View : 696 Download: 0

Poster design의 지도방법에 관한 연구

Title
Poster design의 지도방법에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE TEACHING METHOD IN POSTER DESIGN : In the High School Art Class
Authors
변상희
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
Poster design지도방법고등학교미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In modern society, we have to renew the sense of communication and make sure of the sense of design. Therefore the effective education of design is needed from the level of middle or high school. The purpose of this study is to review and prove that the effect of education in poster design is in accord with the gui ding ways. In the preparation of this study, the models are 600 students in high school (first grade) and they are divided into 2 groups; one is test group and the other, non-test group Test group could choose the foundation color freely and was given the designed letters. After they finished their poster, their works were evaluated and analyzed. I also distributed the questionaire to test group in order to have their opinions The results of education effect and questionaire analysis are as follows; 1. Analysis of Education Effect In the grade evaluation, test group got the better grade than non-test group remarkably. In the view point evaluation, test group is much better than non-test group both foundation color and lettering. As a result, it is obvious that the education effect about test group is higher than non-test group. 2. Analysis of Questionaire For the free choice of foundation color, we can solve the problems which were caused in the way of hand paintings of the foundation color. (For example, stains on the foundations take much times etc...) Many of the students responded affirmatively on the use of designed letters. This is the proof of effective way of education in order to increase the poster expression degree. As the above study, the hypothesis that the education effect increases in accordance with the development of guiding ways is proved.;現代社會에서는 Communication에 대한 認識을 새롭게 하기 때문에 Design에 대한 Sense를 明晳하게 하여야 한다. 그러므로 中·高等學校課程에서부터 效果的인 Design學習이 必要하다. 本 硏究의 目的은 고등학교 미술교육에서 포스터 디자인 학습의 지도방법에 따른 학습효과를 檢證하는데 있다. 本 硏究의 方法은 서울시내 고등학교 1학년 600명을 대상으로 실험반, 비실험반으로 나누어 실험반에는 바탕색지를 자유로 선택하게 하고 植字本을 제공해 포스터를 제작하게 하여 평가한 후 그 결과를 분석하였다. 또한 실험반 학생들에게 질문지를 배포하여 실험학습에 대한 의견을 물었다. 학습효과와 질문지를 분석한 결과는 다음과 같다. 1 학습 효과 분석 성적평가에서 실험반이 비실험반보다 현저하게 높았고, 관점별 성적 비교에서도 바탕색과 문자 모두 실험반이 비실험반보다 높게 분포되어 실험학습의 효과가 크게 나타난 것을 實證하여 준다. 2. 질문지 분석 바탕색을 붓으로 칠하기 때문에 발생하는 얼룩이 지는 것, 깨끗하지 못한 것, 시간이 걸리는 것 등의 문제점이 바탕색지를 자유로 선택하게 함으로써 해소되었다. 植字本을 직접 이용한 결과 효과가 있었다는 反應이 높은 것으로 보아 植字本 자료를 제공한 실험수업방법은 포스터의 표현효과를 향상시켰음을 알 수 있다. 이와 같이 고등학교 미술교육에서 지도방법의 개발에 따라 학습효과가 향상되리라는 假說은 檢證되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE