구축과 염색에 의한 미적 표현 가능성을 모색하는데 목적을 둔다. 작품제작을 위하여 이론적 배경으로 자연의 관찰, 자연의 표현, 자연의 변형에 대하여 고찰하고 자연의 이미지 시각화에 대한 연구와 염색의 조형적 표현을 위하여 표현매체에 관해 연구함으로써 실제작품 6점을 제작, 분석하여 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 인간의 자연에 대한 끊임없는 관심과 조형의지는 자연을 관찰하고 탐구하려는 자세에서 변형되고 추상화한 새로운 독창적인 자연으로 표현하고 있다. 둘째, 작품 형성에서는 파라핀을 이용한 방염법으로 자연의 여러 요소 중에서 산수의 이미지를 단순화한 독특한 형태는 자신의 조형성을 추구하는 적절한 소재였다. 셋째, 염색에 의한 조형적 표현에 있어서 재료, 기법, 표현양식 등에 따라서 다양하고 새로운 창조적 표현이 가능했다. 한편 작품 제작에 나타난 문제점은 다음과 같다. 1. 파라핀에 의한 방염법은 단순하고 간결한 표현이 가능했으나 세부적인 선과 면처리에 있어서 파라핀이 주는 까다로움이 있었다. 그러나 염색이 주는 독특한 분위기는 다양한 표현기법의 개발로 새로운 표현 가능성이 있으리라 믿는다. 2. 배색에 있어서는 자연이 주는 실제 느낌의 색으로부터 상징화한 색을 사용하였으며 동색 또는 유사색으로 농담의 변화를 주어 빛과 색채의 부드러움을 표현하였으나 너무 단조로운 감이 있었다. 3. 사실적이고 복잡한 山水의 이미지를 극히 단순한 형태로 구성을 전개해 나갔으나 좀더 대담한 구도와 공간성에 의한 화면효과가 부족한 듯하다. 앞으로 이러한 기술적 문제점과 조형적 감각을 위한 연구를 함으로써 염색에 의한 보다 심오한 조형세계를 구축할 수 있을 것이라 믿는다.;The continuos will of an artist to form a picture tries to express with various formats, from the image which was extracted from nature and aesthetic experience, in the law and order of nature. The objective of this study is to search a possibility of aesthetic expression by coloring and the formation of this researcher's characteristic expression world, through and expression proccess of the flow of light and color and the formation of the picture of the extremely simplified and modified landscape's image among profound natural objects. I studied about the observation, expression and modification of nature as a theoretical background for a production of the artistic work. And I studied about a visualation of the natural image and expression media for the formation of the picture of the coloring. I produced six pieces of art and analized them and concluded as follows. First: Nature is expressed through a creative posture of the Oriental landscape's expression, which is trying to be harmonious with nature, and Western modified and abstracted landscape, which is trying to observe and explore nature. Second: I tried to express the landscape's image in my own way by using Paraffin coloring in the creation of the work. Third: A new diverse and creative expression was possible according to the material, technique, form, composition and expression style, in the expression of the picture by coloring. On the other hand problems that appeared in the production proccess of the work of art are as follows. 1. Even though, the coloring method by Paraffin enables simple and brief expression, there were difficulties in handling detailed lines and plains, there is a new possibility of expression of characteristic atmosphere of the coloring by a development of a diverse expression technique. 2. I used, symbolized colors instead of actual felt colors in the coloring and I tried to express the softness of light and color by changing the dark and light of the same or similar colors but it seemed to simple. 3. In fact, I procceeded to construct complicated landscapes's images to simply. There for a bolder composition of the picture and spacious picture effect were missing I believe we can construct a profound world of the formation of a picture by solving and studying these problems.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE