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陶彫의 造形的 意義에 관한 考察

Title
陶彫의 造形的 意義에 관한 考察
Other Titles
(A) Study of Ceramic Sculpture Art
Authors
金美子
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
도조조형도자예술오브제
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
陶藝는 1950년도 초기 이후로 전 세계를 통해 않은 새로운 材料의 發見과 기술 축적에 의해서 열광적으로 자극되어 놀랄만한 擴張을 해 왔다. 이는 「흙」이라는 物質을 材料로 하는 陶磁藝術이 오브제의 등장으로 現代 美術의 흐름 속에서 發言할 수 있게 되었다는 狀況을 意味하고 있는 것이다. 陶磁藝術은 體系的 지식과 技巧的 熱練性에 의해서 創造性이 발휘된 分野라 할 수 있다. 이러한 陶藝의 限界性은 도예가들의 挑戰에 따라 점점 정복되어 가고 있으며 陶와 彫의 새로운 接近은 전 세계를 흥분시키고 있으며 劃期的인 Idea와 新鮮함과 生命力있는 作品의 出現을 보았다. 이는 粘土가 새로운 造形을 통하여 기쁨과 즐거움을 주었음은 물론 생각을 자극하는 意味있는 오브제로서 존재할 수 있다는 것으로 空間 視覺的 충족을 낳았다. 이러한 陶彫의 形態들은 크거나 작거나,裝飾的이거나 機能的이거나 간에 인간의 필요나 감각에 상응하는 精神的 肉體的 産物이다. 그러므로 본 연구에서는 근래의 새로운 경향을 보여주고 있는 陶彫 藝術의 本性과 意義를 이해해 보려는 시도에서 다음과 같은 내용으로 전개하였다. 제2장에서는 흙이라는 같은 材料에서 두가지 분야의 개념으로서 분리되어 온 陶磁器와 彫塑가 가지고 있는 변화와 특성을 고찰하기로 하였고, 제3장에서는 陶磁器 彫塑의 새로운 造形 의식으로 만남의 과정을 고찰하기 위하여 근대 미술 사조의 흐름에 따른 영향을 고찰하였다. 제4장에는 陶彫의 만남에 따른 造形 活動의 意義를 고찰하고자 해외 여러 작가들의 工房 活動 및 우리나라의 陶彫 活動에 관한 資料를 수집하고 그 내용을 요약 언급하였다. 제5장에서는 도조가 현대 造形에서 차지하고 있는 位置와 방향에 대하여 우리나라의 도조 활동에 기점을 두고 전개하였다. 이상의 本論에서 제기된 내용을 종합하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 20세기 Objet예술의 登場은 미술 영역에 급진적이고 획기적인 파급효과를 주었으며 오브제의 의미변천과 機能의 확대화 현상은 현대 공예에 밀착되어 변모된 物體槪念의 造形 形式을 싹트게 하였다. 이러한 영향 아래 陶와 彫의 結合으로 나타만 陶彫의 出現은 Herbort-Read가 언급한 두가지 기능을 복합적으로 포함하고 있다. 즉 실질적 필요를 충족시키는 전통적 도자의 用的 기능과 더불어 물질적인 형태로써 精神的 知覺을 실현하는 理念的 기능을 동시에 추구하므로써 도조는 造形의 創造 可能性을 무수히 지니고 있음을 발견하게 되었다. 또한 現代의 무질서한 공간은 새로운 장식을 필요로 하였으며 그에 부응하여 陶彫가 조형적인 방향으로써 환경으로 나와 視覺的 造形 言語를 창출하게 되어 예술적 발언을 할 수 있게 되었다.;Since the early 1950s, a great progress has been made in the field of the ceramic sculptural art thanks to the discovery of new materials and technical accumulation of sculpturing stimulated all over the world enthusiastically. This signifies that the ceramic sculptural art which is depending on clay for its means of expression comes to have a say in the modern art through earning a recognition as a objet. The seramic sculptural art can be said to be able to exercise its original sphere by means of systematic knowledge and technical skill. Such a limitation in the ceramic sculptural art is getting overcome within the continuous efforts by the ceramic sculptor to combine ceramic technique with sculptural art and all the world get excited greatly over the epochmaking ceramic sculpture works which is full of life, freshness and of new idea. With this it means that the clay can give the spatial and visual satisfaction by affording men a great delight and pleasure through its new sculptural technique as well as can exist as a significant objet to form a art conception. The ceramic sculpture forms are the mental and physical products corresponding to the human needs or sense whether they are large or small as well as ornamental or functional. Therefore, this studios aim at stating the following theory with the view of trying to understand the true nature and the significance of the ceramic sculptural art showing a new tendancy of late. In chapter Ⅱ, the consideration was given to the transition and the specific characters of the ceramics and the sculpture worded in two terminology even though they employ the same material of clay. In chapter Ⅲ, the consideration was given to the influence by the current tendency of the modern art in research of a new approaching process of the ceramic and the sculpture. In chapter Ⅳ, priority was given to collect the data about the ceramic sculptural activities of the foreign and domestic sculptor to summarize them in order to find out the significance of the formative art relating to the ceramic sculptural art. In chapter Ⅴ, I will conclude by giving another opinion of my own on the direction and position which the ceramic sculptural arts hold in the fields of the modern formative art with my research results stressed on the ceramic sculptural activities in our country. The following conclusion has been obtained through summarizing results of our study which are presented in the above. The appearance of objet art made in 20th century has given very radical and remakable effect on the art in general producing new formative style of the material substances in close line with development of modern art crafts due to broadened extent of significance and function of objet. In the mean time these changes have influenced on combination of ceramics and sculptures which involved complex of both kinds of function of traditional purposes of ceramics to meet the practical needs and of realization of idealistic and spiritual perception of form of materials. Thus it has been known that the combination of ceramics and sculptures carry the potentiality for creation of diversed forms of art. Now the haotic space of present time requires new decoration to fill the space. The answer against these requirements has been the ceramics and sculptures combined to express visual formation and language to appeal artistic environment.
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