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陶壁을 通한 바다의 이미지 表現

Title
陶壁을 通한 바다의 이미지 表現
Other Titles
(A) STUDY ON THE EXPRESSION OF SEA IMAGE BY THE CERAMIC WALL : IN THE POINT OF INLAYING TECHNIQUES
Authors
朴庚雨
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
도벽상감기법바다이미지
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
In the modern art, the various patterns of expression exist together with the ideas of artists. Under this situation, the modern artists considered the expression of individuality to be important and for the more intensive expressions of themeselves, the studies on the techniques and improvements of materials are necessarily established. And therefore, the formative experiments produced the new visual conception and the various visual researchs and the studies on the effects of expressive methods gave images the distinguished figures. The realm of ceramic art which use clay as materials is closed up now as the objects of new different visual modulings except the functions as vessels and this is the try to expand the area of expressions. This study agree to this tendency and the inlaid ceramic wall manufactured as a try of new expression and its basis is the persuing the new design experienced the traditional beauty and merits. In this point of view, first of all, art significances for the ceramic walls are to be searched with examination of the motives and the roles of activated production of ceramic walls. The characters and beauty senses of inlaying technique are researched underlining the kinds and formative characters and damascening patterns of inlaying template of Koryo celadon with the investingation of examples of already made inlaying template of celadon in Koryo times. In the manufacturing the picturesque and abstract expression is tried by the subject of image of sea breaking from the realistic and designed damascening patterns like the Koryo celadon the the real sea image having been expressed in the liturature, picture, and industrial arts was made foundamental to the setting up the sea image in the production of work. In the manufacturing, considering that the template is important, pressing formation using gypsum template and inserted clay ormament were used to reduce damages and it was changed after the spinning formation of templates and combustion of expression methods. For the sea image using the inlaying technique, appropriate color combination of blue, light blue, green-blue, green, brown and red colors was made. The formative combustion was carried out divided into oxidation and reduction for the color of template appropriated to the sense of inlaying pattern.;現代의 藝術은 作家의 理念에 따라 多樣한 表現樣式이 共存하고 있다. 이러한 상황에서 現代美術은 自己意識과 個性의 表現을 중시하며 보다 더 강한 자기자신의 表現을 위해 새로운 素材의 開發과 技法에의 硏究가 필연적으로 이루어 지게 되었다. 그리하여 造形的 實驗은 視覺에 對한 새로운 認識을 부여하고 여러가지 視覺的 探究와 表現手段의 效果에 對한 硏究로 자신의 이미지를 形象化하였다. 흙을 材料로 하는 陶藝의 領域은 특히 現代에 와서 用器的 機能 이외에 여러가지 새로운 視覺造形의 對象으로 부각되고 있으며 이것은 表現世界 擴大의 試圖이다. 本 硏究에서도 이러한 추세에 부응하여 새로운 表現의 시도로서 象嵌 陶壁을 製作하게 되었으며 그 根本은 傳統의 아름다움과 장점을 체득하여 새로운 디자인을 追究하고 자 하는것이다. 이러한 觀點에서 먼저 陶壁이 활성화 되어진 動機와 役割을 살펴보면서 陶壁이 갖는 美的 意義를 알아보고자 하였고, 이미 高麗時代 製作되어진 靑磁象嵌陶板의 예를 조사하여 靑磁象嵌陶板의 種類와 紋樣의 造形的 特性, 施紋形式등에 역점을 두고 象嵌技法의 特徵과 美感을 探究하여 硏究의 理論的 背景으로 하였다. 象嵌技法을 活用한 陶壁製作에서 高麗時代 靑磁 象嵌陶板과 같이 寫實的이고 圖案化 되어진 旅紋形式에서 탈피하여 바다의 이미지를 素材로 繪畵的이고 抽象的인 表現을 시도하였고 文學, 繪畵, 工藝등에서 表現되어진 바다의 實像을 通해 바다의 이미지 설정에 기본이 되게 하여 作品製作에 임하였다. 製作에 있어 陶板이 主가됨을 고려하여 파손을 감소시키고자 석고型을 利用한 加壓成形과 泥粧主入成形을 사용하였으며 물레成形에서 나올 수 있는 形態를 위해 물레성형 한 후 변형시켜 주었다. 粘土의 選擇은 陶板의 形態와 表現方法 燒成에 따라 含鐵粘土 白磁粘土를 적절히 사용하였다. 象嵌技法을 이용한 바다의 이미지 表現을 위하여 靑色, 明靑色, 靑綠色, 黃色, 紅色등의 陶藝用 顔料를 사용하여 바다의 表現에 적합한 色構成을 하였다. 燒成에서는 陶板에 施紋되어진 紋樣의 분위기에 적절한 陶板色相을 위해 酸化와 還元으로 구분지어 燒成하였다.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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