View : 586 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이명인-
dc.creator이명인-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000031029-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175620-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031029-
dc.description.abstract현대사회에서 디자인은 인간이 쓰는 도구와 환경은 물론 디자이너가 속한 사회가 그 자신까지도 형성할 수 있는 가장 강력한 수단이 되고 있다. 무늬디자인은 실생활에서 벽지, 포장지, 표지, 의류직물 등 다양하게 활용되고 있는 만큼 무늬 디자인의 창의적이고 효과적인 지도방법의 개발에 관한 연구는 필요하다. 본 연구에서는 평소 학생들의 연속무늬 디자인학습과정에서 포스터 물감으로 바탕색지와 도형을 채색할 때에 파생하는 시각효과의 훼손을 문제로 제기한다. 본 연구의 목적은 중학교 미술과 교육의 연속무늬디자인의 표현학습에서 지도방법의 개발과 그에 따른 학습효과를 검증하는데 있다. 본 연구의 방법은 서울시내 중학교 2학년 남·여학생 500명을 대상으로 실험반과 비실험반으로 나누어 실험반에는 바탕색지를 자유로 선택하게 하고 색지오려붙이기로 제작한 후 평가결과를 분석하였다. 또한 실험반 학생들에게 질문지를 통해 실험학습에 대한 의견을 물었다. 학습효과와 질문지를 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 학습효과 분석 성적평가에서 실험반이 비실험반보다 현저하게 성적이 높게 분포된 것으로 보아 실험학습의 효과가 크게 나타난 것을 실증하여 준다. 2. 질문지 분석 포스터 물감 채색 대신 색지오려붙이기로 제작한 결과, 색상의 균일한 효과와 동일한 도형의 반복효과가 있었다는 반응이 높은 것으로 보아 본 실험학습 방법은 연속무늬의 표현효과를 향상시켰음을 알 수 있다. 이와 같이 중학교 미술교육에서 지도방법의 개발과 학습효과에 대한 실증적인 자료가 제시되었다.;In the modern society, design is getting one of the strongest mean to reform the circumstance and tools that men use as well as the society that designer belongs and himself. The study to develop its creative and effective guidance is obviously needed because pattern design is used very variedly in designing wall-paper, wraping paper, cover page, and fabrics etc. In this study, visible damage problems of the students are presented, which are generally derived from coloring color paper and diagram with poster color in the exercise course of repeated pattern design. The purpose of this study is to verify the education effectiveness and guidance in expression exercise of repeated pattern design in the middle school. In this study, 500 second-grade students in the middle school in Seoul were participated, and they were divided into two groups, test group and non-test group. Test group was advised to select color paper freely and to do papier-colle with it and its result was analyzed. And besides, the opinions about test were inquired to test group through questionnaire, collected and analyzed. The analyzed results of test and questionnaire are as follows. 1. Test Analysis The fact that the marks of students in test group are distributed remarkably more than those in non-test group, verifies that effectiveness of exercise course was reflected very much. 2. Questionnaire Analysis In accordance with doing papier-colle instead of poster coloring, questionnaire says that there is a lot of even- coloring effectiveness and regular duplication effectiveness of the same diagram. Therefore we can see that this test brought us the improvement of visible image for repeated pattern design. Like the aboves, the demonstrated report on development of guidance and education effectiveness in art education of the middle school was proposed.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기와 연구의 필요 = 1 B. 연구의 목적 = 1 C. 연구의 내용 = 1 D. 연구의 방법 = 2 Ⅱ. 중학교 미술교육과 디자인 학습 = 16 A. 중학교 미술교육 = 16 B. 디자인 = 24 C. 연속무늬 학습 = 31 Ⅲ. 연속무늬와 학습효과 = 36 A. 학습효과 분석 = 36 B. 질문지 분석 = 37 Ⅳ. 결론 = 45 참고문헌 = 47 부록 = 49 ABSTRACT = 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5734302 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject디자인학습-
dc.subject연속무늬디자인-
dc.subject지도방법-
dc.subject미술교육-
dc.subject디자인교육-
dc.title디자인 학습에 있어서 지도방법 비교연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle연속무늬 디자인을 중심으로-
dc.title.translated(A) COMPARISON STUDY ON THE GUIDANCE OF DESIGN EDUCATION-
dc.format.pagevii, 64 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1991. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE