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공공도서관 어린이 열람실의 실내 공간계획에 관한 연구

Title
공공도서관 어린이 열람실의 실내 공간계획에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY UPON INTERIOR ENVIRONMENT DESIGN FOR CHILDREN'S READING ROOMS IN PUBLIC LIBRARIES
Authors
장명숙
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
공공도서관어린이 열람실실내공간계획
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
도서관의 수와 시설은 한 나라의 문화 수준을 가름하는 척도라 할 수 있다. 인구 1천만명의 서울특별시의 공공도서관의 수는 16개로 인구수에 비해 너무나 적은 숫자이다. 그러나 최근에 들어서면서 공공 도서관 2개가 더 설립되고 새로 계획하는 아파트 단지 내에 도서관 계획을 함께 하는 등 도서관 건립을 위해 힘쓰고 있다. 지역봉사를 주로하는 공공도서관은 이전의 공부방이란 개념에서 탈피하여 레크레이션의 장으로, 전시회를 위한 공간으로, 시민의 공간으로 점차 변모하고 있고 시설면에서도 상당히 발전하고 있다. 그러나 공공도서관의 한부분인 어린이실은 인식의 부족으로 성인실의 축소판으로 간주하거나 비체계적으로 계획하는 경향이 있다. 어린이는 심리적, 물리적으로 완전히 성숙한 상태가아니고 발달되어 가는 과정이므로 어린 시절의 생활환경은 어린이의 인성형성에 커다란 영향을 미치게 된다. 그러므로 본 연구에서는 어린이실 계획을 물리적·심리적 필요를 충족시킬 수 있도록 현 공공도서관 어린이 열람실의 문제점을 찾아내어 개선 방안으로서 어린이 열람실 실내환경의 기본방향을 설정하여 보다 쾌적하고 매력적이고 기능적이며 심미적인 공간을 계획하고자 한다. 본 연구를 위해서 다음과 같은 과정에 의해서 전개 하고자 한다. 제 Ⅱ장에서는 도서관의 의의와 어린이실의 성격, 봉사형태에 대해 고찰하고 어린이의 교육환경으로서의 도서관과 어린이실의 환경을 이루는 요소 등에 대해 문헌조사로 고찰한다. 제 Ⅲ장에서는 현 도서관의 현황조사를 하여 문제점을 발견, 개선을 위한 방안을 제시한다. 제 Ⅳ장에서는 어린이 열람실의 특성을 고려하여 쾌적한 환경 조성을 위한 평면계획 및 환경요소에 관해 디자인 계획을 제시한다. 위와 같은 과정을 통하여 어린이열람실계획을 위하여 고려해야 할 점은 다음과 같다. 1. 어린이실은 계획할 때 주변환경과의 연계성과 어린이들의 접근이 용이하고 안전한 곳으로 어린이실을 계획한다. 2. 어린이의 활발한 활동을 위해 1인당 면적을 2.18㎡로 한다. 3. 공간의 기능성과 독서의 효율성을 높이기 위해 개가식으로 하고 유아와 국민학생 공간을 분리하고 유아 공간에는 부모공간도 함께 마련 한다. 4. 레크레이션을 위한 특별공간을 만들어 집회, 연극, 이야기회 등의 성격에 따라 가변성 있게 구성한다. 5. 공간의 융통성을 위해 이동식 판넬을 설치하여 필요에 따라 공간을 재배치 할 수 있도록 한다. 6. 어린이들의 독서 효과를 높이고 심리적으로 안정감을 주기 위해 환경 요소인 채광, 조명, 소음, 실내온도, 환기, 통풍, 색채, 위생시설, 열람가구 등에 대해 고려하여야 한다. 이상의 사항을 이론적 근거로 하여 보편적이고 획일적이었던 어린이 열람실 실내환경을 어린이를 위한 시설로서 어린이의 성장발달 단계에 맞게 매력적이고 흥미로우면서 안정되고 편안한 공간으로 디자인하여 작품으로 제시한다.;As the extent to be called an age of the tide of, information our modern society of today produces every kinds of numerous informations and literatures on its firm ground of scientific technological advancement. And one of the media for our learning informations pressed is the library. Indeed, levels of the culture or social enlightenment of any country are to judged by her scales or qualities of holding number and facilities of the library. In parallel with this demand, there has been in our society increasing understandings of the building up of public libraries for community residents, and in fact many new libraries are maintaining good facilities. Unfortunately, however, their reading rooms for children have been in the trend to be regarded as a kind of curtailed formats from those for adults, and also been planned unsystematically in want of becoming recognitions. Considering that children are in many respects at the state of less-developed and on the progress of development, we can say that living environments of early children greatly effect upon their proeessesofpersonatityformation. Therefore, in this viewpoint, this study was aimed to provide some ways for improvement, focusing on the solutions of the problems which are finded out throughout current public libraries, especially at the aspect of children's room conditions, that is, in order to fulfill children's physical and psychological need, and further to make basic creterior for appropriate interior design which will be so planned as to endow to us a very fair idea of the children's library, namely, that of fresh, attractive, functional and aesthetical surroundings. And through each chapters of research process, following contents are unfolded: That is, in chapter Ⅱ, a series of understanding processes for the meaning of library, features of the children room, serving forms, as well as those of literary investigations on the library as an educational environment, and the elements constituting the surroundings of children rooms are included in detail. And the ways for improvement of the problems extracted through the present condition examinations of current libraries are presented in the chapter of Ⅲ. Then again recommendable design programs are provided in chapter Ⅳ related to the plane plans and surrounding elements for fair environmental composition, considering characteristic requirements for children reading rooms. Consequently, as the result of the above mentioned process of consults, following recommendations were abstracted: 1. Reading rooms for children should be so planned for children as to be easy to access as well as to be correlate with surrounding environments. 2. For sufficient area for activity, to provide 2.18㎡ of space per a person is recommendable. 3. Considering the functions of space and the efficiency of reading, to form the structure as the way of the opened, to separate the spaces individually between young children and primary school students and to have the area for young children have the area for parents etc. should be taken into consideration. 4. For recreation should be afforded a special area, which will be constituted changeably according to the immediate needs like meetings, drama activities and talking congregations. 5. For the variablity of space we also has to have movable, pannels equipped, which will be made use of for rearange-ment of space according to its needs. 6. Again for the efficiency of reading and afeeling of psychological stability such factors should be taken into consideration as the environmental elements like lighting, illumination, noise, indoor temperature, ventilation, colors, sanitary facilli-ties and catalog arrangements etc. Upon the theoretical basis of the forementioned, I have made, concrete work os improvement. These applications as outcomes of this study was designed so as to be superior in many respects - interesting, embracing and convinient - to those of past normal strict designs and as to contribute more successfully to children's stages of growth and development.
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