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朝鮮後期社會에서의 奴婢에 대한 意識考察

Title
朝鮮後期社會에서의 奴婢에 대한 意識考察
Other Titles
(A) research on people's perception of giving a name to a slave in the latter period of Yi Dynasty
Authors
金貞姬
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 한국학과
Keywords
조선후기사회노비토지의식고찰한국역사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 조선조 후기 노비의 인명분석을 통해서, 당시의 노비에 대한 의식의 정도가 어떠했는지를 고찰하는데 연구의 목적을 두었다. 본 논문의 연구자료인 노비인명은 조선후기(1600~1893)의 토지 노비매매문기에 표기된 것들이다. 이 인명들은 노비의 소유주-주로 양반계층 - 가 作名한 것을 당시의 胥吏들이 표기한 것이다. 그러므로 본 논문의 연구자료인 노비인명속에는 노비의 소유주인 양 반계층과 胥吏인 중인계층의 노비에 대한 의식이 내재되어 있는 것이다. Ⅱ장에에서는 한자를 借字하여 표기된 奴·婢의 이름들을 解讀하면서, 표기된 借字들을 音借, 訓借, 訓讀, 音讀字로 분류하였다. Ⅲ장에서는 노비에 대한 의식의 정도를 일별하기 위해서 奴·婢名의 作名과 命名의 기준을 살펴 보았다. 여기서는 노비의 性과 신분에 따라 작명된 이름, 생김새나 성격의 특징과 관계된 이름, 노비의 출생과 관련된 이름, 노비로서의 기능에 관계된 이름, 그리고 노비에 대한 소유주의 바램과 관련된 이름 등의 형태로 분류되었다. Ⅳ장에서는 奴·婢名 속에 내재되어 있는 노비에 대한 소유주의 의식을 분석하였다. 인명음 전체가 주는 이미지, 한자의 表意性 등을 통한 분석이었다. 이러한 고찰 과정을 통해 얻은 조선후기사회에서의 노비에 대한 양반계층의 의식정도는 다음과 같았다. 남자종에 대해서는 천시하는 의식과 함께 힘, 일등의 노동의식 및 남아선호의식 등이 높게 분포되어 있었고, 여자종에 대해서는 천시하는 의식과 함께 美의식, 도덕의식 및 多産의식 등이 높게 분포되어 있었다. 이와는 대조적으로 약간의 奴·婢名 속에 龍에 관한 민간신앙의식이 내재되어 있었다. 그것은 시대의 질곡으로 인한 의식의 변화가 노비이름에까지 투영된 것이다.;The purpose of my study is to find out people's consciousness of giving a name to man and maid servants in the latter period of Yi Dynasty. In order to achieve this purpose, I analyzed slaves' names on an ancient document in the latter period of Yi Dynasty (1600 -1893). These were made by the owners and written by the S□-Li (the middleman, 胥吏). Therefore, in these names, the consciousness of the owner and the S□-Li about the slave was included. In chapter Ⅱ, I deciphered the borrowed Chinese characters for a sign of slaves' names. The borrowed Chinese characters was classified into four categories. These four categories are 'imdok' (音讀) 'hundok' (訓讀 ), ' imcha' (音借),'huncha'(訓借). In chapter Ⅲ, the way of giving a name to slave is classified into five methods. 1st, the way of giving a name to slave is according to slave's sex and the social position. 2nd way is according to the slave's appearance and character. 3rd way is according to the place, year and sequence which the slave was born. 4th way is according to the slave's function. 5th way is according to the owner's wants about the slave. In chapter Ⅳ, by infering from the image of the sound of person's name and from the pictographs, I analyzed the consciousness of the owner included in the slave's names. The conclusions of the research were as follows. In the consciousness of the owner and the S∂-Li. about the slave, as for men-servants, strength and work were emphasized with abuse and the son-favouring-consciousness. As for maid-servants, I could find out the sense of contempt and insult with emphasis on the moral of fidelity. And the expectation for beauty on being prolific was given to them as well. On the contrary, some man and maid servant was given the belief of dragon in common people, as for some man-servant, I could find out the sense of prayer for their long life, wealth, and blessing.
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일반대학원 > 한국학과 > Theses_Master
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