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백화점 디스플레이에 있어서 動態展示(MOVING DISPLAY)활용에 관한 연구

Title
백화점 디스플레이에 있어서 動態展示(MOVING DISPLAY)활용에 관한 연구
Other Titles
(A) Study In Application Of The Method And Process Of Moving Display To The Department Store Exhibition
Authors
이유숙
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
백화점디스플레이동태전시moving display실내디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
국내 소비자들의 의식이 향상되고 욕구가 다양화 개성화되며, 그들의 라이프 스타일(LIFE STYLE)이 급속히 변화됨에 따라 기업의 경영이나 판매촉진의 면에서 디스플레이(DISPLAY)가 중요한 위치로 부각되었다. 또한 상품의 만성적인 공급과잉과 선택할 수 있는 매물의 폭이 넓어짐으로 인해 보다 올바른 소비형태를 촉진하기 위한 디스플레이의 새로운 변화가 요구되어지고 있다. 따라서 상품의 단순한 진열보다는 소비자의 생활태도, 기호, 구매심리에 입각한 상품의 연출방법과 그 효과에 역점을 두게 되었다. 원래 디스플레이란 하나의 판매연출로서 상품의 판매촉진을 목표로 진열이나 장치, 장식의 영역을 넘어서 고객의 구매심리를 충동하여 매출로 유도시키는 것이다. 이러한 시점에서 볼 때 미래의 소비형태에 대응할 수 있는 효율적인 디스플레이 방법론이 절실히 요구되어진다. 본 연구는 이러한 현실의 대응책으로 백화점 디스플레이에 동태전시(MOVING DISPLAY) 활용을 효과적으로 연출하기 위한 이벤트성 패션쇼를 도입한다. 백화점 디스플레이의 동태전시 활용방향은 다음과 같이 요약된다. 첫째,『문화적 측면, 상업적 측면, 심리적 측면』이라는 기본틀 안에서 연구 목적 및 범위를 정하고 방법을 기술하였다. 둘째, 백화점 디스플레이에 전반적인 특성과 전략적인 측면에서 V.M.D.(VISUAL MERCHANDISING)이론을 고찰하고 백화점 이미지를 높이고 그에 따른 판매중진의 효과를 가져 올 수 있는 다양한 방법을 모색하였다. 셋째, 백화점 디스플레이의 기준이 되는 결정요인들은 - 상업시각연출 측면을 고려하여 환경개선을 시도하였다. - 기업측면에서는 이윤 극대화를 위해 백화점 이미지 전달과 고객 유치가 절대 필요하였으므로 그러한 맥락에서 디자인 기준을 종합 분석하였다. - 공간연출 측면에서는 정적인 이미지에서 동적인 이미지로 시간성 있는 디자인으로 활기차며 설득력 있는 전개에 주력하였다. 앞선 기준에 입각하여 디스플레이에 있어서 동태전시 활용에 관한 연구와 백화점 디스플레이 문제점을 조사 연구하였으며 조사 연구한 내용들과 이론적 배경을 바탕으로 종합된 최적의 디자인 안을 제시하였다. 이를 통해 MOVING DISPLAY 활용의 개념적 혁신을 가져오는 이벤트성 패션쇼를 백화점 디스플레이에 도입함으로써 백화점의 설득력 있는 이미지와 차별화 된 판매전략을 통해 고객의 유도를 가져오며 환경체계에 질적 가치를 향상시킨다.;As the domestic consumers' senses improved and their appetites are diversified and individualized and their life styles change rapidly, the conception of display was highlighted to the signiflocant position in the side of the management and sales promotion of the enterprise. Also, caused by the chronic oversupply in the commodities and the enlargement of the range for choices in the articles for sale, a new change in display is required. Accordingly, the focus was gradually concentrated to the production method and the effect of commodities based on the consumers' life style, taste and the mind for purchase rather than a simple display in commodities. Naturally, the display is sales production and to stimulate the mind for purchase of consumers and to draw it to a sales targeting the sales promotion beyond display, installation and decoration. From the standpoint of that a theory for the effective display method being able to face with the future consuming style is intensely required. This study introduce fashion show of event for effective production of the moving display in department store as counter measure against such a reality. The direction for application of the moving display in department store is summarized as follows. Firstly, in the basic frame of cultural, commercial and psychological side, I established the aim and range of this study and described the method. Secondly, in general features of display in department store and the strategical side I consider the theory of Visual Merchandising and pursued the diverse method which can draw the escalation is the image of department store and the effect of sales improvement followed by i t. Thirdly, for the desisive factors to be a standard of the display in department store, - considering the side of production for commercial vision, I tried the environmental improvement. - in the side of enterprise, I synthesized and analyzed a standard of design because for the maximization of profits I felt intensely a necessity for conveyance of the image of the department store and inducement of the consumers. - in the side of space production, I concentrated on the active and persuasive development with the design of time from the static image to the dynamic image. Based on the above standards I investigated and studied on the problem in display of department store about the application of the moving display, and on the basis of the study and theoretic background, I presented the optimum synthesized idea in design. By introducing the fashion show of event which can draw a conceptual innovation in application of the moving display of the inducement of customers and the improvement of qualitative value in the environmental system through the persuasive image and discriminated sales strategy.
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