View : 16 Download: 0

Jules Perrot의 연구

Title
Jules Perrot의 연구
Other Titles
(A) Study of Jules Perrot
Authors
車貞媛
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
Jules Perrot안무 성향낭만주의 발레남자 무용수안무가연출가발레사발레
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 Jules Perrot에 관한 연구 논문이다. Perrot는 낭만주의 발레의 유일한 남자무용수, 독창적인 안무가, 그리고 탁월한 연출가로서 발레사에 빛나는 업적을 남겼다. 그러나 유감스럽게도 그의 생애, 예술, 그리고 그 예술의 의의와 중요성이 철저하게 연구, 규명되지 않았다. 따라서 이 논문의 목적은 아직까지 제대로 각광받지 못한 그의 위대한 예술과 그것의 현대적 의의를 재발견, 재평가하기 위한 것이다. 이런 목적을 달성하기 위해 논문을 크게 두 부분으로 나누었다. 첫 부분에서는 유럽의 예술 활동에 지대한 영향을 준 낭만주의의 생성 과정과 그 정의, 그리고 이 낭만주의가 발레의 주제와 테크닉에 엄청난 변화를 초래한 결과로 생긴 낭만주의 발레의 특징을 고찰해 보았다. 그리고 Perrot가 무용수, 안무가, 그리고 연출가가 되는데에 결정적인 역할을 했던 세 사람 Charles Mazurier, Auguste Vestries와 Victor Hugo를 살펴보았다. 두 번째 부분에서는 Perrot의 생애, 여자무용수만이 선호되던 시대에 남자무용수로서의 위대한 성공과 유럽의 여러 도시에서 무용수로서 명성을 떨친 빛나는 활동을 기술했다. Giselle, Esmeralda, 그리고 Pas de Quatre의 안무배경과 그 내용 그리고 초연의 격찬을 소개했다. 민주주의의 투철한 신봉자였던 Perrot는 London의 Her Majesty's극장의 안무가로서 무용을 즐겁고 환상적인 divertissment으로부터 인간 존재의 근본적인 사상과 감정을 전달하기 위한 이야기를 전개하는 무용으로 탈바꿈시켰다. 이런 무용을 만들기 위해 그는 Ballet da´ction을 솜씨있게 활용했을 뿐만 아니라 8개의 안무 원칙을 고안, 사용했다(안무 원칙의 8개는 본인이 임의적으로 나눔). 런던 사람들이 그의 장기인 이야기를 전개하는 무용에 싫증을 느낀다는 사실을 알고 그는 러시아의 St. Petersburg에 가서 그의 장기를 살리면서 러시아 발레단에 생기를 불어넣었다. 이렇게 소생된 러시아 발레가 20세기 고전주의 발레로 이어졌다. 그는 낭만주의 발레와 고전주의 발레 사이에서 교량 역할을 했다. 그는 고전주의 발레의 아버지, Marius Petipa를 무용수 겸 안무가로 발전, 성숙시키는 일에 결정적인 역할을 했다. 이처럼 Perrot의 무용은 오늘날에도 살아있다. 그러므로 그의 예술을 깊이있게 이해하는 것은 바로 오늘의 무용을 보다 잘 이해, 감상하는 것이라고 해도 과언이 아니라는 사실을 각별히 강조해 보려고 한다.;This thesis is a study of Jules Perrot. He was a sole male dancer, original choreographer, and able producer of the Romantic ballet. To my regret, his life, activities as a dancer, choreographies, and productions, and the significance and importance of these events have not yet been thoroughly investigated and studied. Therefore, the purpose of this thesis is to reexamine his bright artistic activities which have not yet been fully appreciated and reached their greatest significance in 20th century ballet. In order to achieve this goal, I have divided the thesis into two main parts. In the first part, I have examined the genesis and definition of Romanticism which had great influence on artistic creativities in 19th century Europe. I have pointed out some characteristics of the Romantic ballet that resulted in coming into existence because Romantic brought about a radical change of themes and techniques of ballet. In addtion, I have mentioned three famous persons, Charles Mazurier, Auguste Vestris, and Victor Hugo who influenced Perrot to become an excellant dancer, choreo-grapher and producer. In the second part, I have described Perrot's life, his wonderful success as a male dancer in the time when female dancer were perfected, and artistic performance in several theatres in Europe. The choreographic background of Giselle, Esmeralda, and Pas de Quatre, their stories and successful premieres have been represented. Perrot, who strongly believed in democracy and worked as a choreographer in Her Majesty's Theatre in London, transformed a dance from the pleasant and fantastic divertissement to the action dance which could communicate the essential thoughts and feelings of human existence to the audience. In order to create the action dance, he did not only utilize the ballet d'action skillfully but also invented eight principles of choreography.(These eight principles have not been generally recognized but arbitrarily classified by me.) When he realized that London people were tired of the action dance, he want to St. Petersburg and through the action dance he revived the stagnant Russian ballet to a height of popularity. This newly revitalized Russian ballet eventually evolved the 20th century classic one. He played a crucial role not only in bridging the Romantic ballet to the classic, but also in breeding Marius Petipa, a father of the classic ballet as a dancer and choreographer. As mentioned above, Perrot's way of dancing, choreographing, and producing a ballet is very significant and important to us. Therefore, I have tried especially to emphasize the fact that our way of understanding and appreciating a ballet better and more deeply is in studying Perrot more.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE