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STORE-IMAGE 표현을 위한 DISPLAY

Title
STORE-IMAGE 표현을 위한 DISPLAY
Other Titles
STUDY OF THE DISPLAY FOR STORE-IMAGE EXPRESSION : On the basis of Show Window Design
Authors
장지희
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
Store-imagedisplayshow windowdesign실내디자인상점
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
It is true that, for the past ages of less-materials, it had been good enough for commercial stores merely to arrange their goods around the window. Modern society, however, demands that high techniques should be given to the work of value-endowment to the goods because they are perceiving the goods as informations. Moreover, when considering expected hard competitions of the future among the increasing trend of same kind businesses and different stores, to build up some unique images for their individual stores is essentially required of for the their own differentiation. Indeed, if you want to have your display most strongly appeal to your customers, you should first express your unique images concretly and clearly. For thor the feeling of fresh-finding or being impressed is generated and a wide belt of mental consensus is formed, then again strong messages are addressed, there the noblest customers are enlisted in the activity of purchasing. From this standpoint, this study mainly focused on the display window which might be called a first impression of a store, and also on its visual expression, through which images of the store would be represented. And for the becoming defining of the measures and categories of this work, I have inquired into various aspects of theoretical backgrounds for the images of stores, and henceforth analyzed present conditions through a research process with questionnaire tests upon the basis of the contents from the theories. And consequently, some issues were abstracted from the cases, just like as below: (1) Displayment which is chiefly dependent upon the goods (2) Complexity in its meaning (3) Exaggerated advertisement (4) Imitative nature (5) Non-effective decoration (6) And financial problems etc. Therefore, as a general program to dissolve such problems and to make improvement of store-images, I have paid the required works of display, making use of such fitting ideas a I had, especially related to the effective interior space-designs, various emergences in mind and decorations as well as searonal variations.;과거의 물적 결핍시대에는 상품을 그대로 나열하는 것만으로 충분했다. 그러나 현대에 와서는 상품을 정보로써 받아들이는 시대인 까닭에 상품의 가치부여에 고도의 기술이 요구된다. 더구나 앞으로의 추세인 동업종, 타상점과의 치열한 경쟁을 고려해 볼 때, 각 매장의 차별화를 꾀하여 고유한 이미지의 확립이 절실히 요구된다. 고객에게 강한 인상을 줄 수 있는 디스플레이는 우선 상점의 이미지를 명확하게 표현하는 것이다. 신선한 발견과 감동을 유도하고 정신적인 공감대를 형성하여 강한 메세지를 전달할 수 있는 디스플레이만이 상점 이미지 표현을 할 수 있다고 하겠다. 상점의 이미지를 표현하는 요소에는 간판, 쇼 윈도우, 색채, 조명, 진열방법, 마감재료 등 건축계획적인 요소와 마크, 포장지, 쇼핑백, 광고 운송차 등 고객과 접하는 모든 것이 포함된다. 본 연구에서는 상점의 첫인상이며 상품의 내용과 상점 이미지를 농축, 표현하는 장인, 쇼 윈도우에 있어서의 시각적 표현과 이미지 연출 효과에 대하여 분석하였다. 연구의 방법과 범위는 상점 이미지에 관한 이론적 배경을 고찰하고 이론적인 내용과 설문조사를 기초로 하여 현황을 분석하고 문제점을 추출하였다. 쇼 윈도우 디스플레이의 사례에서 나타난 문제점은 다음과 같다. (1) 상품위주의 진열 (2) 의미의 복잡성 (3) 과장된 광고 (4) 모방성 (5) 비효과적인 소품 (6) 경제적인 문제 위의 문제점을 개선하고 더 나아가 상점 이미지 향상을 위한 종합계획의 일례로써 안경점의 이상적 디자인을 구상하여 효율적인 내부공간과 다양한 발상과 소품을 이용한 계절별 쇼 윈도우 디스플레이를 전개하고, 그 디자인의 접근방법, 전개과정에 따른 결과를 검토하였다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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