View : 607 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author곽은아-
dc.creator곽은아-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:17Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:17Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000030969-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175691-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030969-
dc.description.abstract自然은 無限한 背竟과 다양한 차원에서 固定的이나 密閉性 같은 것은 存在하지 않는 풍부하고 무궁무진 하므로 藝術家에게 있어서 끝없는 藝術 創造의 對象이 되어 왔다. 즉 人間의 한정적이고 불확실한 삶과 經驗에 있어서 무한한 자연은 憧憬의 對象이 됨과 동시에 人間의 內的 意味의 심오한 인식에서 우러나오는 精神的 感情들로 가득찬 認識의 감정들을 신의 特性을 强化, 深化하기 위해 象徵과 藝術로 전환시키는 母胎가 되는 것이다. 象徵은 人間 精神 活動 中 하나로 自然物의 이미지나 속성에 의한 어떠한 道德的인것의 再現으로서 할지 사물의 表面에 대한 묘사가 아니라 대상이 지닌 內的인 힘과 構造에 대한 本性의 原理에 까지 파고 들어가는 것으로 藝術에 있어서 중요한 表現的 原理가 되고 있다. 千態萬象의 自然物 中에서 鳥類는 空間에 떠 있으며, 날아다닌다는 것, 모든 事物위에 있다는 것의 特徵에 의해서 胎初부터 동경의 對象이 되어 왔으며 藝術, 宗敎, 神話, 文學 等 人間 生活史 全般에 걸쳐 강한 象徵性이 내포되어 다루어져 왔다. 이렇듯 다른 自然物에서는 볼 수 없는 鳥類의 飛上하는 特徵에 의해서 言語로는 表現될 수 없는 한정된 세계에서 經驗되어진 情神的 感情, 理想, 熱望等을 造形化 할 수 있는 요인을 발견할 수 있는 것이다. 그러므로 본 연구에서는 조류의 여러 형상에서 느낄 수 있는 다양한 image들을 주관적인 시각의 각도에 따라서 象徵의 의미를 내포한 작품을 제작하는데 그 목적을 두고, 이를 조형화하기 위하여 硏究 內容은 우선적으로 조류의 飛上에 관한 生物學的 特性을 살펴 보았으며, 鳥類의 事實的 묘사가 아닌 象徵성을 내포한 도자 조형의 제작을 위해서 鳥類의 宗敎的, 神話的, 一般的 象徵으로 구분하여 각종 문헌을 통해 조사, 考察하였으며, 이미 先行 製作된 造形 藝術에서 作品들의 例를 통하여 그 造形性을 硏究하므로써 理論的 內容을 提示하였다. 作品 製作은 어느 特定한 鳥類가 내포한 象徵을 造形化 하기 보다는 一般的으로 실제적인 鳥類의 여러 형상속에서 주관적인 시각을 통하여 느껴지는 象徵的인 이미지들을 作品에 表現하고자 하였으며, 製作方法으로는 석고형을 이용한 주입 성형과 압축 성형을 선택하여 그 형태에 따라서 적절하게 이용하였다. 이와 같이 本 硏究者는 鳥類의 形象을 통한 象徵性 表現 硏究를 통하여 事物의 根本 原理를 꿰뚫어 볼 수 있는 認識의 전환점을 경험함과 동시에 硏究者 自身의 內面世界를 具體化하여 좀 더 새로운 도자 藝術의 創作을 모색하는 계기가 되었다.;Nature has become an object of the endless artistic creation of the artists, chiefly due to her abundant source that has no limit, no polarity, that cannot be told, that cannot be named, and that becomes the gate to all mystery. That is, nature becomes an object of man's yearning for, and, at the same time, becomes the basis on which man is to change his innermost spiritual emotion into symbol and art. Symbol is a vehicle for man to represent his moral or spiritual things upon natural images or properties, and becomes an important expressional principle in art not merely superficial discription of nature but as to be accessed up to the substantial principles of her internal power and structure. Among the natural creations of ten thousand things, the birds have become an object of man's longing for from the beginning of the world by such characters of theirs as floating in the air, flying and living over all things, and have been dealt with strong symbolism through overall human lives like art, religion, myth, literature and so on. Like this, some elements which can pave a way by symbolism to give forms to man's emotional feeling, ideal, desire etc. that are experienced within the limited world not to be expressed in words can be found in the bird's flying characteristic that cannot be seen in other natural things. In this study, therefore, it was aimed to represent a variety of image that can be felt in the various shapes of birds according to the subjective view via works of symbolic meaningfulness. And, to form it, as the theoretical contents, biological characteristics of the birds' flying up was inquired primarily, to make ceramic works containing not a factual description of the birds but the symbolicity of them examined and investigated into every kind of literary subdividing it into the religions, mythological and general symbols of the birds, and the fornativity was studied through examples of !he works in the foregoing formative art. For the work making, it was tried not to form a symbol contained to any specific kind of bird but to express such symbolic images as to be felt generally via subjective view in the various shapes of actual birds. And, as for the making method, those of inducing moulding and pressing moulding which made use of the plaster mould were selected to be used adequately according to the forms. Like this, the study of expression of symbolicity via the symbol of the bird contributed to an experience of a turning point in consciousness at which the basic via the symbol of the bird contributed to an experience of a turning point in consciousness at which the basic principle of objects could be sean through, and has become a momentum to grope for a creation of newer ceramic art by concretizing the inner world of the student's own.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅷ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 動機 및 目的 = 1 B. 硏究의 內容 및 方法 = 2 Ⅱ. 理論的 背景 = 4 A. 烏類의 生物學的 特徵 = 4 B. 烏類의 象徵的 分類 考察 = 8 1. 宗敎的 象徵의 意味 = 8 2. 神話的 象徵의 意味 = 15 3. 一般的 象徵의 意味 = 21 C. 造形 藝術에서 의 烏類表現 考察 = 28 Ⅲ. 作品 製作 및 解析 = 37 A. 디자인 計劃 = 37 B. 作品 製作 過程 = 45 C. 作品解析 = 50 Ⅳ. 結論 = 70 參考文獻 = 72 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8251485 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject조류-
dc.subjectImage-
dc.subject도자조형-
dc.subject이미지-
dc.title조류의 Image를 통한 도자조형 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study in Ceramics based on the Bird's Image-
dc.format.pageix, 76 p. : 도판.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE