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대상형태의 추상적 표현

Title
대상형태의 추상적 표현
Other Titles
(An) Approach to the Pursuit of New Beauty
Authors
김영아
Issue Date
1983
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
대상형태추상염색디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
As artists intend to increase their concerns for basic factors of the visual expression, modern art is being more abstract beyond natural expression At the entrance of 20C, there came abstract idea that construct real idea or new reality of form, and would express essenial form to overcome natural abstractionization of cubism. The purpose of this study is to reconstruct form is new plastic space based on these tendencies. There brought several conclusions resulted from considering theoretic understanding of space, analysing of spacial consciousness, and from creating products to persue the content, format, visual effect of factors throught structering of production. These are as follows; First, the artistic value of plastic arts dosen't depend on the subject that artist select, but the method of creative expression on the reality according to the basic visual law. Second, for the constructing of plastic beauty, must premise the correct understanding of the role, means, expressive ability of line. And this is more necessary for the abstructionization to persue reality through the formative art that is within line and plane them concerete picture. Third, There are indispensible relations with Line that construct two-dimensional face and plane. The reasons are the facts that form is made from Line, and the relations between form and form is given some means to harmonize visually. According to these conclusions, I concern the state about the mutual relationships of vanishing and continuously changing universal of all natural things, and persue how can express those changeable state on picture. In addition to this, I would Like to study more and establishment of non-material picture, making profound that picture expression of structure and timeness, problems of method-logy And from the advanced point of view, I would concern the world of art that is able to return to society as studying industrial characteristics comprising in batik in future through this production, though this is the visual expression by batik;현대의 미술은 점차로 자연적인 표현을 떠나 시각적 표현의 기본요소에 대한 관심이 높아져 가면서 추상화 되어가고 있다. 19 C말에 들어와 「입체주의」의 자연의 추상화가 극한에 다달아 실제적인 이념이나 새로운 조형미를 추구하여 보다 본질적인 형상을 표현하려는 신조형주의가 나타났다. 본 연구는 이러한 현대의 흐름에 따라 신조형주의의 조형을 바탕으로 외계의 대상을 단지 단순하게 표현하는 표현 방법에서 벗어나 보다 객관적이며 순수한 조형공간을 선, 면, 형 등의 시각요소를 사용하여 구성하려는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적에 따른 작품제작을 위하여 이론적으로 우선, 일반적인 조형적 공간성의 이해를 위하여 문헌을 통해 고찰하였으며, 다음으로 「구성주의」와 새로운 리얼리티의 조형이념, 신조형주의의 표현에 관하여 연구하여 보았다. 이러한 이론을 통하여 6개의 작품을 제작하는 과정에서 다음과 같은 요인을 추축하게 됨으로서 연구자의 작품세계를 구축하는데 도움이 되었다고 본다. 첫째 ; 조형예술의 예술적 가치란 작가가 선택한 대상, 주제에 있는 것이 아니라는 것을 더욱 확인하게 되었고 더불어 미술은 감정의 표현에 앞서 恩考이며 그 자체가 의식에 뒷받침되어야 한다. 둘째 ; 조형공간을 구성 즉 결정하기 위하여는 화면을 형성하는 선 면, 형 등 요소의 역할과 의미, 표현성에 대하여 올바른 이해를 전제로 하여야 하며, 2차원적인 평면을 구성함에 있어서는 이러한 요소의 상관관계를 시각적으로 결합하여 의미를 부여하여야 한다. 세째 ; 납염으로서 재료 선택에 문제점이 있다면. 질서있고 선명한 선과 면을 위하여는 연구자가 선택한 올이 굵은 면 보다 섬유의 올이 곱고 짜임새 있는 Silk종류가 효과적이며, 염색의 발색되는 효과도 면보다 Silk종류가 좋다. 이러한 결론에 따라 본인은 특정한 대상이 아닌 사라지고 변화하는 우주의 모든 형상의 가변적인 상관관계에 관심을 갖고 구성을 통한 공간결정과 더불어 폭 넓은 기법을 연구하고자 하며 납염이 가지고 있는 산업적인 특성을 연구하여 사회에 환원할 수 있는 산업화의 세계에도 관심을 갖고자 한다.
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디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
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