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효과적인 광고 표현을 위한 시각차별화 수단으로써의 비쥬얼쇼크에 관한 연구

Title
효과적인 광고 표현을 위한 시각차별화 수단으로써의 비쥬얼쇼크에 관한 연구
Other Titles
Visual shock Which is a tool of Visual distinction for effective advertising presentations
Authors
박홍주
Issue Date
1986
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
광고표현시각차별화비쥬얼쇼크소비자
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 "효과적인 광고 표현을 위한 시각차별화 수단으로써의 비쥬얼쇼크에 관한 연구"이다. 한국에 있어 산업근대화는 기간산업 못지 않게 소비재 생산의 확대를 가져왔고, 이에 의한 모든 상품들의 활발한 유통을 위해 광고산업 또한 현저히 성장한 것은 주목할 일이다. 그러나 전반적인 광고 산업의 성장에 비해 광고디자인이 문제시되고 그 중요성이 인식되어지기 시작한 것은 그리 오래된 일이 아니다. 광고의 인쇄매차 이용도가 높아짐에 따라 광고디자인의 연구에 눈을 돌리게되고, 범람하는 광고의 시각차별화 수단으로서의 새로운 시각언어의 개발이 시급하게 요구되고있는 실정이다. 광고는 이제 현대인의 생활 깊숙이 침투하여 보다 적극적인 커뮤니케이션의 역할을 수행하고 있다. 짧은 시간, 한정된 지면에 함축된 메시지를 효과적으로 전달하기 위해서 비쥬얼쇼크에 관한 연구는 충분히 합목적성을 부여 할 수 있다고 본다. 광고는 사진, 일러스트레이션에 의한 비쥬얼 언어와 헤드라인, 카피 등에 의한 문자언어로 크게 나눌 수 있으며, 소비자를 설득시키고 구매 행위에 이를 수 있도록 하는데 그 의의를 둔다고 하겠다. 광고는 이와 같이 각기 다른 특성을 갖는 언어끼리 조화되어 하나의 장(field)를 형성하는데 광고의 차별화를 위한 수단으로서는 비쥬얼언어가 우선적이다. 따라서 본 논문에서는 강한 시각성을 내포하고 있는 비쥬얼쇼크를 효과적인 광고표현을 위한 시각차별화 수단으로 보고, 인간의 시지각 특성과 비쥬얼쇼크의 관계를 살피고, 시각화와 레이아웃에 관한 문제 그리고 제품의 특성면에서 본 비쥬얼쇼크적 표현방법을 통해 광고 표현에 있어서 비쥬얼쇼크의 방향을 제시해 보았다.;This is a study of visual shock which is a tool of visual distinction for effective advertising presentations. Industrial developments in Korea has brought increse of consumptional products, by this reason, we are interested in the advertising industry for the purpose of booming currents. But comparing with the development of general advertising industry, it is not so long that understanding of advertising design has become importment problem. According as the usefulness of advertisement in print media is growing, we are concerned of the study of advertising effects. Now the visualized expression is required without a moment delay because of the point of discrimination about too many advertisements. Advertising design has a role of positive communication which is passed into the life of modern man deeply. So for the effective and impactive communication in the short time and on the limit space against implicative message, the study of visual discrimination in advertising express ion has common purpose contacting floody advertising prints everyday. Advertising print is composed of visual language and vowel which is specialized with headline, bodycopy, etc. It has a purpose of pursuading and being act for purchasing to the consumer. Also advertising presentations give total visual shock with specialized many characters. We notice that visual shock is considered apart from visual scandal which only gives visual interesting. Therefore this thesis try to seek physical basic elements that cause visual shock and circumstancial elements is influenced visual shock how to stand face to face elastically. To the conclusion, propose effective methods and being derived problems of the visual shock expressions.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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